Uchwała Nr LVII/445/10
Rady Miejskiej w Zalewie
z dnia 30 czerwca 2010 r.
w sprawie: trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Zalewo.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Jednolity tekst Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
Rada Miejska w Zalewie uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwała określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, a w szczególności wymaganą szczegółowość projektu budżetu Gminy Zalewo, terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu oraz wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które Burmistrz przedłoży Radzie Miejskiej wraz z projektem uchwały budżetowej.
§ 2
- Burmistrz w terminie do dnia 10 września każdego roku poda do publicznej wiadomości informacje o przyjmowaniu wniosków do projektu budżetu na rok następny od radnych, przedstawicieli jednostek pomocniczych, mieszkańców oraz reprezentantów organizacji społecznych działających na terenie gminy. Podanie do publicznej wiadomości nastąpi przez wywieszenie ogłoszeń w sołectwach, na terenie miasta oraz w Biuletynie Informacyjnym Urzędu.
- W terminie do dnia 20 września każdego roku Burmistrz wyda zarządzenie określające podstawowe parametry przyjęte do prac nad budżetem (procentowe wskaźniki wzrostu dochodów, wydatków, wynagrodzeń) i stosowne zarządzenie prześle do kierowników jednostek podległych i organizacyjnych oraz Radnych Rady Miejskiej.
- Kierownicy gminnych jednostek podległych i organizacyjnych (dyrektorzy szkół, instytucji kultury, kierownik MOPS, kierownik ZGK) opracowują i przedkładają Burmistrzowi w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy, projekty planów finansowych na rok budżetowy.
- Kierownicy referatów oraz pracownicy zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych przedstawiają propozycje do budżetu w zakresie realizowanych zadań w terminie określonym w ust. 3
- Komisje Rady w terminie do dnia 15 października przedstawiają wnioski do projektu budżetu.
§ 3
- Burmistrz opracowuje projekt uchwały budżetowej.
- Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz dołącza uzasadnienie i materiały informacyjne.
- Uzasadnienie do projektu budżetu winno zawierać następujące elementy:
1) główne założenia na rok budżetowy, w oparciu o które przyjęto w projekcie budżetu wielkości dochodów i wydatków,
2) omówienie projektowanych ważniejszych źródeł dochodów z podaniem informacji o kształtowaniu się stawek i opłat,
3) szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków z uwzględnieniem grupowania wydatków na bieżące i majątkowe,
4) informację o rachunkach dochodów prowadzonych przez samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty, a w szczególności kwotę planowanych dochodów i wydatków,
5) przychody związane z finansowaniem planowanego deficytu budżetowego oraz rozchody związane ze spłatami długoterminowych kredytów i pożyczek lub przeznaczenie występującej nadwyżki,
6) kwotę planowanego długu na koniec roku budżetowego,
7) zakres i kwoty dotacji udzielonych z budżetu,
8) zadania gminy zlecone do realizacji przez podmioty spoza sektora finansów publicznych,
9) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie,
10) przewidywane wykonanie budżetu za rok poprzedzający rok, którego projekt dotyczy.
- Materiały informacyjne do projektu budżetu obejmują:
1) plany finansowe działających na terenie gminy instytucji kultury .
- Projekt uchwały budżetowej sporządza się w szczegółowości określonej w przepisach ustawy o finansach publicznych, z tym że:
1) dochody budżetu gminy z określeniem działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej,
2) wydatki gminy z określeniem działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej.
- Projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi Burmistrz przedstawia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4
- Przewodniczący Rady Miejskiej przesyła niezwłocznie, maksymalnie w terminie 5 dni od dnia otrzymania projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady Miejskiej.
- Komisje Rady Miejskiej na posiedzeniach formułują pisemne opinie o projekcie budżetu i przekazują je do Komisji Budżetu i Finansów w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- W przypadku propozycji zgłoszenia do projektu uchwały budżetowej nowego wydatku lub zwiększenia wydatku już przewidzianego istnieje konieczność wskazania przez komisje źródła jego sfinansowania.
- Komisja proponując zmiany powodujące zmniejszenie dochodów zobowiązana jest wskazać, które wydatki mają ulec zmniejszeniu.
- Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania w terminie do dnia 5 grudnia przez Komisję Budżetu i Finansów ostatecznej opinii o projekcie budżetu.
§ 5
1. Pisemna opinia komisji Budżetu i Finansów o projekcie uchwały budżetowej przekazywana jest wraz z opiniami pozostałych komisji Przewodniczącemu Rady i Burmistrzowi w terminie do dnia 10 grudnia.
2. Bez zgody Burmistrza nie mogą być dokonane zmiany powodujące zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoznacznego ustanowienia ich źródeł.
3. Burmistrz na podstawie ustaleń z posiedzenia może wnieść stosowne autopoprawki w projekcie uchwały budżetowej.
4. Projekt uchwały budżetowej wraz z proponowanymi autopoprawkami Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej w terminie 7 dni przed wyznaczonym terminem sesji w sprawie uchwalenia budżetu.
5. Przewodniczący Rady Miejskiej zwołuje sesję budżetową przed końcem roku poprzedzającego rok budżetowy, w uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego.
§ 6
Porządek obrad sesji budżetowej w punkcie dotyczącym uchwalania budżetu powinien uwzględniać:
1) wystąpienie Burmistrza w sprawie projektu budżetu i przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej ,
2) odczytanie opinii komisji stałych Rady Miejskiej,
3) odczytanie wniosków komisji, które zostały uwzględnione przez Burmistrza w projekcie uchwały budżetowej,
4) odczytanie wniosków komisji nie uwzględnionych przez Burmistrza w projekcie uchwały budżetowej,
5) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
6) głosowanie uchwały budżetowej.
§ 7
Traci moc uchwała Nr XLI/328/09 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 02 czerwca 2009 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 8
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.