P R O T O K Ó Ł z posiedzenia połączonych Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu oraz Budżetu Finansów i Aktywizacji Gospodarczej , które odbyło się dnia 30 maja 2007 roku.

 

P R O T O K Ó Ł

 

z posiedzenia połączonych Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu  oraz

Budżetu Finansów i Aktywizacji Gospodarczej , które odbyło się

dnia 30 maja 2007 roku.

 

W posiedzeniu uczestniczyli:

 

- członkowie Komisji               - wg załączonej listy obecności

 

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

Irena Piechota                                     - Sekretarz Gminy

Maria Szlaz                                         - Skarbnik Gminy

Ryszard Cympel                                 -  Kierownik

Wioletta Gamrat                                 - Kierownik

Iwona Głąb                                          - Podinspektor ds. obsługi rad

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.

2.      Uchwalenie porządku obrad.

3.      Zaopiniowanie materiałów na IX zwyczajną sesję Rady Miejskiej w Zalewie.

4.      Sprawy różne.

   5.   Zamknięcie obrad.

Ad. 1

            Posiedzenie otworzył Pan Janusz Sokołowski - Przewodniczący  Komisji Budżetu Finansów i Aktywizacji Gospodarczej. Powitał Pana Burmistrza, Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, radnych oraz przybyłych pracowników Urzędu Miejskiego. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 9 członków Komisji, jest wymagane quorum, a zatem obrady są prawomocne.

 

Ad. 2

 

 Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie dostarczony porządek obrad

„Za” przyjęciem porządku obrad głosowało 9 członków Komisji.

 

Ad 3.

 

Pan Przewodniczący poprosił Pana Burmistrza  o omówienie projektu uchwały:

 

1)      w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obrębów geodezyjnych wsi Bajdy, Barty, Boreczno, Dobrzyki, Janiki Małe, Janiki Wielkie, Kupin, Mazanki, Pozorty, Surbajny, Śliwa i Zalewo, Gmina Zalewo.

 

Pan Cympel powiedział, że uchwała dotyczy przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wybranych obrębów geodezyjnych. Pan Cympel powiedział, że w § 1 należy dopisać zwrot „związanych z lokalizacją budowy elektrowni wiatrowych”. Dodał, że uchwała została spowodowana zamiarem pobudowania na terenie naszej Gminy elektrowni wiatrowych. W uchwale podano obręby, w których prawdopodobnie staną wiatraki. Dodał, że wcześniej rolnicy podpisali umowy z firmą, która zajmie się budową wiatraków.

Pan Parzyszek zapytała, jak wysokie będą wiatraki?

Pan Cympel odpowiedział, że osiągną wysokość 140 m.

Pan Czyszek dodał, że to jest wysokość liczona ze śmigłem.

Pan Piechotka zapytał, czy dzięki tej inwestycji wpłyną do budżetu gminy jakieś pieniądze?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, w ramach podatku od nieruchomości w zależności od wartości obiektu.

Pan Sokołowski zaproponował, aby do projektu dodać zapis, że inwestycja jest zgodna ze studium uwarunkowań gminy.

Pan Cympel odpowiedział, że w tej chwili toczy się sprawa w sądzie, co do takich zapisów w uchwale, a zatem należy czekać na rozstrzygnięcie sądu.

Pani Skolimowska poprosiła, o udzielenie szerszych informacji na temat elektrowni wiatrowych, które staną w naszej gminie.

Pan Czyszek wyjaśnił, iż początkiem wszystkiego jest umowa dzierżawy między firmą inwestującą a rolnikami. Następnie jest zmiana planu zagospodarowania przestrzennego (przekwalifikowanie terenu rolnego w teren pod inwestycje). Dodał, że na tych terenach przez rok czasu firma będzie prowadziła pomiary siły wiatrów za pomocą specjalnych masztów. Do tego wszystkiego zostaną wytyczone drogi.

Pan Ostrowski zapytał ile będzie wiatraków?

Pan Czyszek powiedział, że w stronę Gajd będzie od 20-30, natomiast od strony południowej nawet 30-50. Dodał, że na stronie południowej firma będzie budowała linię przesyłową i transformator. Powiedział, że wiatraki będą miały moc 2 – 2,5 megawatów.

Pani Parzyszek zapytała na ile będzie obowiązywała dzierżawa?

Pan Czyszek odpowiedział, że na 25 lat z możliwością przedłużenia o 10 lat. Dodał, że Gmina będzie miała bardzo duży wpływ do budżetu  z podatku od nieruchomości. Jeden wiatrak kosztuje około 13 mln złotych i zajmuje powierzchnię około 5 arów. Powiedział, że inwestorem jest firma amerykańska z siedzibą w Anglii.

Pani Grzywna zapytała co stanie się z wiatrakami po 35 latach?

Pan Czyszek powiedział, że prawdopodobnie zostaną rozebrane, a na ich miejsce staną nowe.

Pani Kacprzak zapytała, jak to będzie sterowane?

Pan Cympel odpowiedział, że pilotem , tak jak telewizor.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało …… radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o omówienie projektu uchwały

 

2)      w sprawie: zmian w budżecie.

 

Pani Skarbnik poinformowała, że do budżetu wpłynęły pieniądze od Syndyka za „Ekoton”. Dodała, że do budżetu wpłynęła również dotacja  z budżetu państwa na dożywianie dzieci (około ponad 47 tys. zł.). Pani Skarbnik powiedziała, że o 10 tys. zł zwiększone zostają wydatki na remont i modernizację świetlicy w Girgajnach. Wniosek na remont świetlicy w ramach programu „Odnowy wsi” uzyskał akceptację. Poinformowała, że 108 tys. zł zostanie przeznaczone na zwrot podatku akcyzowego dla rolników. Dodała, że ogółem zwiększona zostaje kwota na remont dróg o 25. 960 zł. Zmniejszone zostają wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej na ul. Tartacznej o 13,5 tys. zł. . Dodała również, że następuje zwiększenie wydatków na MGCK, gdyż przeszedł wniosek na kwotę około 94 tys. zł, a zatem Gmina musi zaplanować wydatki w budżecie. Z tych pieniędzy zostanie zakupiony sprzęt muzyczny do MGCK oraz zostanie wykonana modernizacja estrady, jak równię zakupione zostaną stroje ludowe i wiele innych drobniejszych rzeczy. Pani Skarbnik dodała, że z tej kwoty 80 % wydatków zostanie zwróconych, ale dopiero w przyszłym roku. W budżecie ma być również zabezpieczona kwota 57.340 zł na budowę mini przystani żeglugowych na jeziorze Jeziorak. Pani Skarbnik dodała, że jest już zrobiona wycena budynku po starym Urzędzie (około 200 tys. zł).

Pani Przewodnicząca poprosiła o wyjaśnienie, na co dokładnie zostanie wydana kwota        57 tys. zł?

Pani Skarbnik wyjaśniła, że podpisana zostanie umowa z Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju i  Bezpieczeństwa Wielkich Jezior Mazurskich ze Szczytna.

Pani Wioletta Gamrat wyjaśniła, że jest to Stowarzyszenie, które kiedyś utworzyło strategię budowy ekologicznych marin na terenie Wielkich Jezior Mazurskich. Stowarzyszenie szukało odpowiednich miejsc do lokalizacji pomostów i wybrane zostało m.in. Zalewo. Umowa jest jeszcze nie podpisana, to jest na razie projekt. Wstępnie pomost powstałby w miejscu starego pomostu, przy nim zbudowane zostałyby sanitariaty i pomieszczenie techniczne. Inwestycja finansowana byłaby w 85 % z pieniędzy Unii Europejskiej. Beneficjentem wniosku byłoby Stowarzyszenie.  Dokumentacja jest w fazie przygotowań. Kwota 57 tys. zł ma  być przeznaczona na stworzenie dokumentacji, która potwierdzi, iż Zalewo stanowi odpowiednią lokalizację dla budowy takiego pomostu.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało …………… radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Sekretarz o omówienie projektu uchwały

 

3)      w sprawie: odwołania Skarbnika Gminy Zalewo

 

Pani Sekretarz powiedziała, że na stanowisko Skarbnika Gminy ogłoszony był konkurs, który wygrała Pani Alina Mielcarz. Pani Mielcarz spełniła wszelkie wymogi formalne.

 

 Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało ……… radnych.

„Wstrzymało” się od głosu 2 radnych

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o omówienie projektu uchwały.

 

              4) w sprawie: powołania Skarbnika Gminy Zalewo.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało ……….. radnych.

„Wstrzymało” się od głosu 2 radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Krystynę Kacprzak o omówienie projektu uchwały

 

          5) w sprawie: rozpatrzenia skargi wniesionej na działalność Burmistrza Zalewa przez                  

                             Panią Irenę Barbarę Wielk.

 

Pani Przewodnicząca powiedziała, że Pani Wielk była u niej niedawno i pytała dlaczego Pan Burmistrz nie wzywa jej do podpisania aktu notarialnego w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego. Pani Przewodnicząca dodała, że poinformowała ją o zbliżającej się sesji, na której Rada podejmie uchwałę w sprawie skargi.

Pani Wanda Skolimowska odczytała pismo Pani Ireny Wielk, które wpłynęło do Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych. 

(pismo stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało ……….. radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Pana Ryszarda Cympla o omówienie projektu uchwały

 

          6) w sprawie:   sprzedaży   na   własność  lokalu   mieszkalnego  37  A  w   budynku 

              mieszkalnym wraz  z udziałem w działce gruntu położonego w miejscowości Janiki

              Wielkie.

 

Pan Cympel wyjaśnił, że właściciele lokalu zmarli, druga część budynku jest już sprzedana, dlatego należy również sprzedać i tę część w drodze przetargu nieograniczonego. Dodał, że udział w działce wynosi 0,49 (49 %).

Pan Czyszek zapytał jaka jest powierzchnia lokalu?

Pan Cympel odpowiedział, że około 50 m˛.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało ……….. radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Krystynę Kacprzak o omówienie projektu uchwały

 

              7) w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Zalewa Pana Bogdana Hardybały

 

Pani Przewodnicząca przypomniała członkom Komisji, iz na początku kadencji wszyscy jednogłosnie byli za tym, aby Panu Burmitrzowi podnieść wynagrodznie po upływie półrocznego pełnienia funkcji Burmitrza (w czerwcu). Dodała, że na wczorajszej Komisji padła propozycja, aby podnieś wynagrodzenie o 600 zł brutto, a pozostałe skadniki wzrosną wraz  z wzostem zasadniczego wynagrodzenia.

Pan Czyszek powiedział, że po obliczeniu wszystkich składników wychodzi kwota 7.200 zł.

Pani Przewdnicząca powiedziała, że na wczorajszej Komsji skierowana został prośba do Pana Burmistrza, aby był bardziej dostępny dla mieszkańców (wyznaczenie godzin przyjmowania interesantów).

Pani Skolimowska powiedziała, że z tego co ona zrozumiała podwyżka dla Pana Burmistrza miała być dopiero po półrocznym podsumowaniu wyknania budżetu.

Pan Sokołowski powiedział, że należy zastanowic się nad podwyżką w wysokości 600 zł brutto. Dodał, że nadal będzie to jedno z najniższych wynagrodzeń wśród wójtów i burmistrzów województwa Warmińsko - Mazurskiego.

Pani Parzyszek powiedziała, że pierwsze wynagrodzenie i jeog wysokość wynikała, z tego, że Pan Burmistrz rozpoczynał kadncję i Rada potrzebowała czasu, aby zapoznać się z jakością i skutecznością pracy nowego Burmistrza.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

"Za" przyjęciem projektu uchwały głosowało ............ radnych.

"Wstrzymał" się od głosu 1 radny.

 

Ad 4.

Sprawy różne.

Pani Parzyszek skierowała uwagę członków Komisji na stan budynku posterunku Policji w Zalewie. Zaproponowała, aby nasz Urząd wspólnie z Iławą podjął starania w zakresie remontu budynku.

Pani Skolimowska powiedziała, że na początku należy przyjrzeć się pracy naszych poicjantów i jej efektywności. Dodała, że wZalewie za bardzo nie widac tej pracy skoro po każdej sobocie jest wiele zniszczeń dokonanych przez młodziez wracającą z nocnych zabaw. Dodała, że Policja powinna nasilić swoje działania w czasie najbardziej newralgicznym.

Pani Parzyszek zpytał, czy w centrum Zalewa stanie ponownie fontanna?

Pani Sekretarz odpowiedziała, że fontanna nie nadaje się do naprawy. Dodała, że Urząd Miejski proponował służbowy telefon komórkowy dla policjanta na służbie. Niestety Policja nie wyraziła zainteresowania.

Pani Kacprzak powiedziała, że na jednej z sesji zalewska Policja nadmieniła, iz będzie się starała o pozyskanie jeszcze jedego etatu dzielnicowego, dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców gminy. 

Pani Skolimowska podziękowała w mieniu mieszkańców za załatanie dziur w jezdni na ul. Kwiatowej i zapytała czy na ulicy będzie kładziony nowy asfalt i czy rondo na końcu ulicy również zostanie zrobione?

Pani  Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała o dalszy los działek na ul. Czestochowskiej?

Pan Cympel odpowiedział, że sprawy trochę się skomplikowały. Właściciele dziełek zgłosili się do Konserwatora zabytków z wnioskiem o wyznaczenie warunków zabudowy działek. Konserwator zabytków stwierdził, że podział działek nie był konsultowany z konserwatorem i z tego powodu są teraz pewne trudności. Pan Cympel dodał, że konsultowno z konserwatorem jedynie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i ów plan został przez niego zatwierdzony. W międzyczasie zmienił się konserwator zabytków. Do tej pory dzielone były działki i sprzedawane i nie było z tym problemu, a teraz pojawiły się trudności. Urząd konserwatora stwierdził, że zanim Gmina sprzedała działki powinna zlecić przeprowadzenie badań archeologicznych. Pan Cympel wyjaśnił, że badania archeologiczne robili do tej pory właściciele nabytego gruntu, a teraz Konserwator chce scedować ten obowiązek na gminę.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że dnia .............. włynął do niej wniosek od Pana Kotyka .............................. Pan Kotyk dzisiaj wycofał swój wniosek (dnia 30 maja 2007 r.). Ten temat nadal pozostaje w zakresie prac Komisji Rewizyjnej.

Pan Czyszek poruszył temat dwóch pożarów w ostatnim czasie w miejsowości Półwieś. Powiedział, że w jednym z nich spaliła się stodoła natomiast w drugim obora. Dodał, że na wczorajszych komisjach padła propozycja, aby w całej gminie przeprowadzić zbiórkę pieniedzy dla poszkodowanych. apel o pomoc zostanie ogłoszony na jutrzejszej sesji.

Pan Helwak zapytała, czy gospodarze byli ubezpieczeni?

Pan Czyszek odpowiedział, że ubezpieczenie OC obejmuje jedynie budynki gospodarcze, a to co w nich się znajdowało (cały inwentarz) nie podlegało ubezpieczeniu. Dodał, że są to ewidentne straty dla obu gopspodarzy.

Pani Przewodnicząca Rady poinformowała członków komisji, iż do Rady wpłynęło pismo od prezesa Sądu Okręgowego w Elblągu w sprawie ustalonej liczby ławników (1 osoba do Sądu w Elblągu oraz 4 osoby do Sądu w Iławie).

Pani Sekretarz wyjaśniła, że Pani Przewodnicząca Rady powinna poinformować opinie publiczna o naborze na stanowiska ławników. Dodała, że nad kandydaturami będzie głosować Rada Miejska w głosowaniu tajnym przeprowadzonym na sesji.

 

Ad 5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku Pan Przewodniczący dokonał zamknięcia posiedzenia Komisji. Podziękował wszystkim za przybycie.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokołowała                                                                                   Przewodniczący Komisji

 

  Iwona Głąb                                                                                       /-/ Wanda Skolimowska

 

 

                                                                                                            /-/ Janusz Sokołowski

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1271