Uchwała Nr XI/148/03 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 30 października 2003r. w sprawie: ustalania szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo .

 

Uchwała Nr XI/148/03

Rady Miejskiej w Zalewie

z dnia 30 października 2003r.

 

w sprawie: ustalania szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie

Gminy Zalewo

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Jednolity tekst: Dz.U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.) oraz art. 3 , art. 4 i 6 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn.zm.) – Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1.

Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Naruszenie przepisów niniejszej Uchwały podlega karom przewidzianym w Kodeksie Wykroczeń.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa.

§ 4.

Traci moc uchwała Nr XXIX/42/97 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 9 lipca 1997r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo.

§ 5.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

 

                                                                             Załącznik do Uchwały Nr XI/148/03

                                                                                   Rady Miejskiej w Zalewie

                                                                                z dnia 30 października 2003r.

 

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

  1. właścicielu nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;
  2. odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych z zakładów opieki zdrowotnej i zakładów weterynaryjnych;
  3. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn.zm.);
  4. o zwierzętach gospodarskich i hodowlanych – należy przez to rozumieć zwierzęta wymienione w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz.U. Nr 123, 774 z późn.zm.).

 

Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2.

  1. Właściciele nieruchomości w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości w granicach administracyjnych Gminy Zalewo zobowiązani są do:
  1. dbania o estetyczny wygląd nieruchomości oraz pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów;
  2. dbania o odpowiedni stan techniczny i estetyczny obiektów małej architektury oraz urządzeń placów zabaw zlokalizowanych na terenie nieruchomości;
  3. dokonywania regularnej wymiany piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku (nie rzadziej niż dwa razy w roku);
  4. regularnego strzyżenia i grabienia trawników, przycinania drzew i krzewów, estetycznego utrzymania klombów i zieleńców;
  5. niezwłocznego podłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej;
  6. wyposażenia nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy (szambo) na terenie pozbawionym sieci sanitarnej.
  1. Właściciele nieruchomości nie skanalizowanych, usytuowanych na terenie wyposażonym w sieć kanalizacji sanitarnej są zobowiązani w terminie 1 roku od ogłoszenia uchwały do dokonania przyłączenia do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej na własny koszt.
  2. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być zrealizowany w ciągu dwóch godzin po ustaniu opadów śniegu przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub ograniczających śliskość chodnika i pasa ruchu.

Piasek użyty do tych celów właściciel nieruchomości we własnym zakresie usuwa z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyny jego zastosowania.

 

§ 3.

  1. Pojemniki na odpady komunalne na terenie swojej nieruchomości muszą być ustawione w miejscach na ten cel wyznaczonych, zaś zwłaszcza muszą odpowiadać zasadom rozmieszczenia urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na nieruchomości określonym w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) lub w innych dozwolonych miejscach uzgodnionych z właścicielem nieruchomości.
  2. Pojemniki winny spełniać techniczne wymogi bezpieczeństwa i higieny, ochrony środowiska i sanitarne a w szczególności wyposażone w szczelną pokrywę, okresowo czyszczone lub odkażane a także winny być odpowiedni zabezpieczone przed przywróceniem lub przemieszczeniem.
  3. Pojemniki nie mogą tarasować drogi dojazdowej, dostępu do hydrantu, zaworów bezpieczeństwa.

§ 4.

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:

  1. zapewnienia dostępu do urządzeń służących do gromadzenia odpadów oraz ustawienia swoich pojemników na równej i utwardzonej powierzchni;
  2. ustawienia przy wejściu do lokali handlowych koszy na odpady komunalne;
  3. ustalenia z podmiotem uprawnionym do wywozu odpadów komunalnych sposobu usuwania odpadów wielkogabarytowych, gruzu budowlanego;
  4. ustawienia koszy na odpady uliczne (komunalne) z uwzględnieniem natężenia ruchu pieszych oraz ich systematycznego opróżniania;
  5. wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę urządzeń do gromadzenia odpadów dostosowanych do systemu wywozu odpadów oraz do utrzymania ich w należytym stanie technicznym i sanitarnym (jeżeli stanowią one ich własność) oraz do systematycznej dezynfekcji w okresie letnim;
  6. utrzymywania porządku i czystości wokół pojemników na odpady komunalne;
  7. składania lub zgniatania opakowań tekturowych (kartonów) i opakowań po towarach przed wrzuceniem ich do pojemników na odpady komunalne.

§ 5.

Zabrania się wrzucania do urządzeń służących do gromadzenia odpadów komunalnych gorącego żużlu, popiołu, substancji żrących, wybuchowych oraz śniegu, lodu i gruzu budowlanego.

Rozdział III

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczenia

 

 

§ 6.

Urządzeniami do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości są:

  1. stałych odpadów komunalnych:
  1. przy budynkach mieszkalnych – kontenery i pojemniki typowe, powszechnie stosowane przeznaczone do tego celu, zaopatrzone w klapy zamykające, przystosowane do mechanicznego wyładunku lub specjalne worki foliowe;
  2. na drogach publicznych i przy wejściach do sklepów – kosze uliczne;
  3. na przystankach komunikacyjnych – kosze;
  1. płynnych odpadów komunalnych:
  1. szamba bezodpływowe;
  2. oczyszczalnie ścieków;
  3. przydomowe oczyszczalnie ścieków.

 

§ 7.

  1. Wielkość urządzenia do gromadzenia odpadów, o których mowa w ust. 1, musi być dostosowana do ilości opadów powstających na danej nieruchomości i częstotliwości wywozów, zapewniającej utrzymanie czystości i porządku na nieruchomości.
  2. Właściciele nieruchomości prowadzący gospodarstwa agroturystyczne są zobowiązani do zakupienia i ustawienia na terenie zabudowy zagrodowej koszy na odpady komunalne, w ilości proporcjonalnej do liczby wynajmowanych turystom pokoi gościnnych, a mianowicie:
  1. do 5 pokoi – 1 kosz na odpady;
  2. od 6 do 10 pokoi – 2 kosze na odpady;
  3. powyżej 10 pokoi – 3 kosze na odpady.

§ 8.

Kosze uliczne położone w Zalewie wzdłuż ulic: Kolejowej, 29-Stycznia, Żeromskiego i Traugutta winny być ustawiane z częstotliwością odpowiadającą nasileniu ruchu pieszego, przy czym ich minimalne umiejscowienie nie może przekraczać 200 m. 

 

Rozdział IV

Częstotliwość i zasady oraz sposób usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 9.

  1. Odpady komunalne winny być usuwane z częstotliwością zapewniającą utrzymanie porządku i czystości.
  1. Ustala się minimalną częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości:
  1. dla zabudowy jednorodzinnej – 1 raz w tygodniu;
  2. dla zabudowy wielorodzinnej – 2 razy w tygodniu;
  3. z lokali użytkowych, z zakładów, przedsiębiorstw, z urzędów administracyjnych – 1 raz w tygodniu;
  1. Z innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
  1. z ulic – 1 raz dziennie lub 1 raz na dwa dni w zależności od natężenia ruchu pieszych;
  2. z przystanków – 2 razy w tygodniu.
  1. Odpady komunalne płynne usuwane są w miarę potrzeb nie dopuszczając do przelania zbiornika po dokonaniu sprawdzenia jego szczelności.

§ 10.

Usuwanie odpadów komunalnych winno odbywać się w sposób mechaniczny przy zastosowaniu specjalistycznego sprzętu zapewniającego warunki sanitarne przy opróżnianiu urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i transporcie ich do miejsca unieszkodliwiania i tak:

  1. usuwanie stałych odpadów komunalnych – w śmieciarkach bezpylnych oraz samowyładowawczych do przewozu kontenerów wielkogabarytowych lub innych pojazdów przystosowanych do tego celu;
  2. usuwanie płynnych odpadów komunalnych – w samochodach asenizacyjnych.

§ 11.

Wywóz i unieszkodliwianie odpadów komunalnych może być dokonywany tylko przez podmioty uprawnione.

§ 12.

  1. Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionego przedstawiciela Burmistrza Zalewa zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozu odpadów komunalnych przez uprawniony podmiot tj. umowy i dowodów płacenia za usługę lub do okazania dowodu płacenia za składowanie odpadów na składowisku odpadów komunalnych i wskazania podmiotu wywożącego odpady komunalne z nieruchomości.
  2. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje korzystania z usług podmiotów posiadających zezwolenie na usuwanie, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych przejmie gmina, obciążając właściciela nieruchomości wg. ustalonej opłaty w wysokości 30 zł/m3.
  3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umożliwić wywóz odpadów komunalnych podmiotowi realizującemu zlecenie przez gminę.

 

Rozdział V

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 13.

W celu ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi, osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do:

  1. Terminowego przeprowadzania szczepień ochronnych przeciwko wściekliźnie i innym chorobom zakaźnym.
  2. Wyprowadzania psów na smyczy, a jeżeli uzasadnia to wielkość lub agresywność psa, na smyczy i w kagańcu.
  3. Nie wprowadzania psów na place zabaw, boiska szkolne, plaże, kąpieliska, do sklepów i lokali gastronomicznych.
  4. Nie pozostawiania psów bez opieki w miejscach, gdzie istnieje prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa lub uciążliwości dla ludzi np. przed wejściem do sklepu.
  5. Usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez psa lub kota na klatkach schodowych i innych terenach służących do wspólnego użytku.
  6. Nie wprowadzania psów do lokali i obiektów (innych niż wymienione w pkt 3), o ile właściciel wprowadzi taki zakaz.
  7. Zapewnienie takich warunków bytowania zwierząt, które nie powodują uciążliwości dla otoczenia, wydzielania przykrych zapachów.

§ 14.

Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w wypadku, gdy pies ma nałożony kaganiec, a osoba utrzymująca zwierzę ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. 

 

Rozdział VI

Zasady utrzymywania i hodowli zwierząt gospodarskich

§ 15.

Hodowla zwierząt gospodarskich winna być usytuowana i prowadzona w taki sposób, aby nie pogarszała warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia , nie powodowała zanieczyszczeń powietrza, gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi przebywających w obiektach przeznaczonych na ich stały pobyt (dotyczy również gospodarzy ośrodków wczasowych) lub w bezpośredniej bliskości tych pomieszczeń, a ponadto powinna odpowiadać warunkom szczególnym określonym w niniejszych zasadach.

 

 

§ 16.

Zabrania się zanieczyszczania podwórzy, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności, ulic i innych miejsc publicznych wydalinami zwierząt, karmą dla nich przeznaczona, ściółką lub innymi nieczystościami pochodzącymi z hodowli.

§ 17.

  1. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren hodowli i bezpośrednie jej otoczenie winno być utrzymane w należytej czystości. Pomieszczenia te przynajmniej raz w roku powinny być bielone i w razie konieczności odszczurzane. W przypadku, gdy z w/w pomieszczeń gnojowica nie może być usuwana za pomocą odpowiednich urządzeń kanalizacyjnych, powinna być krytymi rowkami ściekowymi odprowadzana do studzienek lub dołów kloacznych, urządzonych w taki sposób, aby odprowadzana i gromadzona gnojowica nie zanieczyszczała wód gruntowych i gleby.
  2. Wydaliny zwierząt, obornik, odpady i inne nieczystości pochodzące z hodowli , gromadzone poza pomieszczeniami dla zwierząt, powinny być składowane w miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu, przy czym w/w miejsca składowania winny być usytuowane w na tyle dużej odległości od skupisk ludzkich i granic posesji, aby nie powodowało to uciążliwości dla otoczenia.
  3. Wybiegi dla zwierząt gospodarskich muszą być ogrodzone siatką drucianą lub w inny sposób umożliwiający wydostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.

§ 18.

Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich, w tym także drobiu na niektórych nieruchomościach położonych w granicach administracyjnych miasta Zalewa tj. w obrębie “Starego Miasta” obejmującego ulicę: Żeromskiego, Ślusarską, Krakowską, Częstochowską, Kościelną – w promieniu 50 metrów od budynków wielorodzinnych, obiektów użyteczności publicznej (urzędów i instytucji lokalnych), szkół i placówek w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówek kulturalno-oświatowych, zakładów opieki zdrowotnej.

§ 19.

Na terenach nie wymienionych w § 18. dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

  1. wszelkie ptactwo, zwierzęta gospodarskie utrzymywane na nieruchomości musi zostać zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości;
  2. właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło ulicę bądź chodnik obowiązany jest do uprzątnięcia zanieczyszczenia.

 

 

Rozdział VII

Obowiązki w zakresie deratyzacji

§ 20.

Właściciele domów wielomieszkaniowych, szkół, przedszkoli oraz gospodarstw rolnych obowiązani przeprowadzać deratyzację nieruchomości co najmniej jeden raz w roku.

 

 

 

§ 21.

Właściciele nieruchomości nie wymienieni w § 20. przeprowadzają deratyzację stosownie do potrzeb.

§ 22.

Niezależnie od obowiązków wynikających z § 20. i § 21. właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji w terminach wskazanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i zgodnie z jego uprawnieniami wynikającymi z odrębnych przepisów.

 

 

 

Rozdział VIII

Zadania Burmistrza

§ 23.

Burmistrz obowiązany jest stwarzać formalno-prawne warunki dla selektywnej zbiórki odpadów i wspierać selektywną zbiórkę odpadów organizowaną przez inne podmioty.

§ 24.

Burmistrz zobowiązany jest do dokonywania przeglądu stanu czystości i porządku w nieruchomościach przynajmniej raz w roku oraz wzywania właścicieli nieruchomości do usuwania zaniedbań i uchybień.





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=228