P R O T O K Ó Ł z posiedzenia połączonych Komisji Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony P. Poż i Ochrony Środowiska oraz Komisji Rolnictwa, Handlu i Usług, które odbyło się dnia 7 stycznia 2008 roku.

 

P R O T O K Ó Ł

 

z posiedzenia połączonych Komisji Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony P. Poż i Ochrony Środowiska oraz Komisji Rolnictwa, Handlu i Usług, które odbyło się

dnia 7 stycznia  2008 roku.

 

W posiedzeniu uczestniczyli:

 

- członkowie Komisji               - wg załączonej listy obecności

 

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

Bogdan Hardybała                              - Burmistrz Zalewa

Irena Piechota                                     - Sekretarz Gminy

Alina Mielcarz                                    - Skarbnik Gminy

Dyrektorzy szkół i przedszkola

Jolanta Skrzypiec                                - Kierownik MOPS w Zalewie.

Edyta Subotowicz                               - Kierownik MBP w Zalewie

 

Proponowany porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  1. Uchwalenie porządku obrad
  2. Zaopiniowanie materiałów sesyjnych na XXI zwyczajną sesję Rady Miejskiej
    w Zalewie.
  3. Sprawy różne.
  4. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 1

            Posiedzenie otworzył Pan Andrzej Małachowski - Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Handlu i Usług. Powitał Pana Burmistrza, Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, radnych oraz przybyłych gości i pracowników Urzędu Miejskiego. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 11 członków Komisji, jest wymagane quorum, a zatem obrady są prawomocne.

 

Ad. 2

 Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie dostarczony porządek obrad

„Za” przyjęciem porządku obrad głosowało 11 członków Komisji.

 

Ad 3

Zaopiniowanie materiałów sesyjnych.

Pan Burmistrz powiedział ,że w tym roku będzie tworzone studium uwarunkowań ponieważ jest to sprawa priorytetowa bo hamuje rozwój gospodarczy. Dodał, że na poprzedniej komisji były szczegółowe pytania  dotyczące jednostek Gminy i dlatego zaproszeni zostali dyrektorzy tych jednostek. Z większych inwestycji na ten rok to budowa szkoły w Borecznie ponieważ przedłużyło się zdjęci z nadzoru konserwacyjnego białego budynku i nie zdążyli zrobić tego minionym roku. Dodał ,że w tym roku będzie robiona dokumentacja na  kanalizacje z siecią wodociągową na pozostałe miejscowości.

Pani Kacprzak powiedziała ,że w minionym roku była komisja wyjazdowa sprawdzająca stan szkół  i stwierdzono ,że koniecznością jest odwodnienie szkoły w Zalewie.  Rada apelowała do burmistrza o znalezienie pieniędzy na ten cel dodatkowo Pani dyrektor złożyła pismo do Burmistrza . Burmistrz powiedział ze budżet na 2007r. jest już zamknięty i nic nie da się zrobić. Zaznaczyła ,że w budżecie na 2008r też nie ma na ten cel uwzględnionych pieniędzy  i dodała ,że należałoby chociaż w tym roku dokonać oceny i kosztorysu odwodnienia tej szkoły i potem można starać się o pieniądze na ten cel. Zaznaczyła ,że jest to inwestycja ukryta bo chodzi o fundamenty budynku a nie postawienie pięknego nowego budynku, ale jeżeli nic się z tym nie będzie robiło to przyszłe pokolenia nas z tego rozliczą.

Pani Lichacz powiedział ,że sprawa odwodnienia szkoły nie jest sprawą nową ponieważ wnioskowała już w tej sprawie w 2005r. z prośba o zabezpieczenie środków na wykonanie kosztorysu odwodnienia szkoły w 2007r. złożyła pismo o dokonanie kosztorysu tej inwestycji. Dodała, że w listopadzie 2006r. został złożony kosztorys wykonany przez Zbigniewa Biełusia I Tadeusza Mizgier na kwotę 72 364,61zł. Powiedziała, że obecnie 2 razy do roku malowane są ściany, mimo tego ciągle robią się pęcherze, i wychodzi grzyb, dzieci przebywające w tych klasach skarżą się na bóle głowy i dlatego nie są nie użytkowane. Dodała, że miała Pana architekta który przyglądał się temu budynkowi i stwierdził ,że trzeba zrobić wykopy na obrębie całego budynku na głębokość 1,5 m i sprawdzić stan izolacji. Dodała ,że drugą ważną sprawą jest teren wokół budynku. Podczas opadów deszczu woda nie odchodzi ,tylko powoli wsiąka i idzie pod budynek dzięki czemu ściany są ciągle mokre. Powiedziała, że odwodnienie budynku to duże koszty a nie jest to inwestycja medialna ale chodzi o dobro i zdrowie dzieci.

Andrzej Nowicki zwrócił uwagę na bibliotekę,  która znajduje się w budynku  czerwonym połączona ze szkołą prowizorycznym łącznikiem. Jest to biblioteka i czytelnia jednak nie ma w niej sanitariatu. Dodał ,że to jest oddzielny budynek a przejście do budynku szkolnego jest prowizoryczne. Powiedział że miałby prośbę aby część pieniędzy na rozbudowę szkoły była przeznaczona na budowę sanitariatu, zaznaczył jest pomieszczenie na zamontowanie sanitariatu. Stwierdził ,że nie jest w stanie zrobić tego w ramach środków jakie dostał od Gminy Na zakup drobnych materiałów budowlanych.

Pan Burmistrz powiedział ze dyrektorzy zostali zaproszeni po to aby wyjaśnić i odpowiedzieć na zapytania radnych odnośnie budżetu swoich jednostek a komisja ta przerodziła się w ,,kartkę życzeń’’ i potrzeb. Dodał, że nie ma dodatkowych środków na te cele ponieważ Gmina planuje pewne inwestycje. Dodał ,że jeżeli chodzi o temat odwodnienia szkoły to trzeba coś w tym celu obić ale nie na siłę. Stwierdził, że Pan Biełuś i Pan Mizgier mogą wykonywać ekspercyzy ale w mniejszy zakresie. Budynek szkoły jest  bardzo znaczący dla Gminy i w tym temacie powinni wypowiedzieć się fachowcy, aby  nie wydać pieniędzy bez oczekiwanego skutku. Dodał, że wilgoć w tym budynku jest i z ty się zgodzi ale wcześniej wystarczyło zmienić bieg wody opadowej spływającej aby nie spływała ona pod mur szkoły. To byłaby inwestycja o niewielkich kosztach ale o tym nikt wcześniej nie myślał.. Powiedział, że na ten rok nie przeznaczyli żadnej kwoty na ten cel, ale po wstępnym kontakcie projektów komunalnych w Elblągu uzgodniono, że trzeba wybrać odpowiednią metodę aby był efekt i będzie robiona dokumentacja aby w przyszłym roku rozpocząć prace. Dodał ,że będą środki finansowe z UE na budynki zabytkowe  na ich odnowę i jeżeli będzie możliwe pozyskanie tych środków to trzeba będzie podejść do tej szkoły kompleksowo bo oprócz szkoły trzeba remontować inne obiekty obok szkoły np. wieża. Powiedział ,ze kilka lat temu zrobiono meliorację pod boiskiem szkolnym  i te dreny są puste po opadach deszczy i wychodzi na to że u góry nie ma melioracji albo jest zapchana. Stwierdził, że odwadnianie szkoły na własny koszt i ryzyko może nie przynieść oczekiwanego efektu. Może  okazać sie, że Gmina wyda pieniądze a w budynku dalej będzie wilgoć.

Pani Kacprzak zapytała jakie czynności Burmistrz ma zamiar wykonać w 2008r w temacie szkoły w Zalewie.

Pan Burmistrz powiedział ze trzeba dokonać oceny w jakim stopniu budynek jest zawilgocony i to będzie powodowało ,że wybierze się metodę do osuszenia budynku. Na ten cel potrzebne są niewielkie pieniądze.

Pani Lichacz zapytała kto miałby dokonać oceny.

Pan Burmistrz odpowiedział że Biuro Projektów Komunalnych.

Pan Czyszek powiedział ze jest planowana inwestycja budowa sieci wodociągowej i zapytał czy to będzie refinansowane z funduszy UE stopniowo czy zasady rozliczenia ze najpierw trzeba wykonać zapłacić a potem będzie zwrot.

Pan Burmistrz odpowiedział ze prawdopodobnie trzeba będzie wykonać zadanie ,rozliczyć się i po tym będzie zwrot. Dodał ,że nie będzie to na zasadzie że wykona się część zadania dostanie się zwrot i potem dalsza kontynuacja zadania. Powiedział ,że najpierw trzeba będzie zaciągnąć kredyt i go utrzymać a potem będzie zwrot , w tym czasie z kredytu spłacane są również odsetki.

Pan Czyszek zapytał skąd będą zaciągane kredyty

Pan Burmistrz odpowiedział ,że z tym nie ma problemu bo kilka banków chętnie udzielają kredytu i nie są to kredyty drogie.

Pani Kruklis zapytał czy nie trzeba planować kosztów na obsługę kredytów

Pani Skarbnik powiedziała ze do końca tego roku była pożyczka na prefinansowanie a od tego roku będzie to zastąpiona dotacjami rozwojowymi i to będzie na tej samej zasadzie co pożyczka na prefinansowanie . Kredyty Gmina będzie zaciągała w części gdzie będzie wkład własny.

Pan Czyszek zapytał czy to zmieni nazwę zadłużenia.

Pani Skarbnik powiedział ,że czy to będzie kredyt czy dotacja to będzie to pod nazwą zadłużenia.

Pani Kruklis zapytała czy na 9 zadań inwestycyjnych jakie ma podjąć Gmina w tym roku czy na pozyskanie środków z UE czy wnioski na dotacje są już zatwierdzone

Pani Burmistrz powiedział ze wnioski są złożone na 2 inwestycje na oświetlenie w Zatykach i remont świetlicy w Witoszowie natomiast nie ruszyły jeszcze programy 2007-20013. Dodał, że w tym roku przewidziane są podwójne rozstrzygnięcia dotyczące roku 2007-2008 i mówi się o różnych terminach marzec lub czerwiec. Pewne programy i tak podjęte zostały bez rozstrzygnięcia konkursowego  i stały się stałymi programami które zostały przyjęte do dofinansowania. Powiedział ,że  na inwestycję łączy nas kanał elbląski Gmina nie dostanie prawie żadnych pieniędzy ze względu ,że nie zostały podjęte żadne starania. W tej chwili jest robiona dokumentacja na kanalizacje w Bądkach i tą inwestycja będzie brała udział w konkursie w tym roku. Duża inwestycja kanalizacyjno –wodociągowa w Jerzwałdzie  w tym roku będzie zrobiona dokumentacja natomiast  zgłoszona do konkursu będzie dopiero za rok. To ,że Jerzwałd leży w obszarze NATURA 2000 zwiększa szanse na wygranie konkursu.

Pan Kotyk powiedział ,że odwodnienie szkoły w Zalewie należy zacząć od udrożnienia starej kanalizacji a dopiero potem zacząć ekspertyzy.

Pan Małachowski powiedział ,że dyrektor szkoły w Borecznie nie dostał odpowiedzi odnośnie pieniędzy na łazienkę w bibliotece.

Pan Burmistrz powiedział ,że to jest mała kwota i dyrektor powinien wygospodarować sobie te pieniądze z pieniędzy przeznaczonych na szkołę.

Pani Kruklis zapytała dlaczego robiona jest dokumentacja na budowę kaplicy w Zalewie jak potem i tak w ciągu najbliższych 2 lat nie jest ta inwestycja wykonana.

Pani Skarbnik powiedziała ,że jeżeli będzie wykonana dokumentacja to można zrobić zmiany w budżecie i umieścić inwestycję.

Pan Burmistrz dodał ,ze jeżeli będzie zrobiona dokumentacja to będzie się szukał środków na budowę kaplicy. Dodał, ze inwestycję tą wykona ZGK ponieważ to nie jest skomplikowana budowa.

Pan Małachowski zapytał gdzie będzie budowany planowany plac zabaw dla dzieci

Pan Burmistrz odpowiedział ,że razem z Radą uzgodnili ,że jeden plac będzie powstawał na rok i jeszcze nie wiadomo gdzie on powstanie ale pieniądze są uwzględnione na tą budowę.

Pan Czyszek  zapytał o remont studni na Terenia Zalewa co tam trzeba naprawić

Pan Burmistrz powiedział że na Zalewie są 3 ujęcia wody i działa tylko jedna studnia i trzeb by było zrobić zabezpieczenie w razie awarii przełączyć na inna studnie.

Pan Czyszek zapytał czy są w budżecie ujęte wydatki na świetlice wiejskie

Pan Burmistrz powiedział ,że to będzie zgłaszane w ramach konkursu , w tym roku jest uwzględnione 30 000zł na drobne wydatki z budżetu.

Pan Czyszek zapytał czy jest sens przeznaczać pieniądze sołecki na drobny remont świetlicy czy czekać aż gmina coś zrobi.

Pan Burmistrz powiedział ,że pieniądze sołeckie nie starcza na jakikolwiek remont i lepiej pieniądze przeznaczyć na inny cel.

 

Pan Przewodniczący podał pod głosowanie projekt w/w uchwały

,,Za’’ przyjęciem głosowało 9 radnych.

„Wstrzymało się” od głosu 2 radnych.

 

Ad. 4.

Sprawy różne

Pan Józefowicz powiedział, że ostatnio u jego sąsiada 5 letnie dziecko miało wypadek i z dzwonili z telefonu komórkowego pod 112 i cały czas zgłaszało się pogotowie w Sztumie a nie Iława. Nie wszyscy maja telefony stacjonarne i tu jest problem z wezwaniem pomocy. Zaproponował aby rozwiesić numer tel. na pogotowie w Iławie w punktach informacyjnych.
Pan Burmistrz powiedział, że zgłosi tą sprawę do Starosty.
Pani Grzywna podziękowała w imieniu swoim i rodziny za przybycie na pogrzeb teścia.
Pan Czyszek zapytał ile jest pieniędzy przeznaczonych na remont dróg
Pan Burmistrz powiedział 1600.000 zł. powiedział ,że gmina będzie miał swój tłuczeń i obniży to koszty.

Pan Burmistrz powiedział ,że gmina Godkowo ma przystąpić do ,,Czystego Środowiska’’ i nasza gmina musi wyrazić zgodę na jej przystąpienie .Dodał ,że każda gmina będąca członkiem musi podjąć uchwałę ,że wyraża zgodę. Poinformował, że to jest korzystne ponieważ koszty podzielą się na 16 gmin a nie na 15.

Pani Kacprzak zaproponowałaby zatrudnić strażnika miejskiego na razie na próbę i zobaczyć czy przynosi to efekt.

Pan Czyszek powiedział, że ten temat zostawiają komisji bezpieczeństwa oni to mają zbadać.

 

Ad 5.

Zamknięcie obrad.

Pan Przewodniczący zapytał czy ktoś chce zabrać głos? Nikt się nie zgłosił, w związku z czym zamknął obrady posiedzenie połączonych komisji.

 

 

Na tym protokół zakończono i podpisano:

 

 

      Protokołowała                                                                       Przewodniczący Komisji

 

/-/ Agnieszka Leniec                                                                      /-/ Tadeusz Józefowicz

 

                                                                                                     /-/ Andrzej Małachowski

 

 

 

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1685