P R O T O K Ó Ł z posiedzenia Komisji Rewizyjnej , które odbyło się dnia 30 marca 2007 roku.

 

P R O T O K Ó Ł

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej , które odbyło się

dnia 30 marca 2007 roku.

 

W posiedzeniu uczestniczyli:

 

- członkowie Komisji               - wg załączonej listy obecności

 

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

 

Bogdan Hardybała                             - Burmistrz Zalewa

Irena Piechota                                     - Sekretarz Gminy

Maria Szlaz                                        - Skarbnik Gminy

Krystyna Kacprzak                            - Przewodnicząca Rady Miejskiej w Zalewie

Iwona Głąb                                         - Podinspektor ds. obsługi Rady

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie i stwierdzenie quorum.

2.      Uchwalenie porządku obrad

3.      Sporządzenie opinii w sprawie udzielenia Burmistrzowi Zalewa absolutorium za 2006 r.

4.      Sprawy różne.

   5.   Zamknięcie obrad.

Ad. 1

Posiedzenie otworzyła Pani Iwona Parzyszek - Przewodnicząca  Komisji. Powitała wszystkich przybyłych: Panią Sekretarz, Pan Burmistrza, Panią Skarbnik,  Panią Przewodniczącą Rady Miejskiej w Zalewie oraz członków Komisji. Stwierdziła, że w obradach uczestniczy 5 członków Komisji, jest wymagane quorum, a zatem obrady są prawomocne.

 

Ad. 2

 

 Pani Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem do członków Komisji, czy mają uwagi do dostarczonego porządku obrad? Uwag nie zgłoszono.

„Za” przyjęciem porządku głosowało 5 członków Komisji.

 

Ad 3.

 

Pani Przewodniczącą poprosiła Panią Skarbnik - Marię Szlaz o krótkie omówienie „Sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 r.”

Pani Skarbnik powiedziała, że przedstawi sprawozdanie w ogólnym zarysie, z uwagi na fakt, iż każdy z członków Komisji dostał wcześniej sprawozdanie i miał czas, aby się z nim zapoznać. Pani Skarbik powiedziała, że budżet zawsze na początku roku uchwalany jest w wyższej wysokości, z uwagi na to, że Gmina pozyska środki strukturalne na realizację różnych projektów. W ciągu roku dokonywane są zmiany w budżecie, aby dostosować budżet do rzeczywistych potrzeb. Zmiany były przedstawiane na sesjach i zatwierdzane przez Radę.

(Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Pani Skarbnik powiedziała, że największe zaległości w budżecie są z tytułu podatku rolnego, a dokładniej wynikają one z tego, że 3 dużych dzierżawców zalega z opłatami (265 tys. zł.). Pani Skarbnik dodał, że skutki z tytułu udzielonych ulg i zwolnień wyniosły około 152 tys. zł Pan Burmistrz w szczególnych przypadkach umarza zapłatę podatków, na wniosek petenta (w 2006 r. umorzono 52 tys. zł.).

Pani Danuta Helwak zapytała, czy informacje na temat tego, komu i ile umorzoną są jawne?

Pani Skarbnik powiedziała, że tak, są wywieszane na tablicach, gdy umorzono ponad 100 zł.   i w ten sposób są ogólnie dostępne.

Pani Przewodnicząca zapytała, na jakiej podstawie przekazujemy dotację na schronisko      w Ostródzie?

Pani Skarbnik wyjaśniła, że Gmina Zalewo podpisała porozumienie z Gminą Ostródzką, na utrzymanie schroniska dla zwierząt. Dodała, że bezdomne psy z naszej Gminy trafiają do schroniska w Ostródzie.

Pani Skarbnik przedstawiła wydatki inwestycyjne w Gminie:

    - budowa sieci wodociągowej Girgajny – Mazanki (231 tys. zł.),

    - budowa sieci wodociągowej Dobrzyki – Jerzwałd ( nie rozpoczęto inwestycji, z uwagi na

       to, że złożony wniosek o środki strukturalne nie został zakwalifikowany),

    - budowa oświetlenia ulicznego w miejscowościach; Surbajny, Duba,

    - budowa chodnika w Jerzwałdzie,

    - remont świetlicy w Dobrzykach,

    - wykonanie kanalizacji deszczowej na ulicy Sienkiewicza,

    - przebudowa drogi do Matyt – nie zrealizowano z powodu nie zakwalifikowania wniosku,

    - remont drogi Barty – Pozorty,

    - położenie nawierzchni bitumicznej na ulicy Akacjowej i Długiej,

    - przełożenie chodnika na ulicy Krakowskiej,

    - zakup samochodu do ratownictwa drogowego,

    - wydano13 tys. zł na dokumentację projektową w przedmiocie budowy hali sportowej –

      przetarg unieważniono,

    - wydano 11 tys. zł. na ekspertyzę budynku przeznaczonego do rozbiórki (stara szkoła w

       Borecznie),

Pani Kacprzak zapytała, czy dalej będą realizowane prace związane z szkołą w Borecznie?

Pan Burmistrz powiedział, że tak. Dodał, że sprawa jest w toku i że obecnie wynikła potrzeba uzupełnienia wpisu w księdze wieczystej.

 

     - zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych,

 

Pani Helwak zapytała, dlaczego tak dużo projektów nie przeszło, a w konsekwencji nie pozyskaliśmy środków na inwestycje?

Pan Skarbnik powiedziała, że Gmina pozyskała duże środki na budowę oczyszczalni ścieków.

Pan Burmistrz wyjaśnił, że w przypadku remontu drogi Barty – Pozorty Gmina nie otrzymała pieniędzy, gdyż nie zorganizowała przetargu na remont, co było warunkiem uzyskania środków na ten cel.

Pan Czyszek zapytał, kto wykonał remont drogi Barty – Pozorty?

Pan Burmistrz odpowiedział, że Zakład Gospodarki Komunalnej.

 

     - budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Tartacznej – inwestycja ma być zrealizowana do

        końca kwietnia,

     - budowa systemu ciepłowniczego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii –

       wydano 30 tys. zł. i wszystko stanęło w miejscu.

 

Pani Skolimowska zapytała, czy Gminny Fundusz Ochrony Środowiska istnieje oddzielnie od Gminy?

Pani Skarbnik wyjaśniła, że GFOŚ ma oddzielny rachunek bankowy, oddzielnie jest zatwierdzany w budżecie.

Pan Burmistrz powrócił do pytania Pani Helwak w sprawie wniosków. Powiedział, że zawsze zanim przystąpi się do konkursu o dofinansowanie z UE trzeba dobrze sporządzić dokumentację. Stwierdził , że według niego wydatki poniesione na dokumentację a wskazane w sprawozdaniu są co najmniej dziwne i dość wysokie. Wskazał na dokumentację w sprawie hali sportowej, którą wykonywała nieznana firma spod Szczecina. Dokumentacja miała bardzo duże braki i nie została zaakceptowana przez inwestora zastępczego. Przetarg unieważniono. Drugą zagadkową dokumentacją jest projekt w sprawie budowy systemu ciepłowniczego, na którą wydano 30 tys. zł. Wspomniał również o stracie przez Gminę 70 tys. zł,  które można było pozyskać od Wojewódzkiego Zarządu Dróg na remont drogi Barty – Pozorty. To są przejawy niegospodarności.

Pani Helwak zgodziła się z tym co powiedział Burmistrz i dodała, że wydawanie pieniędzy na dokumentację a później wyrzucenie jej do kosza to marnotrawienie publicznych środków.

Pani Przewodnicząca zadała pytanie, czym zajmowała się Komisja Rewizyjna poprzedniej kadencji?

Pan Burmistrz odpowiedział, że zajmowała się jedynie opiniowaniem materiałów na sesję i nie przeprowadzała kontroli inwestycji. Dodał, że łatwo można się o tym przekonać, przeglądając protokoły z poprzednich posiedzeń.

Pani Skolimowska powiedziała, że Radni z reguły nie znają się na specjalistycznych sprawach, jak choćby budowa wodociągu. Stwierdziła, że poprzedni Burmistrz. zlecając wykonanie wodociągu ZGK, miał na uwadze aspekt ekonomiczny działalności ZGK, a co za tym idzie Gminy. Przecież ZGK jest jednostką organizacyjną Gminy.

Pan Burmistrz zgodził się z Panią Skolimowską i powiedział, że nie wymaga aby Radni byli specjalistami w każdej dziedzinie. Burmistrz wyjaśnił, że oczekuje iż Radni będą dokładnie rozglądać się wokół siebie, analizować zaistniałe sytuacje i wyciągać konkretne wnioski         z tego co zaobserwowali.

Pani Skarbnik powróciła do omawiania dochodów ze sprzedaży majątku Gminy. Powiedziała, że planowane były dochody w wysokości 220 tys. a wykonano 90 tys. Pani Skarbnik dodała, że po półroczu 2006 r. przypominała ówczesnemu Burmistrzowi o tym , że nie są wykonane plany dochodów ze sprzedaży majątku (działki na ulicy Częstochowskiej). Burmistrz odpowiedział, żeby się tym nie martwiła i zostawiła tą sprawę jemu.

Pan Burmistrz zwrócił się do Komisji Rewizyjnej z prośbą, aby zajęła się w najbliższym czasie kontrolą sprzedaży działek na ul. Częstochowskiej, które były Burmistrz planował sprzedać za 2.300 zł od działki. Parę wtajemniczonych w całą sprawę osób wpłaciło wadium i chciało kupić działki po kryjomu.

Pan Czyszek poprosił o wyjaśnienie nieścisłości związanych z remontem nowej siedziby Urzędu Miejskiego (remont dachu 20 tys. zł i na zakończenie 259 tys. zł). Pan Czyszek wyjaśnił, że ma na myśli, końcową kwotę remontu 259 tys. zł, do której nie doliczono remontu dachu za 20 tys. zł.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że ta kwota 259 tys. zł została w drodze uchwały Rady przeniesiona na 2006 r., natomiast samo 20 tys. zł było zaplanowane na 2006 r. na remont dachu.

Pan Czyszek zapytał, jaki jest całkowity koszt remontu?

 

 

 

Pani Skarbnik powiedziała, ze należy dodać do siebie kwoty z 3 lat i w sumie remont wyniósł 1,6 mln zł ( z wykupem budynku). Na sam kosztorys Gmina wydała około 700 tys. zł. Pani Skarbnik dodała, że na remont zaciągnięto kredyt, który Rada bez zadawania pytań przegłosowała.

Pan Burmistrz powiedział, że tą sprawą Komisja Rewizyjna również musi się zająć. Zwrócił uwagę na ogromną sumę, którą wydano na kosztorys. Dodał, że cały budynek wykonany jest niedbale. Za przykład podał elewację, która pęcznieje i odpada.

Pan Czyszek stwierdził, że za 1,6 mln zł można zbudować od podstaw nowy budynek.

Pan Burmistrz powiedział, że pod koniec swojej pierwszej kadencji prowadził  negocjacje    z prezesem Jackiewiczem w sprawie wykupu budynku. W tamtym czasie zadłużenie GSSCH wobec Gminy wynosiło ponad 70 tys. zł. Gmina zaproponowała, że wykupi budynek za sumę zadłużenia. Pan Burmistrz dodał, że planował otworzyć w zakupionym budynku szkołę średnią. Po jego odejściu nowy Burmistrz po roku pełnienia urzędu wykupił budynek za kwotę 390 tys. zł., na poczet długów już istniejących oraz przyszłych długów.

Pan Czyszek zapytał, czy punkt w sprawie położenia 500 m nawierzchni bitumicznej na ul. Akacjowej i Długiej za 143 tys. zł był ustalony już na początku roku budżetowego czy w trakcie?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że chyba w trakcie, bo w budżecie było wiele zmian i przesunięć.

Pan Czyszek zapytał, kto wykonywał prace?

Pan Burmistrz odpowiedział, że przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe z Iławy.

Pan Czyszek zapytał, czy brano kredyt na nawierzchnię?

Pani Skarbnik odpowiedział, że finansowano ze środków własnych.

Pani Helwak stwierdziła, że zmian w budżecie dokonywano wiele z uwagi na to, że wcześniej zatwierdzone plany nie były realizowane.

Pani Przewodnicząca zapytała, czy ktoś z członków ma jeszcze jakieś pytania?

Pani Helwak stwierdziła, że niegospodarnych działań poprzedniego Burmistrz jest wiele. Dodała, że Komisja Rewizyjna jest w trudnej sytuacji o tyle, że ma udzielić absolutorium obecnemu Burmistrzowi, a budżet 2006 r. wykonywał poprzedni Burmistrz. Nie ulega wątpliwości, że zarzutów co do wykonania budżetu za 2006 r. jest wiele.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że Komisja powinna skupić się na sporządzeniu opinii i wyłapaniu najistotniejszych nieprawidłowości.

Pani Helwak powiedziała, że zdaje sobie sprawę z tego, że Komisja będzie miała bardzo dużo pracy i wiele czasu poświęci, aby przedstawić społeczeństwu wszelkie nieprawidłowości jakie zaistniały w Gminie.

Pan Burmistrz powiedział, że ma nadzieję, że Komisja zajmie się sprawami, które zostały poruszone na dzisiejszym posiedzeniu.

Pani Helwak stwierdziła, że według niej, pozostałe komisje stałe powinny w pierwszej kolejności przedyskutować na swoich posiedzeniach sprawę udzielenia Burmistrzowi absolutorium, a na końcu Komisja Rewizyjna powinna przesłać wniosek do Regionalnej Izby Obrachunkowej wraz z opinią.

Pani Przewodnicząca podziękowała za przybycie Panu Burmistrzowi, Pani Sekretarz oraz Pani Przewodniczącej Rady Miejskiej w Zalewie za przybycie i zarządziła dyskusję nad treścią opinii.

 

Po dyskusji Pani Przewodnicząca odczytała opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Zalewa za 2006 r., którą  podpisali  wszyscy  członkowie Komisji

(wniosek i opinia stanowią załącznik Nr 2 do protokołu).

 

 

Ad 4.

 

Pani Przewodnicząca zapytała, czy są jakieś sprawy różne. Nie zgłoszono.

 

Ad 5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Pani Przewodnicząca dokonała zamknięcia posiedzenia Komisji. Podziękowała wszystkim za przybycie.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

Protokołowała                                                                                  Przewodnicząca Komisji

 

 Iwona Głąb                                                                                         /-/ Iwona Parzyszek

                                                                                                            

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1182