Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Zalewo na lata 2011-2019
W wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2019 przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2012-2014. Od roku 2015 przyjęto stałe wielkości dochodów i wydatków uznając, że planowanie wzrostów poza okres 3-letni obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu.
Dochody – założono wzrost dochodów bieżących na poziomie do 3 %, zgodnie z informacjami otrzymanymi od Ministra Finansów oraz wskaźników publikowanych przez GUS. Założono, że wzrost dochodów w tym tempie będzie utrzymywał się przez 3 lata, jako bazowy przyjęto rok 2009. Wyjątek stanowi rok budżetowy 2011, w którym to zauważyć można spadek dochodów bieżących, jednakże wzorem lat poprzednich spodziewać się można wzrostu tych dochodów (zwiększanie w trakcie roku budżetowego dotacji na zdania własne i zlecone).
W zakresie dochodów majątkowych w latach 2011-2012 wykazano dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy oraz pozostałe dochody majątkowe.
W latach 2013-2018 wykazano dochody ze sprzedaży majątku (na dzień sporządzenia prognozy nie planuje się otrzymania dotacji majątkowych). Wielkość sprzedaży majątku przyjęto na podstawie informacji uzyskanych od pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. gruntów i nieruchomości. Ze względu na zainteresowanie się osób fizycznych nabywaniem działek pod budownictwo indywidualne założono, że sprzedaż w latach 2012-2013 wzrośnie w stosunku do planu na 2011 rok.
Wydatki – wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. W 2011 roku planuje się zaciągnąć kredyt w wysokość 1.491.726 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań oraz kredyt na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy 843.456 zł (spłata w latach 2017-2019). Na tej samej podstawie zaplanowano wysokość rozchodów.
Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczaniem – ze względu na konieczność spełnienia warunków określonych w art. 242 ustawy o finansach publicznych nie przewiduje się w najbliższych trzech latach wzrostu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy, 3 % wzrost wydatków na wynagrodzenia planowany jest w 2014 roku.
Pozycja "Wydatki na funkcjonowanie organów JST" obejmuje cały rozdział 75022 i 75023 – założono 3 % wzrost wydatków z tego tytułu w 2014 roku.
W ramach przedsięwzięcia obejmującego umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i których płatności przypadają w okresie dłuższym niż rok wykazano umowy konieczne do zawarcia przez Urząd Miejski na dowóz dzieci do szkół oraz zimowe utrzymanie dróg.
Wieloletnie wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 3 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizacje inwestycji rocznych.
Przychody – poza kredytem w wysokość 1.491.726 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań, spłat pożyczek udzielonych w wysokości 20.000 zł oraz innych źródeł (wolnych środków) w wysokości 1.007.083 zł w 2011 roku, na dzień sporządzenia prognozy nie planuje się innych nowych przychodów.
Rozchody – spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. W 2011 roku oprócz spłat rat kredytów i pożyczek z lat poprzednich planuje się spłatę pożyczki zaciągniętej w 2010 roku na wyprzedzające finansowanie działań z Unii Europejskiej a także udzielenie pożyczek na kwotę 44.145 zł.
Wynik budżetu – pozycja "Wynik budżetu" jest różnicą pomiędzy pozycjami: A "Dochody" a pozycją B "Wydatki" załącznika nr 2 do wieloletniej prognozy finansowej.
Wynik finansowy budżetu przedstawia załącznik nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej poz. 12 ( wyniki w całym okresie prognozowania równe są "0").
Finansowanie deficytu i przeznaczenie nadwyżki – w roku budżetowym 2011 finansowanie deficytu planowane jest z innych źródeł (wolnych środków) w wysokości 31.848 zł oraz z kredytu w wysokości 843.456 zł. W latach 2012-2018 planowana jest nadwyżka budżetowa, która zostanie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Kwota długu, sposób jego finansowania i relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych – kwoty długu na koniec każdego planowanego roku zostały przedstawione w pozycji nr 13 załącznika nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej. W pozycji tej nie uwzględniono długu związków do których należy Gmina Zalewo. Długi te uwzględnione zostały przy obliczaniu obciążeń danego roku spłatami zobowiązań – zgodnie z art. 243 ustawy o finansach publicznych.
W roku 2011 finansowanie długu planuje się z wolnych środków, spłat pożyczek udzielonych oraz nowo zaciągniętym długiem. W kolejnych latach prognozy spłata długu planowana jest z nadwyżki budżetowej.
Relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych wyliczona została w pozycjach 15 i 16 załącznika nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej. W latach 2011-2013 prognozy finansowej zastosowanie mają zasady określone w starej ustawie o finansach publicznych – tj. progi 15 % i 60 %. Natomiast od roku 2014 obowiązują nowe indywidualne wskaźniki spłaty i obsługi zadłużenia, które w wyliczonej prognozie zostały spełnione.