c) dane dotyczące ilości punktów sprzedaży:
Uchwałą Rady Miejskiej ustalono dla terenu Gminy Zalewo liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu ( z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem, jak i w miejscu sprzedaży w ilości:
· 38 punktów sprzedaży alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,
· 7 punktów sprzedaży przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.
Liczba otrzymanych zezwoleń w punktach detalicznych – 82, z tego:
- 38 zezwoleń na handel piwem,
- 33 zezwolenia na handel winem,
- 11 zezwoleń na handel alkoholem o zawartości powyżej 18%
Liczba otrzymanych zezwoleń w punktach gastronomicznych - 12, z tego:
- 7 zezwoleń na handel piwem,
- 2 zezwolenia na handel winem,
- 3 zezwolenia na handel wódką,
Ogółem liczba punktów sprzedaży – 45 , z tego:
· 7 punktów gastronomicznych,
· 38 punktów detalicznych.
Liczba mieszkańców przypadając na 1 punkt sprzedaży napojów alkoholowych każdego rodzaju w 2004 roku wynosiła 168 mieszkańców ( 7566 mieszkańców : 45 - ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych ogółem). W roku ubiegłym na 1 punkt sprzedaży przypadało 158, co oznacza spadek liczby przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
d) Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
Komisja jako jeden z dwóch podmiotów ( oprócz prokuratury) ma ustawowe prawo kierowania wniosków do sądu o objęcie osób uzależnionych leczeniem odwykowym. Zgłoszenia do komisji wpływają od rodzin osób nadużywających alkoholu, Policji, Przychodni Zdrowia, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Szkół.
W 2004 roku ogółem odbyło się 14 posiedzeń komisji. Do Sądu Rejonowego w Iławie złożono 11 wniosków o zastosowanie obowiązku leczenia odwykowego.
Rozpatrywanie w/w wniosków odbywa się w zmiennym składzie, co najmniej 3 osobowym- spośród n/w osób:
- lekarz,
- pracownik socjalny,
- policjant,
- przewodniczący komisji,
- sekretarz komisji.
Przewodniczącym komisji jest osoba wskazana przez Burmistrza w formie Zarządzenia, a jej pracami koordynuje inspektor ds. przeciwdziałania alkoholizmowi w Urzędzie Miejskim w Zalewie.
Komisja jest ciałem ekspertów w dziecinie działań w sferze profilaktyki, gdyż są to osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Komisja prowadzi porady, konsultacje i pomoc merytoryczną z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych, oraz pomoc prawną w sprawach przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Jest głównym realizatorem wielu zadań określonych w art. 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komisja dysponuje funduszami budżetu przeciwdziałania alkoholizmowi, zgodnie z art. 182 w/w ustawy – przeznaczając budżet jedynie na realizację zadań gminnego programu z myślą o celowym i rzetelnym ich gospodarowaniu. Ponadto komisja podejmuje decyzje o realizacji zadań według napływających ofert kierując się obowiązującymi w tym względzie rekomendacjami wydanymi przez PARPA w sprawie finansowania programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Od roku 1998 prowadzi punkt biblioteczny.
e) Wynagrodzenie członków komisji:
1. Przewodniczącemu i członkom komisji przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie za
udział w pracach komisji,
2. Wynagrodzenie przysługuje za udział w następujących czynnościach:
a) za udział w posiedzeniach komisji – 10% minimalnego wynagrodzenia,
b) z racji wyjazdu na obszarze gminy Przewodniczącemu lub członkom komisji w związku z kontrolą przestrzegania zasad obrotu ( sprzedaży ) napojów alkoholowych – 10% minimalnego wynagrodzenia lub za udział w innych czynnościach pozostających w zakresie zadań komisji.
3. Wynagrodzenie o którym mowa w pkt 2) przysługuje członkom Komisji tylko wówczas, gdy potwierdzą oni swój udział w danej czynności składając własnoręczny podpis na stosownym dokumencie ( np. liście obecności czy pod protokołem z czynności w której brał swój udział.
2. Stan zasobów w zakresie rozwiązywania problemów
alkoholowych
a) lecznictwo odwykowe:
Na terenie Miasta i Gminy Zalewo nie funkcjonuje poradnia odwykowa natomiast w pobliskiej odległości od naszej gminy znajduje się m.in.
- Poradnia Odwykowa w Morągu ,
- Poradnia Odwykowa w Iławie,
- Oddział Odwykowy przy Szpitalu w Iławie.
b) Inne formy pomocy:
W roku 1999r. rozpoczął działalność Punkt Konsultacyjno - Terapeutyczny w Zalewie, który swoją siedzibę ma w lokalu w Poradni Lekarza Rodzinnego. Czynny jest dwa razy w tygodniu tj. w środy w godz. 14.30 – 18.30 oraz w czwartki w godz. 15.30 – 18.30. Punkt ten świadczy usługi w zakresie terapii odwykowej dla osób uzależnionych oraz pomocy psychologicznej dla członków ich rodzin przemocy w rodzinie, wychowania “trudnego dziecka”. Terapia odbywa się w systemie ambulatoryjnym.
Uczestnikami Punktu są:
· osoby uzależnione,
· współuzależnione,
· DDA ( Dorosłe Dzieci Alkoholików )
· ofiary i sprawcy przemocy.
Współpraca z komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych polega na kierowaniu osób na terapię systemem łączącym wszystkie instytucje tj. MOPS, Policję, Szkoły, Służbę Zdrowia.
Punkt Konsultacyjno Terapeutyczny finansowany jest w całości ze środków finansowych przeznaczonych na Profilaktykę i Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych.
3. Realizacja profesjonalnych programów profilaktycznych
W trakcie trwania roku szkolnego Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - w szkołach podstawowych, gimnazjum oraz w szkole średniej - realizuje programy profilaktyczne, mające przesłanki nie tylko profilaktyczne ale i edukacyjno - kształcące.
ROZDZIAŁ III
Mapa problemów alkoholowych Miasta i Gminy Zalewo
W najbliższych latach w dalszym ciągu należy realizować nowoczesne programy profilaktyczne. Mocną stroną jest istnienie profesjonalnie realizowanej profilaktyki alkoholowej, głównie w szkołach na terenie miasta i gminy Zalewo.
Atutem dla mieszkańców Zalewa oraz gminy jest funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno- Terapeutycznego z siedzibą w Poradni Lekarza Rodzinnego w Zalewie.
Do deficytów należy brak specjalistów w zakresie pomocy ofiarom przemocy, dlatego w najbliższym czasie należy zadbać o pozyskanie osób z terenu gminy chętnych do zdobycia kwalifikacji w zakresie pomocy ofiarom oraz sprawcom przemocy ( np. w Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie lub Studium Terapii Uzależnień ).
Jeżeli chodzi o regulacje administracyjno-prawne, to sensownym staje się przyjęcie kilku standardów wypróbowanych w zachodnich demokracjach lokalnych :
· pozostawienie w ręku władz gminy narzędzia w postaci sztywnego limitu ilości miejsc sprzedaży alkoholu,
- eliminowanie procedury sprzedaży alkoholu nieletnim,
· jasne i precyzyjne określenie warunków kontroli prawidłowości korzystania z zezwoleń,
ROZDZIAŁ IV
Cele programu:
1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych.
2. Zmniejszenie rozmiarów tych problemów, które aktualnie występują.
3. Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
Warunkami koniecznymi do osiągnięcia tych celów są:
a) ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych,
b) zmiana postaw obywateli i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem,
c) c) zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii metod rozwiązywania problemów alkoholowych,
d) d) budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkohol ( w szczególności przeciwdziałania przemocy w rodzinie ).
ROZDZIAŁ V
Zadania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Zadanie 1
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
1. Punkt Konsultacyjno-Terapeutyczny.
a) Realizacja programów after care - tzn. po podstawowym programie terapii, nie będących świadczeniami zdrowotnymi, poprzez:
· programy DDA – dorosłe dzieci alkoholików,
· prowadzenie treningów umiejętności służących dalszemu zdrowieniu i rehabilitacji społecznej i rodzinnej.
b) Realizacja zadań pomocy ofiarom przemocy domowej poprzez:
· prowadzenie pomocy indywidualnej z zakresu psychologii i pomocy prawnej,
· współpracę z podmiotami tworzącymi system pomocy ofiarom przemocy domowej,
· realizacja programów rehabilitacyjnych dla sprawców przemocy.
c) Prowadzenie programów profilaktyczno – edukacyjnych dla osób mających problemy w związku z używaniem substancji psychoaktywnych ( problemy wychowawcze, rodzinne, szkolne itp. ), a nie będących ludźmi uzależnionymi ( chorymi ).
d) Realizacja zadań pomocy ludziom uzależnionym po przebytym podstawowym programie terapii,
e) Realizacja programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych w połączeniu z innymi środkami psychoaktywnymi.
2. Szkolenia specjalistyczne dla osób fizycznych i prawnych pomagających osobom z problemem alkoholowym oraz ich rodzinom.
Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu na szkolenia, dofinansowanie tych szkoleń, szkolenia dla członków Komisji ds. RPA,
Udział komisji w w/w zadaniu winien polegać na zawieraniu kontraktów z typowanymi osobami w myśl zasady: komisja dofinansuje udział w szkoleniu, osoba szkoląca się zaproponuje swój wkład w realizację któregoś z zadań Gminnego Alkoholowych. Szczegóły doboru, kwalifikacji oraz zasady dofinansowania określi Komisja ds. RPA.