Uchwała Nr XXXIX/308 /09 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 27 marca 2009r. w sprawie: uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie.

 

Uchwała Nr XXXIX/308 /09

Rady Miejskiej w Zalewie

z dnia 27 marca 2009r.

 

w sprawie: uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie.

 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 9 lit.h, art.40 ust.2 pkt 2 i art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U.z 2001r., Nr 142, poz. 1591; z 2002r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153,poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r., Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r., Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005r., Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006r., Nr 17, poz. 128,Nr 181, poz. 1337; z 2007r., Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218 ) oraz art.112 ust.2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2008r., Nr 115, poz. 728 z póź. zm.)

 

Rada Miejska w Zalewie uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Ustala się Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

 

§2

Tracą moc:

Uchwała Nr XX/231/04 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 30 czerwca 2004 roku w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie.

Uchwała Nr XXXVI/381/05 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 27 października 2005 roku w sprawie dokonania zmian w uchwale Nr X/103/03 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 10 września 2003 r. w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie.

Uchwała Nr XLII/485/06 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie dokonania zmian w uchwale Nr X/103/03 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 10 września 2003r. W sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie.

Uchwała Nr XXIII/154/08 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie sprostowania oczywistych omyłek pisarskich w uchwałach Rady Miejskiej w Zalewie: Nr XXXVI/381/05 z dnia 27 października 2005 r. i Nr XLII/485/06 z dnia 29 czerwca 2006 r.

 

§ 3

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa.

 

§ 4

 

Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.

§ 5

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.

 

Załącznik do Uchwały NrXXXIX /308 /09

Rady Miejskiej w Zalewie

                                                                                           z dnia 27 marca 2009r 

 

 

 

 

Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Zalewie

 

 

 

Dział I. Przepisy ogólne.

 

 

§ 1

 

1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zalewie, zwany dalej MOPS, jest samodzielną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, działającą jako wyodrębniona jednostka budżetowa Gminy Zalewo.

2. MOPS realizuje:

1) zadania Gminy Zalewo w zakresie pomocy społecznej, będące zadaniami gminy, własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania nałożone ustawami albo wykonywane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej,

2) zadania z zakresu pomocy społecznej na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej lub innymi podmiotami,

3) inne zadania Gminy Zalewo określone jako zadania MOPS w niniejszym Statucie lub wynikające z przepisów prawa.

 

§ 2

 

MOPS działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej / tekst jednolity Dz.U. z 2008r., Nr 115, poz. 728./, zwanej dalej ustawą o pomocy społecznej,

2) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym / tekst jedn.:Dz.U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn.zm./,

3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych / Dz.U. z 2004r., Nr 210, poz. 2135 z późn.zm. /,

4) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego / Dz.U. z 1994r., Nr 111, poz. 535 z późn.zm./,

5) ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego / tekst jedn.: Dz.U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071 z późn.zm./,

6) ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych / tekst jedn.: Dz.U. z 2005r., Nr 249, poz.2104 z późn.zm/,

7) ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości / Dz.U. z 2002r., Nr 76, poz.694 z późn.zm./,

8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych / tekst jednolity Dz.U. z 2007r., Nr 223, poz. 1655 /,

9) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy /tekst jednolity Dz.U. z 2008r., Nr 69, poz. 415 z późn.zm. /,

10) ustawy z dnia 24 stycznia 1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego / tekst jednolity Dz.U. z 2002r., Nr 42, poz. 371 z późn.zm./,

11) ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych / tekst jednolity Dz.U. z 2006r., Nr 139, poz. 992 z późn. zm. /,

12) ustawy z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej / Dz.U. z 2005r., Nr 86, poz. 732 z późn.zm. -/ traci moc z dniem 01.10.2008r., z wyjątkiem art.17 ust.5, który traci moc z dniem 01.12.2008r./

13) ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów / Dz.U.

z 2007r., Nr 192, poz. 1378 z późn. zm. /,

14) ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U.Nr 71 poz. 7324 z późn. zm./,

15) innych przepisów prawnych nakładających obowiązki i uprawnienia na MOPS,

16) niniejszego statutu,

17) uchwał Rady Miejskiej w Zalewie,

18) zarządzeń Burmistrza Zalewa,

 

 

Dział II. Cele i zadania MOPS.

 

§ 3

 

Celem działalności MOPS jest:

1) zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka,

2) doprowadzenie do możliwie pełnego usamodzielnienia osób i rodzin oraz doprowadzenie do integracji osób i rodzin ze środowiskiem,

3) umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia oraz zapobieganie powstawaniu takich sytuacji.

 

§ 4

 

Zadania MOPS obejmują:

1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowy niezbędnej infrastruktury socjalnej,

2) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,

3) pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową mającą na celu udzielenie pomocy osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi,

4) zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin w szczególności poprzez:

a/ świadczenie usług przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami,

b/ przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami,

5) współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,

6) organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym,

7) projektowanie budżetu w zakresie zadań statutowych i ustawowych MOPS,

8) właściwą organizację pracy dla realizacji zadań oraz nadzór w zakresie gospodarowania przydzielonymi środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości,

9) inspirowanie i podejmowanie działań zapobiegających konieczności korzystania przez osoby i rodziny ze świadczeń pomocy społecznej.

 

§ 5

 

Do zadań MOPS należy również zapewnienie warunków realizacji zadań statutowych.

 

§ 6

 

1. W ramach zadań statutowych MOPS realizuje zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej w zakresie:

1/ zadań własnych gminy, do których należą:

a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

b) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,

c) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,

d) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,

e) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

2/ zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym, do których należą:

a) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,

b) sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,

c) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

e) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

f) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

g) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

h) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

i) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,

j) praca socjalna,

k) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

l) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo - wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

m) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

n) dożywianie dzieci,

o) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

p) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

q) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego,

3/ zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę, do których należą:

a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

b) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

c) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

e) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

f) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,

g) prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych oraz przyznawanie i wypłacanie świadczeń rodzinnych, opiekuńczych oraz jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka,

h) prowadzenie postępowania w sprawach przyznawania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych oraz podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych.

i) prowadzenie postępowania w sprawach przyznawania i wypłacania dodatków mieszkaniowych.

2. MOPS realizuje także zadania wynikające z innych ustaw, mające na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin po zapewnieniu odpowiednich środków, a w szczególności:

1) analizowanie sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw,

2) przyznawanie i udzielanie kombatantom i innym osobom uprawnionym doraźnej lub okresowej pomocy pieniężnej,

3) wypłacanie zasiłków repatriantom na podstawie otrzymanych decyzji.

3. Na podstawie upoważnienia Burmistrza Zalewa Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej prowadzi postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wydaje decyzje.

 

§ 7

 

 

MOPS może wytaczać na rzecz obywateli powództwo o roszczenie alimentacyjne.

 

§ 8

 

MOPS współdziała z prowadzącymi na terenie Gminy Zalewo organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi, w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.

 

 

 

Dział III. Organizacja i zarządzanie MOPS.

 

§ 9

 

1. Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Zalewie kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik MOPS, który jest zatrudniany przez Burmistrza Zalewa. Kierownik MOPS wydaje zarządzenia, instrukcje, polecenia służbowe oraz wprowadza regulaminy dotyczące funkcjonowania MOPS.

2. Kierownik MOPS wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w MOPS,

3. Kierownik MOPS jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem MOPS, mających na celu realizację zadań statutowych lub ustawowych MOPS, a także do występowania i prowadzenia w imieniu Gminy Zalewo spraw przed sądami w charakterze strony, wnioskodawcy, uczestnika postępowania na podstawie odrębnych pełnomocnictw.

4. Kierownik MOPS oraz jego zastępca wydaje decyzje administracyjne na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza Zalewa.

5. Kierownik MOPS spełnia wymogi kwalifikacyjne określone odrębnymi przepisami.

6. Dla realizacji zadań statutowych Kierownik MOPS jest upoważniony do podejmowania decyzji w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji.

7. Kierownik MOPS składa Radzie Miejskiej w Zalewie coroczne sprawozdanie z działalności MOPS oraz przedstawia potrzeby w zakresie wykonywania zadań pomocy społecznej należących do właściwości Gminy Zalewo.

 

§ 10

 

1. W skład MOPS wchodzą:

·        Kierownik,

·        Główny Księgowy,

·        Pracownicy socjalni,

·        Komórka ds. Świadczeń Rodzinnych,

·        Komórka ds. Funduszu Alimentacyjnego,

·        Komórka ds. Dodatków Mieszkaniowych,

·        Komórka ds. Usług Opiekuńczych,

·        Klub Integracji Społecznej,

·        Świetlica Terapeutyczna dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej.

2. Szczegółową strukturę MOPS ustala Kierownik MOPS w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie.

 

 

 

Dział IV. Mienie i gospodarka finansowa MOPS.

 

§ 11

 

1. MOPS jest jednostką sektora finansów publicznych działającą w formie jednostki budżetowej.

2. MOPS będąc jednostką budżetową prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych przez ustawę z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z póź.zm.).

3. Podstawą gospodarki finansowej MOPS jest plan dochodów i wydatków (plan finansowy).

4. Mienie przekazane w zarząd MOPS przez właściwy organ Gminy winno być przeznaczone do realizacji zadań statutowych jednostki.

5. Jednostka gromadzi na wydzielonym rachunku dochodów własnych dochody uzyskane z poniższych źródeł:

1) spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,

2) odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie, będące w zarządzie bądź użytkowaniu MOPS,

3) z dochodów uzyskiwanych z wynajmowania pomieszczeń jednostek budżetowych,

4) z innych dochodów określonych w odrębnej uchwale przez Radę Miejska w Zalewie.

6. Organ Gminy, o którym mowa w §11 pkt 5 ppkt 4 podejmując w/w uchwałę ustala źródła dochodów własnych oraz ich przeznaczenie. Uchwała ta może również ustalać wysokość wpłaty do budżetu Gminy Zalewo nadwyżki środków obrotowych ustalonej na dzień 31 grudnia.

7. Decyzję w sprawie utworzenia wydzielonego rachunku dochodów własnych podejmuje Kierownik MOPS.

8. Przeznaczenie dochodów własnych i zasady ich odprowadzania do budżetu winny odpowiadać regułom przewidzianym w ustawie z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z póź.zm.).

9. MOPS może tworzyć gospodarstwa pomocnicze w celu właściwej realizacji zadań statutowych MOPS.

 

§12

 

Za prawidłową gospodarkę finansową MOPS odpowiada Kierownik

 

 

 

Dział V: Postanowienia końcowe.

 

 

 

§13

 

w sprawach nienormowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają przepisy regulujące działalność jednostek budżetowych.

 

§14

 

Zmiana postanowień statutu wymaga zachowania trybu określonego dla jego nadania.

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1868