P R O T O K Ó Ł z posiedzenia połączonych Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu oraz Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony P.Poż. i Ochrony Środowiska, które odbyło się dnia 26 czerwca 2007 roku.

 

P R O T O K Ó Ł

 

z posiedzenia połączonych Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu  oraz

Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony P.Poż. i Ochrony Środowiska, które odbyło się

dnia 26 czerwca 2007 roku.

 

W posiedzeniu uczestniczyli:

 

- członkowie Komisji               - wg załączonej listy obecności

 

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

Bogdan Hardybała                              - Burmistrz Zalewa

Irena Piechota                                     - Sekretarz Gminy

Alina Mielcarz                                    - Skarbnik Gminy

Katarzyna Jendernalik                        - Podinspektor ds. Ochrony Środowiska.

Iwona Głąb                                          - Podinspektor ds. obsługi rad

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.

2.      Uchwalenie porządku obrad.

3.      Przedstawienie sprawozdania z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Zalewo na lata 2004-2007.

   4.    Informacja   na   temat  przyjęcia  do  wiadomości   przez   Radę Miejską   w   Zalewie 

      sprawozdania     Przewodniczącego    Komisji      Budżetu,    Finansów,    Aktywizacji  

      Gospodarczej    i    Planowania    ( dotyczące   stanu     technicznego   i    okoliczności

      towarzyszących  budowie  Oczyszczalni  Ścieków w  Półwsi Gm. Zalewo oraz analizy

      skutków  tej inwestycji w okresie od jej powstania do chwili obecnej)   oraz   podjęcie

      uchwały w tej sprawie.

5.   Zaopiniowanie materiałów na XII zwyczajną sesję Rady Miejskiej w Zalewie.

  1. Sprawy różne.
  2. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 1

            Posiedzenie otworzyła Pani Wanda Skolimowska - Przewodnicząca  Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych. Powitała Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, radnych oraz przybyłych pracowników Urzędu Miejskiego. Stwierdziła, że w obradach uczestniczy 10 członków Komisji, jest wymagane quorum, a zatem obrady są prawomocne.

 

Ad. 2

 

 Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie dostarczony porządek obrad

„Za” przyjęciem porządku obrad głosowało 10 członków Komisji.

 

Ad 3.

 

Pani Przewodnicząca poprosiła Panią Katarzynę Jendernalik  o przedstawienie sprawozdania z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Zalewo na lata 2004-2007.

 

Pani Katarzyna Jendernalik przedstawiła w/w informacje, które stanowią załącznik do niniejszego protokołu. Pani Jendernalik zwróciła uwagę, na fakt, iż w obecnym sprawozdaniu pominięto gospodarkę odpadami, gdyż  była ona już przedmiotem wcześniejszego sprawozdania.

Pani Kruklis powiedziała, że na str. 11 sprawozdania jest mowa o tym, że jedna oczyszczalnia w gminie Zalewo  (Półwsi) oczyszcza ścieki komunalne jedynie z terenu miasta, natomiast na str. 10 jest zapis, że ścieki z terenów wiejskich są dowożone beczkowozami do oczyszczalni. Zauważyła, że jest to sprzeczność, którą należy wyjaśnić. Dodała, że na również na str. 11 jest mowa o planach władz Zalewa w kierunku objęcie kanalizacją sanitarną całej gminy, ale brak jest przybliżonego terminu realizacji i szczegółów planu. Odczytała zapis na str. 15 dotyczący 17 jezior na terenie gminy Zalewo, które wykorzystywane są zarówno rekreacyjnie jaki i turystycznie. Zadała pytanie jak gmina to wykorzystuje? Ewentualnie zaproponowała, aby usunąć to zdanie z sprawozdania, gdyż do końca nie jest ono prawdą. Dodała, że zgadza się z zapisem na stronie 19 ostatnie zdanie dotyczące bieżącego usuwania odpadów z miejsc do tego nie przeznaczonych w przypadku zgłoszeń do Urzędu Miejskiego w Zalewie, ale chciałaby poznać jakiś konkretny przykład w ostatnim czasie. Powiedziała, że nie rozumie dlaczego w dziale dotyczącym wód powierzchniowych umieszczono informację na temat budowy hydroforni w Borecznie. Dodała, że lepiej byłoby pominąć tą informację w tym miejscu.

Pan Sokołowski powiedział, że należy w sprawozdaniu zaznaczyć co zostało już zrealizowane a co nie. Dodał, że według niego zachowanie istniejących form ochrony przyrody, zachowanie obecnych walorów krajobrazowych gminy oraz zachowanie unikatowych roślin zostało wykonane, poprzez to, że w ubiegłej kadencji został pozytywnie zaopiniowany plan ochrony parków krajobrazowych pojezierza iławskiego, który zawierał wszystkie te elementy. Powinno to być zaznaczone w sprawozdaniu. Poruszył również temat zwiększenia lesistości i powiedział, że 10 ha zostało zalesionych i nie wspomniano o tym w sprawozdaniu. Dodał, że należy dołączyć dane Sanepidu czy WFOŚ na temat stanu wód powierzchniowych na terenie naszej gminy. Powiedział, że chce , aby do sprawozdania dopisać, że powierzchnia parku krajobrazowego pokrywa się z obszarem sieci Natura 2000     i wynosi 6.856 ha. Dodatkowo na terenie gminy znajduje się obszar chronionego krajobrazu Pojezierza Iławskiego (otulina parku) i wynosi 6.102 ha.  Dodał, że to należy uzupełnić. Poruszył temat oczyszczalni ścieków i powiedział, że zaplanowana była dobrze funkcjonująca oczyszczalnia ścieków. Dodał, że ten punkt nie został wykonany.

Pani Kruklis powiedziała, że oprócz obszarów Natura 2000, na terenie gminy Zalewo funkcjonują inne formy ochrony tzw. strefy ochrony miejsc rozrodu i gniazdowania ptaków szponiastych. Zaproponowała, aby wskazać ile tych ptaków występuje na terenie  leśnictw w gminie Zalewo.

Pani Przewodnicząca zaznaczyła, że jest to uwaga na przyszłość, aby w sprawozdaniu zamieszczonych było więcej konkretnych danych. Dodała, ze w obecnym sprawozdaniu należało opisać również gospodarkę odpadami, pomimo tego, że o tym wcześniej była już mowa. Powiedziała, że powinna znaleźć się informacja ujęta procentowo na temat ilości zawartych umów na wywóz nieczystości. Zaproponowała, aby poprawki zostały dostarczone na sesję.

 

Ad 4.

Pani Przewodnicząca oddała głos Panu Sokołowskiemu.

Pan Sokołowski powiedział, ze sprawa jest skomplikowania i nie chciałby, aby Rada spieszyła się z podjęciem uchwały. Wyjaśnił, że sprawa rozpoczęła się od skargi jednego z obywateli Zalewa, że pobudowana oczyszczalnia w Półwsi została zbudowana nieperspektywicznie. Jednak okazało się, że sam Skarżący nie dopełnił swoich obowiązków i zostało skierowane do niego pismo oddalające jego skargę wraz z informacją nt. funkcjonowania oczyszczalni w Półwsi. Wyjaśnił, że chodziło o to, że dwa zakłady na terenie naszej gminy nie pobudowały podoczyszczalni ścieków. Dodał, że to gmina płaciła kary, bo tak stanowiła ustawa, a nie zakłady. Powiedział, że chciałby, aby poprzednio sporządzona informacja została uzupełniona o działania poprzedniego Burmistrza z PUK-iem. Wyjaśnił, że po powstaniu PUK Zalewo nie wyegzekwowano od zakładu obowiązków wynikających         z podpisywanych umów ( nie zwracał Gminie zapłaconych kar naliczanych przez Marszałka Województwa). 

Pani Kruklis powiedziała, że ma wątpliwości, co do tego, że PUK był decydentem w sprawie zamykania zakładu z  powodu nie pobudowania przez ten zakład podczyszczalni na swoim terenie. Dodała, że należy wnikliwie wczytać się w upoważnienie dane PUK i ZGK, skonsultować sprawę z Radcą Prawnym i zapoznać się z dokumentacją.

Pan Sokołowski zapytał dlaczego gmina ma płacić kary za to, że ktoś nie dopełnił swoich obowiązków?

Pani Kruklis powiedziała, że nie należy doszukiwać się winnych w zastępstwie. Dodała, że winna jest władza gminy, przy czym zaznaczyła, że nie wskazuje która czy obecna czy poprzednia. Problem jest wieloletni i złożyło się na niego wiele spraw. Powiedziała, że Rada na pewno powróci do tego tematu, choćby w kontekście złożonej przez nią interpelacji i nie tylko. Zaproponowała, aby najpierw uzyskać więcej informacji.

Pani Przewodnicząca zapytała jak sprawa wygląda w tej chwili? Czy zakłady mają już swoje podczyszczalnie?

Pani Sekretarz powiedziała, że jeden z zakładów miał zamontować jedynie specjalne urządzenie do separacji tłuszczu. Natomiast drugi zakład twierdzi, że ma podoczyszczalnię, ale niestety ona nie funkcjonuje.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że od początku było tak, że zakłady nie zostaną podłączone do oczyszczalni ścieków dopóki nie zrobią swoich podoczyszczalni. Dodała, że gmina musiała płacić kary za te zakłady, które nie chciały się dostosować do obowiązujących norm.

Pan Sokołowski powiedział, że jeden z zakładów w ogóle nie wykonał podoczyszczalni.

Pan Józefowicz powiedział, ze należy wystąpić do zakładu z prośbą o udzielenie informacji na temat zakładowej podoczyszczalni. Dodał, że z tego co jest mu wiadome zakład jest już podłączony do przepompowni koło POM-u. Dodał, że podoczyszczalnia jest, ale nie potrafi powiedzieć, czy funkcjonuje.

Pani Kruklis powiedziała, że od 2005 roku możliwości przerobowe obu przedsiębiorstw zapewne znacznie wzrosły i należałoby zwrócić się do nich o przedstawienie aktualizacji ilości poboru wody i wytwarzanych ścieków.

Pani Parzyszek powiedziała, że należy zrobić kontrolę.

Pani Kruklis powiedziała, że można zwrócić się do odpowiednich instytucji z prośbą o przeprowadzenie kontroli zakładu.

Pan Sekretarz powiedziała, ze zakład pobiera wodę z hydroforni, ale również ma na swoim terenie studnię. Dodała, ze Gmina chce, aby zakład zamontował licznik na odprowadzanie ścieków i w ten sposób zostanie zweryfikowany rzeczywisty pobór wody.

Pani Przewodnicząca powiedziała, ze należy tą sprawę doprowadzić do końca, aby w chwili oddawania nowej oczyszczalni do użytku nie było kolejnych problemów.

Pani Kruklis zapytała, czy istniała umowa między PUK-iem a Gminą, że PUK ma zwracać gminie pieniądze za zapłacone do Urzędu Wojewódzkiego kary?

Pani Sekretarz powiedziała, że w umowie był zawarty zapis , że Gmina będzie ponosić koszty naprawy powyżej 5 tys. zł.

Pani Kruklis zapytała, kto podpisał umowę?

Pan Sokołowski powiedział, że w protokółach Zarządu można sprawdzić, kto podpisał.

Pani Sekretarz powiedziała, że są to wczesne lata 90-te.

Pani Przewodnicząca zapytała, w którym roku powstał PUK?

Pan Sokołowski odpowiedział, że w 1998 r. Odczytał fragment Protokołu Nr 27/98 z posiedzenia Zarządu Miasta i Gminy na temat zobowiązań nałożonych na Pana Andrzeja Brejtę (protokół stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

Pani Kruklis powiedziała, że nie kto inny jak Pan Burmistrz udzielił koncesji na wywóz nieczystości Panu Brejcie, a więc miał obowiązek sprawować nadzór nad realizacją podjętych działań.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że PUK zarządzał, pobierał opłaty i zarabiał, a Gmina płaciła kary. W 2003 r. Burmistrz Dawid podpisał umowę z PUK-iem, że za to zarządzanie PUK będzie Gminie płacił.

Pani Kruklis podsumowała, że od 1998 roku do 2003 roku PUK nie wnosił żadnych opłat za zarządzanie wodociągami i gospodarką ściekową. Dostał w prezencie określone urządzenia.

Pani Sekretarz powiedziała, że jak zostanie oddana do użytku nowa oczyszczalnia to ZGK przejmie gospodarkę ściekową i wodę.

Pani Kruklis zapytała czy ZGK ma w tej chwili takie moce przerobowe, aby przyjąć na siebie taki obowiązek?

Pani Sekretarz powiedziała, że ma w tej chwili 1 beczkowóz.

Pan Józefowicz powiedział, że teraz beczkowozy są prywatne.

Pani Kruklis stwierdziła, że znowu powracamy do tworzenia małych firm zajmujących się wywozem nieczystości.

Pani Sekretarz potwierdziła.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że warunkiem dofinansowania z UE budowy oczyszczalni jest przejęcie tej oczyszczalni przez nasz Gminny Zakład.

Pani Kruklis powiedziała, że zobowiązanie PUK-u do zwrotu zapłaconych kar to jest problem dla prawnika i dodała, ze należy zwrócić się o opinię do naszego prawnika.

Pan Józefowicz zaproponował, aby przyjąć punkt 4 jako informację i wykreślić z porządku obrad podjęcie uchwały w tej sprawie.

Pani Przewodnicząca zaproponowała, aby radni wybrali się na oczyszczalnię i zobaczyli jak idą prace.

Pani Kacprzak powiedziała, że dzisiaj komisja ma już krótką wycieczkę do paszarni Raiffpol w celu sprawdzenia przyczyn nadmiernego hałasu w zakładzie. Dodała, że wyjazd związany jest z interwencją mieszkańców w sprawie uciążliwego hałasu. Wyjaśniła, że wpłynęły dwa pisma: jedno do Pana Burmistrza, drugie do Przewodniczącej Rady. Powiedziała, ze Pan Burmistrz wystosował już pismo z prośba o zredukowanie natężenie hałasu, a Rada ze swej strony mogłaby  udać się do zakładu i zbadać sytuację.

Pan Józefowicz powiedział, ze najpierw musi być przeprowadzona kontrola natężenia hałasu i dopiero wtedy, gdy pojawią się nieprawidłowości można zacząć działać.

Pan Truszkowski powiedział, że jeden filtr ograniczający hałas kosztuje 30 tys. zł i należy go wymieniać raz na kwartał.

 

Ad 5.

Zaopiniowanie materiałów sesyjnych.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że w tej chwili nie będzie głosowania nad projektem uchwały:

 

1)      w sprawie: przyjęcia przedłożonego Radzie Miejskiej w Zalewie sprawozdania z realizacji „Programu ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Zalewo na lata 2004-2007”,

Powiedziała, ze głosowanie odbędzie  się na sesji z uwagi na wprowadzenie kilku poprawek do omawianego sprawozdania.

 

Pani Przewodnicząca poprosiła Panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały:

 

2)      w sprawie: zaciągnięcia przez Gminę Zalewo kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy,

 

Pani Skarbnik odczytała  projekt uchwały. Dodała, że jest to kredyt na sfinansowanie dalszych prac związanych z modernizacją oczyszczalni.

Pani Kruklis zapytała czy na tą inwestycję był już wcześniej brany jakiś kredyt?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że był brany kredyt w poprzednim roku na kwotę 490 tys. zł. Dodała, że nie został on do końca wykorzystany w 2006 roku i jego wykorzystanie przedłużono do sierpnia 2007 r. Jednak pozostały zbyt małe środki i dlatego Gmina musi posiłkować się kolejnym kredytem.

 

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały:

„Za” przyjęciem projektu głosowało 8 radnych.

„Wstrzymało” się od głosu 2 radnych.

 

Pan Przewodniczący poprosił Panią Sekretarz o omówienie projektu uchwały

 

3)      w sprawie: zmian w budżecie gminy.

 

Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały. Dodała, że przez pomyłkę wstawiła § 3 niniejszego projektu, w którym mowa jest o załączniku 5 do projektu. Wyjaśniła, że załącznik 5 nie jest potrzebny, gdyż nie było w nim żadnych zmian. Powiedziała, że zmiany związane są m.in. z pismem Komendy Policji w Iławie, która wystosowała prośbę o zakup radarowego miernika prędkości dla Posterunku Policji w Zalewie o wartości 8 tys. zł. Dodała, że Gmina nie może kupić i przekazać, bo to będzie darowizna, od której trzeba zapłacić VAT. Wyjaśniła, że Gmina może jedynie przekazać pieniądze na ten cel.  Powiedziała, ze wpływy ze sprzedaży nieruchomości wzrosną, gdyż planowana jest sprzedaż budynku po byłym Urzędzie. Wstępna wycena jest na 277 tys. zł. Druga zmiana związana jest z przyznaniem przez Wojewodę dotacji na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w kwocie 23.278 zł.

Pani Przewodnicząca zapytała czy ktoś ma jeszcze jakieś pytania?

Pani Kruklis powiedziała, że skoro Pani Skarbnik mówi, że są to wszystkie zmiany to zapewne tak jest.

 

Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.

„Wstrzymał” się od głosu 1 radny.

 

Pani Przewodnicząca poprosiła Panią Przewodniczącą Rady Miejskiej w Zalewie – Krystynę Kacprzak o omówienie projektu uchwały

 

4) w sprawie: ustalenia wysokości wynagrodzenia Burmistrza Zalewa Pana Bogdana   

                       Hardybały,

 

Pani Kacprzak powiedziała, ze jest to uchwała, która pojawiła się już wcześniej na komisjach. Odczytała projekt uchwały.

Pani Przewodnicząca poprosiła o uzasadnienie uchwały.

Pani Kacprzak powiedziała, że pierwsza uchwała w sprawie wynagrodzenie Pana Burmistrza została stworzona na kolanie i wtedy była mowa o zmianie wynagrodzenia po upływie półrocznego okresu sprawowanie funkcji Burmistrza. Dodała, że radni mieli przyjrzeć się wynagrodzeniom wójtów i burmistrzów w sąsiednich gminach i przeanalizować półroczną działalność swojego Burmistrza.

Pani Kruklis powiedziała, że dla niej argument porównania ze stawkami innych burmistrzów jest argumentem bardzo mało przemawiającym do wyobraźni. Dodała, że raczej należy porównywać możliwości finansowe danej gminy w tym zakresie. Powiedziała, że nie można podnosić wynagrodzenia tylko dlatego, że kto inny ma więcej. Musi istnieć korelacja między rzeczowym zakresem obowiązków, które Pan Burmistrz wypełnia w tej niewielkiej i bardzo biednej gminie. Dodała, że bardzo często radni słyszą, że gmina jest bardzo biedna i na nic nie ma pieniędzy. Zapytała, czy Pan Burmistrz pobiera również w tej chwili dodatek specjalny?

Pani Sekretarz odpowiedziała, że ten dodatek nie uległ zmianie i w tej chwili również jest pobierany.

Pani Kruklis zapytała o limit kilometrów, za który Pan Burmistrz pobiera tzw. kilometrówkę oraz o wysokość zwrotu kosztów dojazdu na różne spotkania i konferencje (zwrot delegacji) od momentu objęcia obowiązków przez Pan Burmistrza. Dodała, że w takiej sytuacji pobory Pana Burmistrza nie są obciążone płatnościami związanymi z wyjazdami służbowymi. Zapowiedziała, że do momentu uzyskania w/w informacji wstrzyma się od głosowania nad omawianym projektem uchwały.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że nie można porównywać poborów Pana Burmistrza z okolicznymi gminami, gdyż w większości burmistrzowie tych gmin sprawują swą funkcję drugą  kadencję. Dodała, że skoro na koniec poprzedniej kadencji osiągnęli jakiś pułap wynagrodzenia to wiadomo, że Rada im tych poborów nie obniżyła. Powiedziała, że ona to tak rozumie. Powiedziała, że Rada przyjrzy się wynagrodzeniu dopiero po zatwierdzeniu półrocznego wykonania budżetu. Dodała, ze chciałaby wiedzieć w jakim stopniu realizowany jest budżet na 2007 r. Jak zaawansowane są prace odnoście realizacji zaplanowanych inwestycji?

Pani Sekretarz powiedziała, że całe zestawienie półrocznego wykonania budżetu musi być przygotowane do końca sierpnia i zostanie przedstawione na sesji.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że wie o tym terminie, ale chciałaby usłyszeć teraz krótką charakterystykę. Zapytała o budowę sieci wodociągowej  w m. Matyty, Jerzwałd, Rucewo, Likszany. Zapytała również  o budowę chodnika na ul. Sienkiewicza.

Pani Sekretarz powiedziała, że robiona jest dokumentacja na chodnik na ul. Sienkiewicza. Dodała, że gmina również przymierza się do wykupu gruntów pod budowę chodnika na ul. Morąskiej.

Pani Przewodnicząca zapytała o budowę mostka w Mozgowie.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że została wykonana.

Pani Przewodnicząca zapytała o przebudowę drogi do Matyt.

Pani Sekretarz odpowiedziała, ze prawdopodobnie przejmie to Nadleśnictwo Susz.

Pani Przewodnicząca zapytała o budowę remizy OSP Wielowieś.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że niedługo zostanie oddana do użytku.

Pani Przewodnicząca zapytała o rozbudowę szkoły w Borecznie.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że czekamy na decyzję Ministerstwa.

Pani Przewodnicząca zapytała o modernizację oczyszczalni. Dodała, że rozumie, że ta inwestycja idzie pełną parą. Zapytała również o modernizację świetlicy w Girgajnach.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że są pieniądze na ten cel. Został ogłoszony przetarg, ale nikt nie chce się podjąć wykonania. Dodała, że przetarg został ogłoszony ponownie.

Pani Przewodnicząca zapytała o oświetlenie uliczne w m. Wieprz.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że nic na ten temat nie wie.

Pani Przewodnicząca zapytała o remont drogi Barty – Girgajny.

Pani Parzyszek powiedziała, że inwestycja nie jest jeszcze rozpoczęta, ale Pan Mizgier zapewnia, że lada dzień mogą wjechać maszyny na plac budowy.

Pani Przewodnicząca zapytała o zakup wiat autobusowych.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że już są zakupione i postawione.

Pani Przewodnicząca zapytała o budowę placu zabaw.

Pani Sekretarz odpowiedziała, że miał być budowany teraz, ale Pani Truszkowska powiedziała, żeby zaczekać aż zacznie się rok szkolny.

Pani Przewodnicząca powiedziała, że te najważniejsze inwestycje, jak np. budowa sieci wodociągowej czy budowa drogi do Matyt w ogóle nie zostały podjęte.

Pani Parzyszek zauważyła, że tematem kontroli Komisji Rewizyjnej będą wykonane inwestycje.

Pani Skarbnik powiedziała, że Pan Burmistrz ma przyznany limit 300 km ( w zależności od ilości mieszkańców danej gminy) x 0,7846 (stawka) to wychodzi kwota 235,38 zł miesięcznie minus podatek 19 %.

Pani Kruklis powiedziała, ze wynagrodzenie Burmistrza jest ściśle określone w Rozporządzeniu, w którym przedstawiono tzw. widełki zaszeregowania w zależności od ilości mieszkańców w danej gminie.

 

W tym momencie na posiedzenie komisji przybył Pan Burmistrz.

 

Pani Przewodnicząca poprosiła Pana Burmistrza o przedstawienie  stopnia realizacji inwestycji w związku z uchwałą w sprawie podniesienia wynagrodzenia Pana Burmistrza.

Pan Burmistrz omówił następujące inwestycje:

 

Modernizacja hydroforni w Borecznie:

W ramach planowanych środków wybudowano zbiornik wody czystej, dokonano zmiany instalacji automatyki przesyłowej. Wymieniono pompę głębinową wraz z agregatorem sprężarkowym.

Budowa sieci wodociągowej Matyty, Jerzwałd, Rucewo, Likszany nie została rozpoczęta z powodu nie otrzymania środków pomocowych z Unii Europejskiej. Nieaktualną dokumentację z pozwoleniem na budowę zlecono do aktualizacji w celu przygotowania projektu do uzyskania pomocy finansowej ze środków UE.

Przebudowa drogi Matyty:

Do chwili obecnej nie przystąpiono do prac z powodu nie otrzymania środków z Unii Europejskiej. Zaktualizowaną dokumentację zgłoszono również do projektów Związku Gmin „Jeziorak” . Zwiększy to szanse na pozyskanie środków z Unii.

Rozbudowa szkoły w Borczenie nie może być realizowana z powodu nie wyrażenia zgody na dokończenie rozbiórki istniejącego budynku byłej szkoły. W powyższej sprawie złożone zostało pismo do Ministerstwa  Kultury  i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie w dniu 26 lutego 2007 r. Otrzymaliśmy do wiadomości pismo informujące, że Ministerstwo zwróciło się z prośbą do Dyrektora Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków o wydanie specjalistycznej opinii oraz zorganizowanie oględzin obiektu z udziałem stron postępowania.

Modernizacja oczyszczalni ścieków jest w trakcie realizacji, mimo ciągle występujących trudności w wykonawstwie  tej inwestycji. Koszty poniesione przed rozpoczęciem inwestycji to kwota 204.960,00 zł. Płatności na rzecz wykonawcy: firmy EKOKLAR wynoszą 4.529.719,99 zł, płatności na rzecz inwestora zastępczego: Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Elblągu – 94.991,41 zł. Promocja projektu kosztowała 1.811,52 zł. Ogółem: 4.831.482,92 zł.

Budowa kanalizacji przy ul. Tartacznej została zakończona w miesiącu kwietniu i oddana do użytku. Podłączono 14 lokali mieszkalnych i przebudowano przyłącze dla firmy „Lech - Drób”.

Modernizacja systemu ciepłowniczego w Zalewie: odstąpiono od realizacji tej inwestycji.

Remont świetlicy wiejskiej w Girgajnach: rozpoczęty zostanie po rozstrzygnięciu przetargu. Pierwszy przetarg został unieważniony ze względu na zawyżoną cenę zadania. Dzięki pomocy Wicemarszałka Pana Piotra Żuchowskiego oraz Członka Zarządu Pana Adama Żylińskiego, zadanie to, jak również  modernizacja sceny w MGOK ( antypoślizgowa podłoga, kotary, lustra z drążkami, zakup nagłośnienia) na kwotę 94.420 zł zyskało jako jedyne z nielicznych akceptację i dofinansowanie od Zarządu Województwa.

Oświetlenie uliczne Wieprz:

 Kwotę 16.500 zł przeznaczoną na ten cel przesunięto na opracowanie projektów budowlanych na doświetlenie i wykonanie nowych linii oświetlenia drogowego we wsiach: Wieprz, Karpowo, Zatyki, Murawki i Witoszewo. Celem opracowania w/w projektów jest wystąpienie o środki unijne do wszystkich zadań inwestycyjnych.

Oświetlenie uliczne Rudnia:

Zostanie zrealizowane w III kwartale 2007 r.

Budowa chodnika przy ul. Morąskiej:

Zlecono geodecie wydzielenie działki o pow. 600 m2 pod budowę chodnika. Podział został wykonany po uzgodnieniu decyzji o lokalizacji inwestycji do celów publicznych w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Po dokonaniu wykupu gruntów od Pana Wacława Głąba zostanie opracowany projekt budowy z pozwoleniem na budowę. Budowa chodnika zostanie wykonana w 2008 r.

Budowa mariny żeglarskiej na jeziorze Ewingi:

Zadanie to nie było planowane w obecnym roku budżetowym. W tym roku zostanie wykonana dokumentacja potwierdzająca prawidłowy wybór lokalizacji planowanej inwestycji. Chodzi o dostosowanie terenu - plac przed starym urzędem. 12 czerwca podpisano umowę na budowę.

Budowa chodnika przy ul. Sienkiewicza:

Opracowano dokumentację, która złożona została w Starostwie Powiatowym w Iławie celem uzyskania pozwolenia na budowę. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę rozpocznie się realizacja w/w zadania ( w przyszłym tygodniu)

Remont drogi Barty – Girgajny:

Nakładka zostanie wykonana na dł. 1100 mb. Dokonano wyboru wykonawcy w drodze przetargu nieograniczonego, podpisano umowę na wykonanie remontu. Termin zakończenia robót ustalono na 31.07.2007 r. W najbliższych dniach wykonawca przystąpi do realizacji tego zadania.

Zakup wiat autobusowych:

Wiaty zostały wykonane przez ZGK i ustawione we wsiach: Bajdy – Brzeziniak, Duba, Mazanki – razem 3 szt.

Remont mostu w Mozgowie:

Dokonano wymiany nawierzchni drewnianej mostu ze starych podkładów kolejowych na nowe bale impregnowane. Roboty wykonał ZGK w miesiącu maju 2007 r. Robocizna wyniosła 8.642,88 gr.

Pani Kruklis poprosiła o faktury, rachunki oraz certyfikat na zastosowane drewno do wglądu. Dodała, że należy nauczyć się pracować na dokumentach a nie na słowach. Dodała, że po to one są, aby je oglądać.

Pan Burmistrz powiedział, że jego słowa zawsze są wiarygodne.

Remonty dróg gruntowych:

Od stycznia trwają remonty cząstkowe dróg na wsiach gminy Zalewo. Niesprzyjająca zima spowodowała bardzo duże rozmiękczenie dróg gruntowych. Z zakupionego kruszywa budowlanego w ilości 800 ton, tłucznia kamiennego 1040 ton oraz żwiru 330 ton uzupełnia się braki w nawierzchni drogowej.

Budowa remizy OSP Wielowieś:

 Planowana kwota 60.000 złotych wykorzystana jest na dokończenie rozpoczętej inwestycji  budowy remizy OSP  z użytkowym poddaszem z przeznaczeniem na świetlicę .  Powyższa kwota przeznaczona jest na wykonanie ocieplenia i elewacji zewnętrznej , zagospodarowanie placu wokół budynku, wykonanie ogrodzenia  oraz dokończenie prac budowlanych wewnątrz budynku tj.: położenie płytek i glazury,  podłączenia instalacji sanitarnej, malowanie .

Część prac wykonywana jest przez strażaków. Większość środków finansowych przeznaczono jednak na zakup materiałów budowlanych .

Adaptacja części garażowej w OSP Boreczno:

Jedno wolne stanowisko garażowe w remizie OSP Boreczno zostało adaptowane na pomieszczenie socjalne do użytkowania przez  strażaków i mieszkańców Boreczna . W adaptowanym pomieszczeniu wykonano kuchnię, kabinę natryskową i sanitariat.  Zmiany te wpłynęły na lepsze funkcjonowanie i wykorzystanie obiektu .

Pan Józefowicz powiedziała, że na posiedzeniu wyjazdowym Komisji Bezpieczeństwa, Ochrony P.Poż. i Ochrony Środowiska zauważono usterki w wyremontowanym pomieszczeniu (czarny sufit).

Pan Małachowski powiedziała, że w budynku brak jest wentylacji i stąd ten czarny sufit.

Pan Burmistrz powiedział, że jeszcze tego nie naprawiono, ale ma to cały czas na uwadze. Dodał, że można było poczekać z remontem do lata i wtedy wykonać to przy dobrej pogodzie.

Pan Józefowicz powiedział, że remiza OSP w Borecznie najgorzej wypadła na terenie naszej gminy.

Nadzór nad inwestycją realizowaną w Związku Gmin „Jeziorak”:

Jako   Przewodniczący  Zarządu  Związku  Gmin  „Jeziorak”  i  Burmistrz nadzoruję przebieg

 inwestycji  polegającej na sanitacji jeziora Jeziorak. W ramach tego zadania przeprowadzono dwa  przetargi: na budowę zaplecza administracyjnego, odbiór nieczystości stałych i płynnych

oraz budowę statku śmieciarki. W trakcie budowy są obiekty administracyjne i nabrzeże.

Zakup zestawów komputerowych i kserokopiarki:

Kserokopiarka została już zakupiona. Natomiast zestawy komputerowy będą kupiona w niedługim czasie.

 

 Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt w/w uchwały.

„Za” przyjęciem projektu głosowało 6 radnych.

„Wstrzymało” się od głosy 4 radnych.

 

Pani Przewodnicząca zarządziła 5 minut przerwy.

 

Ad 4.

Sprawy różne.

 

Pani Przewodnicząca udzieliła głosu Panu Sokołowskiemu.

Pan Sokołowski powiedzi



Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1287