Uchwała Nr XI/148/03 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 30 października 2003r. w sprawie: ustalania szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo .
Uchwała Nr XI/148/03
Rady Miejskiej w Zalewie
z dnia 30 października 2003r.
w sprawie: ustalania szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie
Gminy Zalewo
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Jednolity tekst: Dz.U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.) oraz art. 3 , art. 4 i 6 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn.zm.) – Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Naruszenie przepisów niniejszej Uchwały podlega karom przewidzianym w Kodeksie Wykroczeń.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa.
§ 4.
Traci moc uchwała Nr XXIX/42/97 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 9 lipca 1997r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Załącznik do Uchwały Nr XI/148/03
Rady Miejskiej w Zalewie
z dnia 30 października 2003r.
Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
- właścicielu nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;
- odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych z zakładów opieki zdrowotnej i zakładów weterynaryjnych;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn.zm.);
- o zwierzętach gospodarskich i hodowlanych – należy przez to rozumieć zwierzęta wymienione w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz.U. Nr 123, 774 z późn.zm.).
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2.
- Właściciele nieruchomości w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości w granicach administracyjnych Gminy Zalewo zobowiązani są do:
- dbania o estetyczny wygląd nieruchomości oraz pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów;
- dbania o odpowiedni stan techniczny i estetyczny obiektów małej architektury oraz urządzeń placów zabaw zlokalizowanych na terenie nieruchomości;
- dokonywania regularnej wymiany piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku (nie rzadziej niż dwa razy w roku);
- regularnego strzyżenia i grabienia trawników, przycinania drzew i krzewów, estetycznego utrzymania klombów i zieleńców;
- niezwłocznego podłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej;
- wyposażenia nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy (szambo) na terenie pozbawionym sieci sanitarnej.
- Właściciele nieruchomości nie skanalizowanych, usytuowanych na terenie wyposażonym w sieć kanalizacji sanitarnej są zobowiązani w terminie 1 roku od ogłoszenia uchwały do dokonania przyłączenia do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej na własny koszt.
- Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być zrealizowany w ciągu dwóch godzin po ustaniu opadów śniegu przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub ograniczających śliskość chodnika i pasa ruchu.
Piasek użyty do tych celów właściciel nieruchomości we własnym zakresie usuwa z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyny jego zastosowania.
§ 3.
- Pojemniki na odpady komunalne na terenie swojej nieruchomości muszą być ustawione w miejscach na ten cel wyznaczonych, zaś zwłaszcza muszą odpowiadać zasadom rozmieszczenia urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na nieruchomości określonym w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) lub w innych dozwolonych miejscach uzgodnionych z właścicielem nieruchomości.
- Pojemniki winny spełniać techniczne wymogi bezpieczeństwa i higieny, ochrony środowiska i sanitarne a w szczególności wyposażone w szczelną pokrywę, okresowo czyszczone lub odkażane a także winny być odpowiedni zabezpieczone przed przywróceniem lub przemieszczeniem.
- Pojemniki nie mogą tarasować drogi dojazdowej, dostępu do hydrantu, zaworów bezpieczeństwa.
§ 4.
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:
- zapewnienia dostępu do urządzeń służących do gromadzenia odpadów oraz ustawienia swoich pojemników na równej i utwardzonej powierzchni;
- ustawienia przy wejściu do lokali handlowych koszy na odpady komunalne;
- ustalenia z podmiotem uprawnionym do wywozu odpadów komunalnych sposobu usuwania odpadów wielkogabarytowych, gruzu budowlanego;
- ustawienia koszy na odpady uliczne (komunalne) z uwzględnieniem natężenia ruchu pieszych oraz ich systematycznego opróżniania;
- wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę urządzeń do gromadzenia odpadów dostosowanych do systemu wywozu odpadów oraz do utrzymania ich w należytym stanie technicznym i sanitarnym (jeżeli stanowią one ich własność) oraz do systematycznej dezynfekcji w okresie letnim;
- utrzymywania porządku i czystości wokół pojemników na odpady komunalne;
- składania lub zgniatania opakowań tekturowych (kartonów) i opakowań po towarach przed wrzuceniem ich do pojemników na odpady komunalne.
§ 5.
Zabrania się wrzucania do urządzeń służących do gromadzenia odpadów komunalnych gorącego żużlu, popiołu, substancji żrących, wybuchowych oraz śniegu, lodu i gruzu budowlanego.
Rozdział III
Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczenia
§ 6.
Urządzeniami do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości są:
- stałych odpadów komunalnych:
- przy budynkach mieszkalnych – kontenery i pojemniki typowe, powszechnie stosowane przeznaczone do tego celu, zaopatrzone w klapy zamykające, przystosowane do mechanicznego wyładunku lub specjalne worki foliowe;
- na drogach publicznych i przy wejściach do sklepów – kosze uliczne;
- na przystankach komunikacyjnych – kosze;
- płynnych odpadów komunalnych:
- szamba bezodpływowe;
- oczyszczalnie ścieków;
- przydomowe oczyszczalnie ścieków.
§ 7.
- Wielkość urządzenia do gromadzenia odpadów, o których mowa w ust. 1, musi być dostosowana do ilości opadów powstających na danej nieruchomości i częstotliwości wywozów, zapewniającej utrzymanie czystości i porządku na nieruchomości.
- Właściciele nieruchomości prowadzący gospodarstwa agroturystyczne są zobowiązani do zakupienia i ustawienia na terenie zabudowy zagrodowej koszy na odpady komunalne, w ilości proporcjonalnej do liczby wynajmowanych turystom pokoi gościnnych, a mianowicie:
- do 5 pokoi – 1 kosz na odpady;
- od 6 do 10 pokoi – 2 kosze na odpady;
- powyżej 10 pokoi – 3 kosze na odpady.
§ 8.
Kosze uliczne położone w Zalewie wzdłuż ulic: Kolejowej, 29-Stycznia, Żeromskiego i Traugutta winny być ustawiane z częstotliwością odpowiadającą nasileniu ruchu pieszego, przy czym ich minimalne umiejscowienie nie może przekraczać 200 m.
Rozdział IV
Częstotliwość i zasady oraz sposób usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 9.
- Odpady komunalne winny być usuwane z częstotliwością zapewniającą utrzymanie porządku i czystości.
- Ustala się minimalną częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości:
- dla zabudowy jednorodzinnej – 1 raz w tygodniu;
- dla zabudowy wielorodzinnej – 2 razy w tygodniu;
- z lokali użytkowych, z zakładów, przedsiębiorstw, z urzędów administracyjnych – 1 raz w tygodniu;
- Z innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
- z ulic – 1 raz dziennie lub 1 raz na dwa dni w zależności od natężenia ruchu pieszych;
- z przystanków – 2 razy w tygodniu.
- Odpady komunalne płynne usuwane są w miarę potrzeb nie dopuszczając do przelania zbiornika po dokonaniu sprawdzenia jego szczelności.
§ 10.
Usuwanie odpadów komunalnych winno odbywać się w sposób mechaniczny przy zastosowaniu specjalistycznego sprzętu zapewniającego warunki sanitarne przy opróżnianiu urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i transporcie ich do miejsca unieszkodliwiania i tak:
- usuwanie stałych odpadów komunalnych – w śmieciarkach bezpylnych oraz samowyładowawczych do przewozu kontenerów wielkogabarytowych lub innych pojazdów przystosowanych do tego celu;
- usuwanie płynnych odpadów komunalnych – w samochodach asenizacyjnych.
§ 11.
Wywóz i unieszkodliwianie odpadów komunalnych może być dokonywany tylko przez podmioty uprawnione.
§ 12.
- Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionego przedstawiciela Burmistrza Zalewa zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozu odpadów komunalnych przez uprawniony podmiot tj. umowy i dowodów płacenia za usługę lub do okazania dowodu płacenia za składowanie odpadów na składowisku odpadów komunalnych i wskazania podmiotu wywożącego odpady komunalne z nieruchomości.
- W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje korzystania z usług podmiotów posiadających zezwolenie na usuwanie, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych przejmie gmina, obciążając właściciela nieruchomości wg. ustalonej opłaty w wysokości 30 zł/m3.
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek umożliwić wywóz odpadów komunalnych podmiotowi realizującemu zlecenie przez gminę.
Rozdział V
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 13.
W celu ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi, osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do:
- Terminowego przeprowadzania szczepień ochronnych przeciwko wściekliźnie i innym chorobom zakaźnym.
- Wyprowadzania psów na smyczy, a jeżeli uzasadnia to wielkość lub agresywność psa, na smyczy i w kagańcu.
- Nie wprowadzania psów na place zabaw, boiska szkolne, plaże, kąpieliska, do sklepów i lokali gastronomicznych.
- Nie pozostawiania psów bez opieki w miejscach, gdzie istnieje prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa lub uciążliwości dla ludzi np. przed wejściem do sklepu.
- Usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez psa lub kota na klatkach schodowych i innych terenach służących do wspólnego użytku.
- Nie wprowadzania psów do lokali i obiektów (innych niż wymienione w pkt 3), o ile właściciel wprowadzi taki zakaz.
- Zapewnienie takich warunków bytowania zwierząt, które nie powodują uciążliwości dla otoczenia, wydzielania przykrych zapachów.
§ 14.
Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w wypadku, gdy pies ma nałożony kaganiec, a osoba utrzymująca zwierzę ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
Rozdział VI
Zasady utrzymywania i hodowli zwierząt gospodarskich
§ 15.
Hodowla zwierząt gospodarskich winna być usytuowana i prowadzona w taki sposób, aby nie pogarszała warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia , nie powodowała zanieczyszczeń powietrza, gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi przebywających w obiektach przeznaczonych na ich stały pobyt (dotyczy również gospodarzy ośrodków wczasowych) lub w bezpośredniej bliskości tych pomieszczeń, a ponadto powinna odpowiadać warunkom szczególnym określonym w niniejszych zasadach.
§ 16.
Zabrania się zanieczyszczania podwórzy, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności, ulic i innych miejsc publicznych wydalinami zwierząt, karmą dla nich przeznaczona, ściółką lub innymi nieczystościami pochodzącymi z hodowli.
§ 17.
- Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren hodowli i bezpośrednie jej otoczenie winno być utrzymane w należytej czystości. Pomieszczenia te przynajmniej raz w roku powinny być bielone i w razie konieczności odszczurzane. W przypadku, gdy z w/w pomieszczeń gnojowica nie może być usuwana za pomocą odpowiednich urządzeń kanalizacyjnych, powinna być krytymi rowkami ściekowymi odprowadzana do studzienek lub dołów kloacznych, urządzonych w taki sposób, aby odprowadzana i gromadzona gnojowica nie zanieczyszczała wód gruntowych i gleby.
- Wydaliny zwierząt, obornik, odpady i inne nieczystości pochodzące z hodowli , gromadzone poza pomieszczeniami dla zwierząt, powinny być składowane w miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu, przy czym w/w miejsca składowania winny być usytuowane w na tyle dużej odległości od skupisk ludzkich i granic posesji, aby nie powodowało to uciążliwości dla otoczenia.
- Wybiegi dla zwierząt gospodarskich muszą być ogrodzone siatką drucianą lub w inny sposób umożliwiający wydostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.
§ 18.
Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich, w tym także drobiu na niektórych nieruchomościach położonych w granicach administracyjnych miasta Zalewa tj. w obrębie “Starego Miasta” obejmującego ulicę: Żeromskiego, Ślusarską, Krakowską, Częstochowską, Kościelną – w promieniu 50 metrów od budynków wielorodzinnych, obiektów użyteczności publicznej (urzędów i instytucji lokalnych), szkół i placówek w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówek kulturalno-oświatowych, zakładów opieki zdrowotnej.
§ 19.
Na terenach nie wymienionych w § 18. dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
- wszelkie ptactwo, zwierzęta gospodarskie utrzymywane na nieruchomości musi zostać zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości;
- właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło ulicę bądź chodnik obowiązany jest do uprzątnięcia zanieczyszczenia.
Rozdział VII
Obowiązki w zakresie deratyzacji
§ 20.
Właściciele domów wielomieszkaniowych, szkół, przedszkoli oraz gospodarstw rolnych obowiązani przeprowadzać deratyzację nieruchomości co najmniej jeden raz w roku.
§ 21.
Właściciele nieruchomości nie wymienieni w § 20. przeprowadzają deratyzację stosownie do potrzeb.
§ 22.
Niezależnie od obowiązków wynikających z § 20. i § 21. właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji w terminach wskazanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i zgodnie z jego uprawnieniami wynikającymi z odrębnych przepisów.
Rozdział VIII
Zadania Burmistrza
§ 23.
Burmistrz obowiązany jest stwarzać formalno-prawne warunki dla selektywnej zbiórki odpadów i wspierać selektywną zbiórkę odpadów organizowaną przez inne podmioty.
§ 24.
Burmistrz zobowiązany jest do dokonywania przeglądu stanu czystości i porządku w nieruchomościach przynajmniej raz w roku oraz wzywania właścicieli nieruchomości do usuwania zaniedbań i uchybień.
|