P R O T O K Ó Ł z posiedzenia połączonych Komisji Rolnictwa, Usług i Handlu oraz Bezpieczeństwa Ochrony P.Poż. i Ochrony Środowiska , które odbyło się dnia 4 kwietnia 2007 roku.

 

P R O T O K Ó Ł

 

z posiedzenia połączonych Komisji Rolnictwa, Usług i Handlu oraz Bezpieczeństwa Ochrony P.Poż. i Ochrony Środowiska , które odbyło się

dnia 4 kwietnia 2007 roku.

 

W posiedzeniu uczestniczyli:

 

- członkowie Komisji               - wg załączonej listy obecności

 

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

Bogdan Hardybała                              - Burmistrz Zalewa

Irena Piechota                                     - Sekretarz Gminy

Maria Szlaz                                         - Skarbnik Gminy

Iwona Głąb                                          - Podinspektor ds. obsługi rad

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.

2.      Uchwalenie porządku obrad

3.      Zaopiniowanie materiałów na IX zwyczajną sesję Rady Miejskiej w Zalewie.

4.      Sprawy różne.

   5.   Zamknięcie obrad.

Ad. 1

            Posiedzenie otworzył Pan Andrzej Małachowski, Przewodniczący  Komisji. Powitał Pana Burmistrza, Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, radnych oraz przybyłych pracowników Urzędu Miejskiego. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 11 członków Komisji, jest wymagane quorum, a zatem obrady są prawomocne.

 

Ad. 2

 

 Pan Przewodniczący zaproponował, aby na samym początku posiedzenia Pani Barbara Bąk omówiła projekt uchwały Nr 5. Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do członków Komisji, czy przyjmują dostarczony porządek obrad wraz z zaproponowaną zmianą?

„Za” przyjęciem porządku obrad głosowało 7 członków Komisji.

 

Ad 3.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Barbarę Bąk o omówienie projektu uchwały:

 

 5) w sprawie dokonania zmian w treści załącznika do Uchwały Nr VII/44/07

      Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie przyjęcia na rok  

      2007 Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

      Alkoholowych oraz Profilaktyki Narkomanii dla Gminy Zalewo,

 

                 

 

 

Pani Barbara Bąk powiedziała, że została podyktowana wnioskiem, jaki wpłynął od klubu sportowego „Ewingi” o podzielenie dotacji na organizację zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży. Gminna Komisja uznała wniosek za zasadny, gdyż w świetle ustawy  o wychowaniu w trzeźwości można organizować takie zajęcia pozalekcyjne. Stąd wynikły przeniesienia po stronie dotacji. W czasie gdy planowano budżet wniosku nie było, dlatego to zadanie nie zostało ujęte.

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało 11 radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Pana Cypla o omówienie projektu uchwały:

 

1) w sprawie: sprzedaży na własność nieruchomość zabudowaną oznaczoną numerem ewidencyjnym gruntów jako działka nr 44/2 położona w miejscowości Zalewo przy ul. Kolejowej,

 

Pan Cympel powiedział, że uchwała dotyczy budynku byłego Urzędu Miejskiego, który w tej chwili stoi niewykorzystany. Do Urzędu Miejskiego wpłynął wniosek o wykupienie całego budynku. Wartość kosztorysowa przebudowy budynku wynosi około 200 tys. Rada musi podjąć decyzję czy budynek sprzedajemy, czy też pozostanie on własnością Gminy.

Pani Kacprzak zapytała, czy jest już wycenia budynku.

Pan Cympel odpowiedział, że najpierw Rada Miejska musi podjąć uchwałę o sprzedaży nieruchomości. Wycenę należy zlecić biegłemu rzeczoznawcy z listy Wojewody.

Pan Czyszek zapytał, czy wnioskodawca zaproponował jakąś konkretną kwotę?

Pan Cympel odpowiedział, że nie. Dodał, że sprzedaż nastąpi w drodze przetargu nieograniczonego.

Pan Józefowicz zapytał, co będzie z rodziną, która w tej chwili tam przebywa?

Pan Burmistrz powiedział, że rodzina została tam umieszczona tymczasowo, z powodu zdarzeń losowych i w niedługim czasie opuści budynek.

Pani Grzywna zapytała, czy nie stanie się tak jak z szkołą w Urowie, która w konsekwencji została sprzedana za bardzo małe pieniądze?

Pan Burmistrz powiedział, że  z pewnością tak się nie stanie. Nieruchomość położona jest w bardzo atrakcyjnym miejscu z widokiem na jezioro. Zostanie ogłoszony przetarg, informacje na ten temat zostaną umieszczone w Internecie wraz z zdjęciami obiektu. Pan Burmistrz dodał, że Urząd zamieści również ogłoszenie w prasie ogólnopolskiej (centralnej).

Pani Grzywna powiedział, że w sytuacji, gdy w pierwszym przetargu nie wyłoni się zwycięzca, automatycznie w drugim przetargu spadnie cena sprzedaż nieruchomości.

Pan Cympel powiedział, że wcale Gmina nie musi ogłaszać drugiego przetargu, może odstąpić od sprzedaży.

Pan Sokołowski powiedział, że należy wspomnieć o zapleczu portowym, jakie Gmina posiada. Poinformował radnych, iż w miejscu starego mola planowane jest utworzenie jednego z portów przez Związek Gmin „Jeziorak”. Jest to element, który znacznie uatrakcyjnia okolice nieruchomości, o której mowa w uchwale.

Pan Józefowicz powiedział, że poprzednia Rada planowała przerobić budynek na mieszkania, a następnie je sprzedać.

Pan Burmistrz powiedział, że wpłyną do niego wniosek o przekazanie 1, 5 piętra budynku dla PCPR, celem umieszczenia tam osób mających problemy natury psychicznej. Pan Burmistrz dodał, że po dłuższym zastanowieniu się i przeanalizowaniu sprawy z Panią Sekretarz i Panią Lidią Dmytryszyn, przyjęto, że lepiej będzie sprzedać budynek prywatnej osobie.  Burmistrz poinformował, że padły propozycje wybudowania w Zalewie mariny wraz z bosmanatem, pomost oraz pomieszczenia gospodarcze do przechowywania sprzętu pływackiego. Koszt zbudowania mariny to około 2 mln zł, z czego Gmina  dołożyłaby 400 tys. zł. Do tego dochodzi zagospodarowanie całego placu nad jeziorem. Skoro są pewne plany, co do zagospodarowania terenu nad jeziorem , budynek po starym Urzędzie mógłby służyć jako zaplecze hotelowe.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało 11 radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Sekretarz o omówienie projektu uchwały

 

 2) w sprawie: upoważnienia  Przewodniczącej  Rady  Miejskiej  w  Zalewie  do     

      zawiadomienia w  formie  pisemnej   Sekretarza  Gminy  Zalewo  i   Skarbnika     

     Gminy  Zalewo o ciążącym  na  nich  obowiązku  złożenia  oświadczenia 

      lustracyjnego,  do którego zobowiązani  zostali,  jako  osoby pełniące funkcje 

      publiczne, przez ustawę z dnia 18   października   2006 r.  o   ujawnianiu  

      informacji  o   dokumentach   organów  bezpieczeństwa  z lat 1944 – 1990 

      oraz  treści  tych  dokumentów (Dz.U. Nr 218,  poz. 1592, Nr 249, poz. 1832,

                         ze zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 25, poz. 162),

 

Pani Sekretarz powiedziała, że w ustawie lustracyjnej pominięto Skarbnika Gminy i Sekretarza Gminy, jako osoby zobowiązane do złożenia oświadczenia lustracyjnego. W takiej sytuacji Rada Miejska mus upoważnić przewodniczącą Rady do przekazania Sekretarzowi i Skarbnikowi  powiadomienia o ciążącym na nich obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało 11 radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Sekretarz o omówienie projektu uchwały

 

         3) w sprawie: dokonania zmian w treści uchwały Nr XXIX/336/2001 Rady

      Miejskiej w Zalewie  z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia przez Radę   

      Miejską w Zalewie  wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego

      pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych

                       Gminy Zalewo,

 

Pani Sekretarz wyjaśniła, że uchwała w sprawie najniższego wynagrodzenia dla pracowników administracyjnych  szkół i przedszkoli była podjęta w 2001 roku. Według tej uchwały najniższe wynagrodzenie wynosi 680 zł, a obecnie jest 936 zł. Pracownicy ci w tej chwili nie kwalifikują się do tego, aby podnieść im wynagrodzenie nawet o stopień inflacji. W projekcie uchwały zostało przywołane coroczne  rozporządzenie, które określa minimalne stawki wynagrodzenia.

Pan Czyszek zapytał, czy to będzie miało moc wsteczną i będzie obowiązywało od 1 stycznia?

Pani Sekretarz odpowiedziała, że tak. Będą wyrównania o stopień inflacji od 1 stycznia.

 

 Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało 11 radnych.

 

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o omówienie projektu uchwały.

 

           4) w sprawie: dokonania zmian w treści Uchwały Nr XXVII/317/05 Rady Miejskiej w

              Zalewie z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie ustalenia dochodów, które mogą być

              gromadzone na rachunkach dochodów własnych niektórych jednostek budżetowych,

              tj. szkół publicznych i przedszkola publicznego, prowadzonych przez Gminę Zalewo.

 

Pani Skarbnik powiedziała, że na Komisji, która odbyła się dzień wcześniej uchwała została wycofana. Uchwałą z 2005 r. podjęto, że w 5 jednostkach szkolnych zostaną otwarte rachunki dochodów własnych, na których szkoły miały gromadzić środki na dożywianie dzieci. W roku 2006 powstał blok żywieniowy w Przedszkolu Miejskim, który dożywia dzieci z Bart i Zalewa. Projekt omawianej uchwały mówi o tym, aby zamknąć rachunki w szkołach w Zalewie i Bartach a zostawić w Przedszkolu, Dobrzykach i Borecznie. Pani Skarbnik stwierdziła, że te rachunki muszą pozostać, ponieważ jest to potrzebne do sprawozdań finansowych szkół, aby wykazać ile pieniędzy jest przekazywane na dożywianie dzieci. To są powody dla których uchwałę wycofano z porządku obrad sesji.

Pan Małachowski zapytał czy Komisja ma głosować za odrzuceniem?

Pani Skarbnik powiedziała, że nie.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o omówienie projektu uchwały

 

          6) w sprawie: zmian w budżecie.

 

Pani Skarbnik powiedziała, że jest propozycja zwiększenia dochodów Gminy o kwotę 319.326 zł a zmniejszenia o kwotę 101.672 zł. W dziele rolnictwo Gmina otrzymała w tym roku środki strukturalne za rok ubiegły (na chodnik w Jerzwałdzie i świetlicę w Dobrzykach). Gmina ma większe wykonanie dochodów po sprzedaży działek na ul. Częstochowskiej. Zwiększony zostanie dochód z podatku od osób prawnych, gdyż firma „Dam-Rob” będzie płacić podatki za wyremontowane budynki, które wykupiła od „Ekotonu”. Kredyt na budowę chodnika na ul. Sienkiewicza nie będzie zaciągany, gdyż Gmina pokryje wydatki z dochodów własnych.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało 11 radnych.

 

Pan Przewodniczący powiedział, że uchwała w sprawie odwołania Pana Tadeusza Józefowicza z członka Komisji Rewizyjnej oraz uchwała w sprawie powołania nowego członka tej Komisji, a także uchwała w sprawie powołania Pani Ewy Kruklis do składu 2 komisji stałych będą przygotowane na sesję.

 

Pan Tadeusz Józefowicz wyjaśnił, że złożył rezygnację z powodu kolizji obowiązków.

 

Ad 4.

Sprawy różne.

 

Pan Czyszek zapytał, kiedy  profilarka ruszy w teren?

Pan Burmistrz odpowiedział, że został ogłoszony przetarg.

Pan Józefowicz zapytał, czy nie można pozostać przy jednym wykonawcy, który corocznie będzie wykonywał profilarkę?

 

Pan Sokołowski powiedział, że nie, chyba że zmieni się kwota do której nie trzeba ogłaszać przetargów zgodnie z ustawą Prawo o zamówieniach publicznych.

Pan Burmistrz powiedział, że za każdym razem trzeba organizować przetarg, a wykonawcę wybiera zgodnie z warunkami określonymi w specyfikacji. Jeżeli jedynym kryterium jest cena wykonania zadania to nie można wybrać droższej (a przez to zapewne trochę lepszego wykonania) oferty, ponieważ Gmina naraziłaby się na odwołania i przez to znacznie przeciągnąłby się termin realizacji zadania.

Pan Czyszek zapytał czy Gmina ma wpływ na sołtysów, aby zorganizowali ludzi do pracy w czasie, gdy równiarka będzie pracowała na terenie danego sołectwa? Pan Czyszek dodał, że należy mieć nadzór nad operatorem równiarki.

Pani Kruklis powiedziała, że nadzór powinni mieć pracownicy Urzędu, którzy są odpowiedzialni za stan dróg w gminie. Przecież to Urząd płaci za zrealizowane zadanie.

Pan Burmistrz powiedział, że w przeszłości zdarzały się sytuacje, w których sołtysi pilnowali szczególnie dojazdów do własnych gospodarstw i pół, a nie zwracali uwagi na pozostałe drogi.

Pan Sokołowski powiedział, że w Jerzwałdzie jedna z osób obsługujących profilarkę wjechała na drogę, która wcześniej została zrobiona przez mieszkańców. Nie znał się na tym co robi i w ten sposób popsuł dobrą drogę.

Pan Burmistrz powiedział, że przetarg jest ogłoszony na wyprofilowanie konkretnych dróg wskazanych w specyfikacji i tylko te drogi zostaną wyremontowane.

Pan Czyszek sprecyzował, że nie chodzi mu o ilość dróg do zarobienia, ale o sam fakt nadzoru nad operatorem profilarki.

Pani Kruklis powiedziała, że jeżeli źle zostanie wykonana profilarka to Urząd nie powinien w ogóle zapłacić.

Pan Burmistrz powiedział, że przetarg jest ogłoszony na wykonanie konkretnej długości drogi i jeśli to nie zostanie zrobione to pieniędzy Gmina nie zapłaci.

Pan Małachowki powiedział, że jakość drogi musi odpowiadać powszechnym standardom.

Pani Kruklis powiedziała, że mieszkańcy Jaśkowa w poprzednim roku złożyli wniosek o wycięcie 2 lip na posesji kościelnej, które zagrażają mieszkańcom i zabytkowemu murkowi koło Kościoła. Ta sprawa utknęła w Urzędzie i nie została wydana decyzja o wycięciu tych drzew.

Pani Kacprzak zapytała w którym miejscu znajdują się te lipy?

Pani Kruklis odpowiedziała, że na dziedzińcu Kościelnym. Mieszkańcy remontują murek za zgodą księdza i wycięcie lip też jest aprobowane przez księdza.

Pan Burmistrz powiedział, że wycinka drzew to nie jest prosta sprawa. Bardzo zaostrzono przepisy. Starosta w imieniu Burmistrza podejmuje decyzję. Jeśli to są gminne drogi to też starosta decyduje o wycince. Pan Burmistrz powiedział, że kiedyś odmawiał księdzu wycinki drzew z uwagi na to, że wyciąłby wszystkie.  Pan Burmistrz dodał, że należy powrócić do tego tematu, odszukać go i przekazać sprawę do starostwa.

Pan Józefowicz zwrócił się z wnioskiem o postawienie tablic z nazwą miejscowości w Dajnach i Sadławkach. Przejeżdżający nie wiedzą gdzie się znajdują.

Pan Burmistrz powiedział, ze podobna sytuacja jest w przypadku wsi Duba. Były przypadki, że karetka pogotowia błądziła. Pan Burmistrz powiedział, że tablice na pewno staną.

Pani Kruklis zaproponowała, aby sesje odbywały się w soboty, ze względu na to, że sporo osób pracuje.

Pan Czyszek odpowiedział, że jest przeciw.

Pan Kotyk powiedział, że również jest przeciw.

Pan Burmistrz powiedział, że nie może w ten sposób angażować pracowników, gdyż musiałby dać później dzień wolny za pracującą sobotę. Popołudnie też nie wchodzi w grę, gdyż nie ma możliwości regulacji nadgodzin.

Pani Kruklis zaproponowała, aby zwoływać sesję około godz. 13, gdyż na pewno łatwiej zwolnić się z 2 – 3 godzin pracy niż z całego dnia.

Pan Czyszek powiedział, że jest za. Sobota to jest dzień dla rodziny.

Pan Małachowski powiedział, że termin sesji i godzinę ustalają Pani Sekretarz, Pan Burmistrz i Pani Przewodnicząca, wszystko w ich rękach.

Pan Burmistrz powiedział, że jeśli sesje będą trwały po 2 godziny to mogą być zwoływane około godziny 13-tej. Natomiast jeśli sesja się przeciągnie to Burmistrz powiedział, że nie będzie trzymał pracowników.

Pani Kacprzak poruszyła temat skargi na Pana Burmistrza, która wpłynęła od jednej             z mieszkanek Gminy. Mieszkanka skarży się na to, że Burmistrz odmówił jej sprzedaży mieszkania komunalnego, pomimo tego, że mieszkanie tylko jej się należy. Mieszkanie stanowi współwłasność owej Pani jak i jej byłego męża, z tym, że w stosunku do tego Pana sąd orzekł nakaz eksmisji. Urząd stanął na stanowisku, że może sprzedać mieszkanie obojgu małżonkom, jednak to rozwiązanie nie spodobało się Skarżącej i wniosła skargę do Wojewody. Pani Kasprzak dodała, że na komisji w dniu 3 kwietnia 2007 r. postanowiono, że sprawą zajmie się Komisja Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych. Podjęto decyzję               o zaproszeniu Skarżącej oraz jej byłego męża na posiedzenie Komisji w celu uzyskania dokładniejszych informacji na poruszony temat.

Pan Burmistrz wyjaśnił, że pismo, które wysłała mieszkanka Zalewa do Wojewody, Wojewoda zakwalifikował jako skargę na Burmistrza. Pan Burmistrz dodał, że wycofał się ze sprzedaży lokalu komunalnego z uwagi na to, iż Skarżąca zażądała, aby mieszkanie sprzedać tylko jej, pomijając byłego męża. Pan Burmistrz dodał, że były mąż tej Pani przyszedł do niego i zapytał gdzie będzie mieszkał, w sytuacji, gdy mieszkanie prawnie będzie należało tylko do Skarżącej. Ten Pan wyszedł z założenia, że skoro Burmistrz wykona eksmisję to również będzie miał obowiązek zapewnić mieszkanie zastępcze.

 

Ad 5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku Pan Przewodniczący dokonał zamknięcia posiedzenia Komisji. Podziękował wszystkim za przybycie.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokołowała                                                                                   Przewodniczący Komisji

 

  Iwona Głąb                                                                                       /-/ Andrzej Małachowski

 

 

                                                                                                            /-/ Tadeusz Józefowicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1185