Uchwała Nr XLIV/494/06
Rady Miejskiej w Zalewie
z dnia 8 września 2006 r.
w sprawie przyjęcia Statutu Urzędu Miejskiego w Zalewie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15) oraz art. 40 ust. 2 pkt. 2 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Jednolity tekst: U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 1 pkt 2) i art.. 238, ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249,poz. 2104 z późn. zm.), Rada Miejska w Zalewie uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Statut Urzędu Miejskiego w Zalewie o treści, jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
Załącznik do Uchwały
Nr XLIV/494/06
Rady Miejskiej w Zalewie
z dnia 8 września2006 roku
Statut
Urzędu Miejskiego w Zalewie
I. Postanowienia ogólne
§ 1. Podstawę prawną działania Urzędu Miejskiego w Zalewie stanowią w szczególności:
1) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2) ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Jednolity tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.),
3) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
§ 2. Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Zalewa,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Zalewie,
3) Zastępcy Burmistrza – należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Zalewa,
4) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy,
5) Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy,
6) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Zalewo,
7) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Zalewie.
§ 3. 1.Urząd Miejski jest jednostką organizacyjną, która zapewnia wykonywanie zadań wynikających ze sprawowania przez Burmistrza funkcji – organu wykonawczego Gminy.
2. Siedziba Urzędu mieści się na terenie miasta Zalewo.
3. Urząd używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i z pełnym adresem siedziby.
II. Zakres działania
§ 4. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonania zadań spoczywających na Gminie:
1) zadań własnych, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. oraz z innych ustaw o ile nie zostały powierzone do wykonania innym jednostkom organizacyjnym Gminy,
2) zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
3) zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej,
4) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia międzygminnego,
5) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia komunalnego zawartego z powiatem lub województwem, które nie zostały powierzone gminnym/miejskim jednostkom organizacyjnym, związkom komunalnym lub przekazane innym podmiotom na podstawie umów.
§ 5. Do zadań Urzędu należy kompleksowa obsługa organów Gminy umożliwiająca im wykonywanie zadań w ramach kompetencji, a w szczególności:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,
2) przygotowywanie projektów budżetu i sprawozdań z jego wykonania,
3) wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres działania Gminy,
4) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał i zarządzeń organów Gminy,
6) zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz posiedzeń, narad i spotkań innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy,
7) prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c) przechowywanie akt,
d) przekazywanie akt do archiwum państwowego;
9) wykonywanie obowiązków i uprawnień przysługujących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
III. Organizacja i zarządzanie jednostką
§ 5. 1. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.
2. Burmistrz kieruje Urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki jego działania, zapewnia warunki sprawnej organizacji pracy oraz praworządnego i efektywnego funkcjonowania.
§ 6. Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 7. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę.
§ 8. Burmistrz kieruje do Rady wniosek o powołanie lub odwołanie Sekretarza i Skarbnika.
§ 9. Organizację i szczegółowy zakres działania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia
§ 10. Prawa i obowiązki pracowników Urzędu określa ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, regulamin pracy nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.
IV. Gospodarka finansowa
§ 11. 1. Urząd jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych.
2. Podstawą działalności Urzędu jest roczny plan finansowy zgodny z układem wykonawczym budżetu gminy.
3. Urząd prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4. Procedury ustalania i zmian planu finansowego określają odrębne przepisy.
§ 12. Nadzór nad działalnością finansową Urzędu sprawuje Skarbnik.
§ 13. Urząd posiada odrębny rachunek bankowy.
§ 14. 1. W gminie działają również inne jednostki organizacyjne, które realizują zadania gminy.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych, których funkcjonowanie nadzorowane jest przez Burmistrza stanowi załącznik do niniejszego Statutu.
V. Przepisy końcowe
§ 15. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
Załącznik do Statutu
Urzędu Miejskiego
w Zalewie
Nr XLIV/494/06
Rady Miejskiej w Zalewie
z dnia 8 września 2006 r.
Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych, których funkcjonowanie jest nadzorowane przez Burmistrza Zalewa:
1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zalewie,
2. Miejsko – Gminne Centrum Kultury i Sportu w Zalewie,
3. Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna w Zalewie,
4. Zakład Gospodarki Komunalnej w Zalewie,
5. Szkoła Podstawowa w Bartach,
6. Szkoła Podstawowa w Dobrzykach,
7. Zespół Szkół w Borecznie,
8. Zespół Szkół w Zalewie,
9. Przedszkole Miejskie w Zalewie.