P R O T O K Ó Ł z posiedzenia połączonych Komisji Budżetu, Finansów, Aktywizacji Gospodarczej i Planowania oraz Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych, które odbyło się dnia 4 stycznia 2008 roku.

 

P R O T O K Ó Ł

 

z posiedzenia połączonych Komisji Budżetu, Finansów, Aktywizacji Gospodarczej i Planowania oraz Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych, które odbyło się

dnia 4 stycznia  2008 roku.

 

W posiedzeniu uczestniczyli:

 

- członkowie Komisji               - wg załączonej listy obecności

 

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

Bogdan Hardybała                              - Burmistrz Zalewa

Irena Piechota                                     - Sekretarz Gminy

Alina Błażewicz                                  - Skarbnik Gminy

Fryderyka Małachowska                     - Dyrektor MGCK w Zalewie

 

Proponowany porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  1. Uchwalenie porządku obrad
  2. Zaopiniowanie materiałów sesyjnych na XXI zwyczajną sesję Rady Miejskiej
    w Zalewie (uchwalenie budżetu gminy na rok 2008).
  3. Sprawy różne.
  4. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 1

            Posiedzenie otworzył Pan Janusz Sokołowski - Przewodniczący Komisji Budżetu, Finansów, Aktywizacji Gospodarczej i Planowania. Powitał Pana Burmistrza, Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, radnych oraz przybyłych gości i pracowników Urzędu Miejskiego. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 10 członków Komisji, jest wymagane quorum, a zatem obrady są prawomocne.

 

Ad. 2

 Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie dostarczony porządek obrad

„Za” przyjęciem porządku obrad głosowało 10 członków Komisji.

 

Ad 3

Zaopiniowanie materiałów sesyjnych.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że ma przygotowane zmiany do projektu budżetu i przedstawi je na dzisiejszej komisji.

Pan Przewodniczący zapytał, dlaczego pracownik Urzędu nie może swobodnie wejść na teren zakładu „Lech-Drób” skoro jest on położony na gruntach gminnych.

Pan Burmistrz odpowiedział, że jest to zakład poddany pewnym rygorom z uwagi na prowadzoną działalność. Wyjaśnił, że ostatnio zakład umiejętnie przesunął termin wizytacji pracowników ZGK w celu pobrania prób ścieków i w pozyskanym czasie uruchomił podczyszczalnię.

Pan Przewodniczący  zapytał o dochód w Przedszkolu. Według opisu wynosi 15 zł.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że trzeba dopisać jeszcze jedno 0.

Pan Przewodniczący zapytała czy KIS dalej działa.

Pani Parzyszek (Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej) odpowiedziała, że tak.

Pani Helwak zwróciła uwagę, że w wydatkach KIS-u nadal jest duża kwota, a przecież zatrudniona jest tam jedna osoba.

Pani Skolimowska zapytała dlaczego w dziale Promocja jednostek samorządu terytorialnego nastąpiło tak duże zwiększenie wydatków w porównaniu z poprzednim rokiem. 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że wzrost wynika z planowanej w tym roku wymiany młodzieży.

Pan Burmistrz powiedział, że wniosek unijny został przesłany do konsultacji do Niemiec, do Czech i na Litwę. Dodał, że w planach jest również ponowne napisanie monografii, która powstała z okazji 700-lecia Zalewa.  Poinformował, że w publikacji jest bardzo dużo błędów. Podkreślił, że w pierwszej kolejności gmina przygotowuje się do wymiany młodzieży.

Pani Skolimowska powiedziała, że zazwyczaj w dziale zakup materiałów i wyposażenia również nastąpił duży wzrost. Zapytała z czego to wynika i na co te pieniądze będą przekazane. 

Pani Skarbnik powiedział, że pod tym pojęciem kryje się również zakup opału, bhp .  Dodała, że mnożąc kwoty przez wskaźnik inflacji to już daje pewien wzrost wydatków. Wyjaśniła, że pieniądze w szkołach będą przekazane na bieżące remonty sal lekcyjnych, remont komina, wymiana okien, naprawa schodów i drzwi wejściowych, remont dachu, odnowienie tarasu, wymiana pieca CO.

Pani Skolimowska podkreśliła, że radni powinni dostawać również plany finansowe jednostek. Zapytała dla kogo przeznaczone są kwoty wskazane w Załączniku Nr 11 pozycja 2.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że będzie ogłoszony konkurs ofert i kto wygra ten dostanie pieniądze na swój projekt.  Dodała, że w 2007 roku wygrało Rucewo i Klub Sportowy Ewingi.  

Pani Kacprzak zapytała co z projektem odwodnienia szkoły w Zalewie. Powiedziała, że w 2006 roku, na początku kadencji była mowa, że temat będzie ujęty w 2008 roku, ale niestety nie ma na ten temat ani słowa w nowym projekcie. Dodała, że były również plany odnowienia wieży przy szkole w Zalewie. Podkreśliła, że powinny być w przyszłym budżecie ujęte pieniądze chociaż na analizę problemu. Stwierdziła, że chodzi o bardzo ładne zabytki w naszym mieście i ich ochronę dla potomności.

Pani Parzyszek powiedziała, że  należy zacząć działać w tej sprawie. Zaproponowała, aby część pieniędzy zaplanowanych dla szkoły w Borecznie przekazać szkole w Zalewie.

Pan Burmistrz powiedział, że wcześniej wykonanych zostało kilka dokumentacji, które zostały wyrzucone do kosza.  Podkreślił, ze nie zapomina o sprawie odwodnienia szkoły w zalewie. Stwierdził, że należało wcześniej położyć krawężnik, aby woda z Osiedla Kościelnego nie wlewała się do szkoły. Dodał, że najpierw trzeba wykonać ekspertyzę, aby było wiadomo od czego trzeba zacząć ratowanie budynku. Powiedział, że zadanie zamknie się w granicach 30 tys. zł. Podkreślił, że na boisku przy szkole była robiona kilka lat temu drenacja, tylko zapchana jest burzówka od strony jeziora i ta woda opadowa nie schodzi. Powiedział, że jeździł z Panem Cymplem na rozmowy z fachowcem w sprawie odwodnienia szkoły. Dodał, że będą pewne programy unijne,     w ramach których będzie można starać się o dofinansowanie na remont zabytków. Również będą zapewne programy w ramach oświaty. Powiedział, że Dyrektorzy powinni być czujni i trzymać rękę na pulsie.

Pani Kacprzak powiedziała, że szkoda, że poprzedni rok uciekł, gdyż już wtedy można było zrobić ekspertyzę.  Zwróciła się z prośba o dokładne przyjrzenie się sprawie.

Pan Burmistrz powiedział, że na zrobienie ekspertyzy potrzeba trochę czasu. Dodał, że każdy wniosek trzeba jeszcze bardzo dobrze uzasadnić, wskazać konkretne cele i efekty działania. 

Pan Kotyk powiedział, że na rogu szkoły zerwana jest rynna i nie była w ogóle poprawiana.

Pani Mickiewicz powiedziała, że szkoła z zewnątrz jest zaniedbana.

Pani Skolimowska powiedziała, że Dyrektor powinien widzieć również te małe problemy, które poprawiają ogólny wizerunek szkoły i wcale dużo nie kosztują.

Pan Burmistrz poradził, aby zapytać Dyrektorów, kto ile pieniędzy pozyskał  z zewnątrz dla szkoły.

Pani Kacprzak powiedziała, że należy Dyrektorów odpowiednio zmotywować do działania.

Pan Truszkowski poruszył temat dachu świetlicy w Dobrzykach.  Powiedział, że dach przecieka i wymaga pilnego remontu, w przeciwnym razie zostanie zniszczone całe wyremontowane wnętrze świetlicy.  Dodał, że ostatnio mieszkańcy chcieli zorganizować sylwestra w świetlicy, ale niestety instalacja elektryczna się spaliła. Zapytał ile pieniędzy jest przekazanych na remont świetlic. 

Pani Skarbnik odpowiedziała, że 30 tys. Dodała, że planowane są remonty dachów w Bajdach i w Janikach. Powiedziała, że na dzień dzisiejszy złożono jedynie wniosek na świetlicę w Witoszowie.   

Pan Kotyk powiedział, że były w poprzednim roku zabezpieczone środki na remont dachu w Dobrzykach (6 tys. zł). Dodał, że Pani Dyrektor mówiła, że jest już zakupiona blacha na dach.

Pan Truszkowski zaapelował, aby wziąć to pod uwagę.

Pan Burmistrz powiedział, że wnioski można składać jedynie na świetlice wiejskie.

Pani Parzyszek powiedziała, że nie można tego w ten sposób zostawić. 

Pan Ostrowski powiedział, że szczelny dach to podstawa.

Pani Helwak zapytała na co przeznaczone są  rezerwy ogólne.

Pani Skarbnik powiedziała, że na nieplanowane wydatki.

Pani Parzyszek zapytała, gdzie jest Gminne Centrum Reagowania.

Pan Burmistrz odpowiedział, że  w Straży. 

Pani Skarbnik powiedziała, że od 2008 roku musimy w budżecie zabezpieczyć środki zgodnie       z ustawą o zarządzaniu kryzysowym na rozdział o zarządzaniu kryzysowym.  Wyjaśniła, że GCR to co innego niż zarządzanie kryzysowe.

Pan Piechotka zapytał o możliwość zwiększenia dotacji dla sportowców w 2008 roku.

Pan Burmistrz odpowiedział, że ma porównanie z innymi gminami i nie jest za tym, aby zwiększać środki w budżecie na ten cel.

Pani Mickiewicz poruszyła temat dokończenia drogi asfaltowej na Oś. 40-lecia PRL-u.  Zapytała, czy asfalt będzie zalany przy ul. Działkowej czy położony zostanie na ul. Zielonej.

Pan Burmistrz powiedział, że to jest bez różnicy dla Urzędu czy ulica pójdzie w bok, czy prosto.

Pani Mickiewicz powiedziała, że dla mieszkańców to jest różnica. Dodała, że przy ul. Zielonej mieszka więcej mieszkańców i wtedy będzie większy pożytek. Powiedziała, że przy tej ulicy położona jest burzówka.

Pan Burmistrz powiedział, że  z czasem położony zostanie asfalt na całym osiedlu, ale póki co torba dokonywać jakichś racjonalnych wyborów.

Pani Skolimowska przypomniała, że w gminie jest więcej  osiedli.

Pani Parzyszek powiedziała, że przy budynkach gospodarskich Pana Wieczerzaka  zrobiła się ogromna wyrwa w drodze i trudno jest przejechać.

Pan Ostrowski zapytał o los budynku po byłym Urzędzie gminy.

Pan Burmistrz powiedział, ze już nie ma lokatorów w budynku. Przeprowadzili się do Zatyk. Dodał, że ponownie zostanie ogłoszony przetarg. 

Pani Parzyszek zapytała czy lokatorka bardzo zniszczyła budynek

Pan Burmistrz odpowiedział, ze w pewnym stopniu zniszczyła budynek Poza tym lokatorzy zalegali z opłatami za prąd.

Pan Truszkowski zapytał dlaczego nie została w poprzednim roku zrobiony dach w świetlicy w Dobrzykach.

Pani Małachowska – Dyrektor MGCK w Zalewie odpowiedziała, że Pan Bieług sprawdził dach i stwierdził, że jest do remontu  i na ten cel zostały zaplanowane pieniądze (w tym roku 15 tys. zł). Wyjaśniła, że w poprzednim roku pilnie trzeba było wymienić okna w Gajdach, a to zadanie nie było w ogóle ujęte w budżecie. Okna kosztowały 5 tys. zł, wszystkie były robione na wymiar.  Dodała, że w Janikach wstawienie okien odbyło się w czynie społecznym.

Pan Burmistrz powiedział, że to mieszkańcy powinni zaopiekować się budynkiem i dbać o niego. Świetlica wiejska jest robiona dla mieszkańców, a nie dla Urzędu.

Pani Parzyszek powiedział, ze w świetlicy w Girgajnach przecieka dach. Pani Dyrektor powiedziała, że na dach są  trzy lata gwarancji i należy szybko zgłosić usterkę.  Dodała, że pierwszy raz zdarzyło się, że aż 30 tys. zł. zostało przekazane na remonty świetlic.

  

Pan Przewodniczący zarządził 5 minut przerwy.

 

Wznowienie posiedzenia.

Pani Kacprzak odczytała pismo Dyrektora Szkoły Podstawowej w Dobrzykach  traktujące o budowie placu zabaw przy szkole w Dobrzykach.

Pani Skarbnik powiedziała, że z pieniędzy alkoholowych zostanie pobudowany plac, ale jeszcze nie wiadomo w jakiej miejscowości. Dodała, że ma to być ustalone podczas podejmowania uchwały budżetowej.

Pani Kacprzak zapytała ile kosztuje taki plac zabaw.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że 15 tys. zł.

Pani Skolimowska powiedziała, że przecież będzie można wypracować jakieś oszczędności w ramach przyjazdu specjalistów i w ten sposób wybudować jeszcze jeden plac zabaw.

Pan Burmistrz podkreślił, że obowiązuje nas ustawa o wychowaniu w trzeźwości i pracownik musi ją realizować.

Pani Helwak powiedziała, że są podejmowane różne tematy, które nie są kończone, bo automatycznie przechodzi się do następnych spraw. Poinformowała, że pisała pismo bezpośrednio do Komisji Alkoholowej z prośbą o wybudowanie placu zabaw w Bądkach. Otrzymała odpowiedź, że na razie jest to niemożliwe z uwagi na brak gruntu gminnego, na którym można by postawić plac zabaw. Dodała, że komisja argumentuje postawienie placu tam, gdzie jest więcej dzieci. Stwierdziła, że to nie jest właściwe podejście.

Pan Burmistrz powiedział, że jeśli gmina ogłosi przetarg na budowę placu zabaw, to wtedy będzie można wybrać najdogodniejszą i najkorzystniejszą ofertę.

Pani Mickiewicz zapytał, do których pomieszczeń w tym roku planowany jest zakup klimatyzacji.

Pan Burmistrz odpowiedział, że w USC i w Sali Małżeństw.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że ewidencja ludności ma być przeniesiona do nowego pomieszczenia, w holu ma powstać sala małżeństw.

Pani Skolimowska powiedziała, że u Pani Sekretarz też powinna być klimatyzacja.

Pani Kacprzak zapytała, jaki sprzęt zostanie zakupiony dla Zakładu Gospodarki Komunalnej.

Pani Skarbnik powiedziała, że w budżecie zaplanowanych jest 100 tys. zł na zakup koparko-ładowarki.

Pan Piechotka zapytał, czy będzie budowana nowa kaplica w Zalewie.

Pan Burmistrz powiedział, że musi powstać nowa kaplica, gdyż stara nie spełnia wymogów sanitarnych. Wyjaśnił, że nowa będzie większa, aby można było jednocześnie przechować dwa ciała. Dodał, że powoli trzeba się przygotowywać do nowego cmentarza.

Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o omówienie zmian do projektu budżetu.

Pani Skarbnik powiedziała, że nastąpiło zwiększenie po stronie dochodów z podatku rolnego.  Doszedł nowy zakup urządzenia do monitoringu ścieków na oczyszczalni. Poinformowała, że zabezpieczono w budżecie pieniądze na zmianę studium. Dodała,  że te zmiany spowodują zmianę kwot podanych w uchwale.

Pani Kacprzak zapytała jakiego obszaru dotyczy zmiana studium.

Pan Sokołowski powiedział, że terenu całej gminy.

Pan Burmistrz powiedział, że stare studium ma już prawie 10 lat i jest nieadekwatne do sytuacji panującej w rzeczywistości. Wyjaśnił, że zostanie ogłoszony przetarg na sporządzenie studium uwarunkowań. Dodał, że powstanie elektrowni wiatrowych blokuje brak nowego studium.

Pani Kacprzak zapytała, czy Pan Malinowski spłacił wszystkie zaległości wobec ZGK.

Pan Burmistrz odpowiedział, że nie.

Pani Parzyszek zapytała o opłaty pobierane od turystów za wywóz śmieci.

Pan Burmistrz powiedział, że ma dylemat. Stwierdził, że nie ma za bardzo z czego podnieść, gdyż stawki za działki mają maksymalne. Dodał, że ma być zmieniana ustawa o ochronie środowiska w zakresie opłat środowiskowych. Stwierdził, że najprostszym rozwiązaniem będzie postawienie dużych kontenerów na śmieci.

Pani Kacprzak zapytała o ewentualne powołanie strażnika miejskiego.

Pan Burmistrz powiedział, że jest daleki od takiego pomysłu. Stwierdził, że ten strażnik i tak by na siebie nie zarobił.  Straż leśna też nie potrafi upilnować, kto wyrzuca śmieci do lasu.

Pani Parzyszek zaproponowała, aby zmobilizować sołtysów do pewnej współpracy i to oni mogliby zgłaszać turystów do ZGK.

Pan Piechotka zapytał, jak ten problem rozwiązany jest w Siemianach.

Pan Burmistrz odpowiedział, że Gmina Iława ma wynajętą fachową firmę, która zajmuje się porządkiem na terenie Siemian. Wyjaśnił, że jeśli do naszego Urzędu  dociera informacja o baraku umowy na wywóz nieczystości stałych to wtedy wkracza nasz pracownik i żąda okazania umowy, albo kwitu odbioru śmieci.

Pani Parzyszek zaproponowała, aby podjąć uchwałę w tym zakresie. 

Pan Burmistrz powiedział, że wolałby nie obciążać sołtysów takimi obowiązkami.   

Pani Helwak przypomniała, że wnioskowała o urealnienie wydatków rzeczowych. Zapytała, czy zostawiamy w ten sposób zapisy w budżecie odnośnie KIS.

Pani Skarbnik powiedziała, że najlepiej będzie jak pozostaną te pieniądze. Jeśli zostaną oszczędności, zawsze można je przenieść na inne wydatki.

Pan Piechotka zaproponował, aby pozostawić środki i dać możliwość wykazania się pracownikowi.  

 

Pan Przewodniczący podał pod głosowanie projekt w/w uchwały

,,Za” przyjęciem głosowało 9 radnych.

„Wstrzymał się” od głosu 1 radnych.

 

Ad. 4.

Sprawy różne.  Brak.

 

Ad 5.

Zamknięcie obrad.

Pan Przewodniczący zapytał czy ktoś chce zabrać głos? Nikt się nie zgłosił, w związku z czym zamknął obrady posiedzenie połączonych komisji.

 

 

Na tym protokół zakończono i podpisano:

 

 

      Protokołowała                                                                       Przewodniczący Komisji

 

     /-/ Iwona Głąb                                                                         /-/ Janusz Sokołowski

 

                                                                                                     /-/ Wanda Skolimowska

 

 

 

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1686