Uchwała Nr XLI/328/09 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 02 czerwca 2009 r. w sprawie: procedur uchwalania budżetu gminy Zalewo oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

Uchwała Nr XLI/328/09
Rady Miejskiej w Zalewie

z dnia 02 czerwca 2009 r.

 

 

w sprawie: procedur uchwalania budżetu gminy Zalewo oraz rodzaju i szczegółowości    materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

 

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym              ( Tekst Jednolity :Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami) w związku z art. 179, 180, 181, 183, 184 i 185 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zmianami) oraz art. 3 i 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r.                   o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn.  zmianami)

 

Rada Miejska w Zalewie uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

1. W celu opracowania projektu budżetu Burmistrz Zalewa w terminie do 20 września roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie w sprawie opracowania i zakresu szczegółowości materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz pracownicy merytoryczni:

a) opracowują i przedkładają Skarbnikowi gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy plany rzeczowe zadań do realizacji ze środków budżetowych,

b) opracowują i przedkładają Skarbnikowi gminy projekty planów finansowych w zakresie bieżącego funkcjonowania jednostki w układzie klasyfikacji budżetowej w terminie do                   25 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku ubiegające się o dotacje z budżetu gminy na zadania publiczne związane z realizacją zadań własnych gminnych określonych w ustawie o samorządzie, składają wnioski według zasad i trybu postępowania o udzielenie tychże dotacji – przyjętych uchwałą Rady Miejskiej  do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

 

§ 2

 

Projekty planów finansowych, o których mowa w §1 ust.2 opracowuje się na podstawie:

1)  wskazówek Rady Gminy oraz poszczególnych komisji do projektu budżetu,

2)      przewidywanego zatrudnienia w roku budżetowym,

3)      wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,

4)      prognozowanych wskaźników wzrostu cen towarów i usług oraz przeciętnego wynagrodzenia na rok następny.

 

§ 3

 

Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, otrzymanych wniosków jak również skalkulowanych dochodów własnych gminy, informacji o dochodach z udziałów w podatkach oraz informacji o dotacjach celowych i subwencji z budżetu państwa Skarbnik Gminy opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

 

§ 4

1. Burmistrz na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy przygotowuje projekt budżetu w formie uchwały budżetowej, uwzględniający zasady ustawy z dnia                   30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej w Zalewie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Burmistrz umożliwia zapoznanie się z projektem uchwały budżetowej mieszkańcom, organizacjom związkowym i społecznym działającym na terenie gminy – poprzez wywieszenie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami na tablicy ogłoszeń urzędu.

4. Burmistrz w terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.

5. Jednostki opracowują projekty swoich planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 4 nie później niż do dnia 22 grudnia i przekazują informacje Burmistrzowi.

 

§ 5

 

1. Przewodniczący Rady Miejskiej w Zalewie w terminie 3 dni od otrzymania projektu budżetu wraz z materiałami informacyjnymi przekazuje go do zaopiniowania stałym Komisjom Rady. Stałe Komisje Rady analizują projekt budżetu i dokonują jego oceny na piśmie.

2. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzania do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję źródła jego sfinansowania na każdym etapie opiniowania projektu budżetu.

3. Stałe Komisje Rady bez zgody Burmistrza nie mogą wnioskować wprowadzenia                     w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu gminy.

4. Opinie Komisji dotyczące projektu budżetu przedkładane są Przewodniczącemu Rady Miejskiej w terminie 14 dni od otrzymania projektu budżetu.

5. Do 10 grudnia każdego roku Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje Burmistrzowi opinię Komisji Rady Gminy dotyczącą projektu budżetu.

 

§ 6

 

1. Burmistrz po zapoznaniu się z opinią, o której mowa w § 5 pkt 5  nanosi w terminie do 20 grudnia poprawki do projektu budżetu, które jego zdaniem są uzasadnione i przedkłada go Radzie Miejskiej w Zalewie celem uchwalenia budżetu oraz przedstawia Radzie Miejskiej opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do projektu budżetu.

2. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego,                   a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

3. W przypadku nie uchwalenia budżetu do 31 grudnia poprzedzającego rok budżetowy                 z przyczyn niezależnych, Burmistrz w terminie do 5 lutego roku budżetowego nanosi zmiany do przyjętego Zarządzeniem Burmistrza projektu budżetu wraz z uzasadnieniem i w terminie 5 dni przekazuje materiały Komisjom Rady Miejskiej. Komisje Rady Miejskiej w terminie do 5 marca rozpatrują propozycję Burmistrza i wyrażają opinię na temat zaproponowanych zmian do projektu budżetu.

4.  Burmistrz rozpatruje wnioski przedstawione przez Komisje Rady Miejskiej w terminie do 15 marca. Wnioski Komisji Rady Miejskiej, które zdaniem Burmistrza są uzasadnione zostają uwzględnione w projekcie budżetu. Skorygowany projekt budżetu wraz z załącznikami Burmistrz przedkłada na sesję celem uchwalenia budżetu nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

5. Podstawą gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu jest przyjęty Zarządzeniem Burmistrza projekt budżetu.

 

§ 7

 

1. PROJEKT UCHWAŁY BUDŻETOWEJ określa:

1) prognozowane dochody budżetu według źródeł ich powstania sklasyfikowanych do działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej w podziale na dochody: bieżące            i majątkowe,

2) wydatki budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:

- wydatków bieżących, w tym w szczególności wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu, oraz wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez gminę,

3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu,

4) przychody i rozchody budżetu gminy,

5) wydatki związane z wieloletnimi planami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

6) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,

7) plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych oraz Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

8) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu gminy, finansowanie planowanego deficytu gminy oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,

9) upoważnienie dla Burmistrza do zaciągania zobowiązań:

a) na finansowanie wydatków o których mowa w pkt 5 i 6,

b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,

10) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie

11) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych udzielanych z budżetu,

12) zakres i kwoty dotacji podmiotowych udzielanych instytucjom kultury,

13) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego

14) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.

 

 

 

 

2. PROJEKT UCHWAŁY BUDŻETOWEJ może także zawierać:

1) upoważnienie dla Burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występujących w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,

2) upoważnienie dla Burmistrza do przenoszenia wydatków między rozdziałami i paragrafami             w ramach działu klasyfikacji budżetowej,

3) upoważnienie dla Burmistrza do przekazywania uprawnień dla kierowników jednostek,

4) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu,

 

§ 8

 

Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz dołącza:

1) objaśnienia dotyczące planowanych dochodów i wydatków,

2) informację o stanie mienia komunalnego,

3) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej              z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.

 

§ 9

 

Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:

1) omówienie dochodów z poszczególnych źródeł,

2) omówienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:

3) wydatków na zadania własne,

4) wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej,

5) wydatków na cele inwestycyjne,

6) dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczanych z budżetu gminy,

7) dotacji dla innych podmiotów wykonujących zadania gminy

8) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetu oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów i pożyczek, potencjalnych spłat wynikających                     z udzielonych poręczeń a także przypadających w danym roku budżetowym wykupów papierów wartościowych emitowanych przez gminę,

9) omówienie zadań inwestycyjnych, ze wskazaniem:

a) nazwy inwestycji,

b) roku rozpoczęcia i zakończenia,

c) planowanych kosztów zadania,

d) nakładów do poniesienia w roku budżetowym.

 

§ 10

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

 

§ 11

 

Traci moc uchwała Nr XI/120/99 Rady Miejskiej w Zalewie z  dnia 12 października 1999 r.  w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy Zalewo.

 

§ 12

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=1922