Uchwała Nr XIV/187/03 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie : przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Zalewo na rok 2004.

 

Uchwała Nr XIV/187/03

Rady Miejskiej w Zalewie

z dnia 29 grudnia 2003 roku

 

 

w sprawie : przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych dla Miasta i Gminy Zalewo na rok 2004.

 

 

 

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Jednolity tekst: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami ) w związku z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Jednolity tekst: Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) Rada Miejska w Zalewie uchwala, co następuje:

§ 1

W celu ustalenia ogólnych wytycznych ruchu na rzecz trzeźwości uchwala się i przyjmuje do praktycznego stosowania przez podmioty wspólnoty samorządowej Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w mieście i gminie Zalewo na rok 2004, o treści stanowiącej załącznik do tej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Zalewie Nr IV/38/02 z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok.

§ 3

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, przy czym podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gminy Zalewo.

 

                                                                                         Załącznik do uchwały

                                                                                    Nr XIV/187/03 Rady Miejskiej

                                                                                      w Zalewie z dnia 29.12.2003 r.

 

 

 

GMINNY

PROGRAM

 

PROFILAKTYKI

I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

                ALKOHOLOWYCH 

         DLA MIASTA I GMINY ZALEWO

NA 2004 ROK

 

 

 

Zalewo, grudzień 2003 r.

 

ROZDZIAŁ I

1. Postanowienia ogólne:

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Jednolity tekst: Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) art. 4¹ pkt. 1 stanowi, że:

 

“Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem

problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy”.

 

Realizacja tych zadań prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, uchwalanego corocznie przez Radę Gminy (art. 4¹ pkt 2 ).

Przedstawiony poniżej Gminny Program zawiera propozycję działań administracji samorządowej Miasta i Gminy Zalewo na rok 2004. Program w swej konstrukcji jest tożsamy z założeniami Narodowego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przyjętego przez Rząd RP na lata 2000-2005. Jest również kontynuacją zadań i kierunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W znacznej mierze uzupełniony jest o doświadczenia zdobyte w latach ostatnich. Wskazują one, że należy kontynuować podjęte wcześniej działania, jednocześnie zwracając większą uwagę na:

 

  1. Konsekwentne egzekwowanie prawa dotyczącego alkoholu na poziomie lokalnym.

  2. Uwzględnienie problematyki przemocy w rodzinie związanej

    z nadużywaniem alkoholu.

  3. Zmianę zachowań i postaw mieszkańców i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem.

  4. Wdrażanie nowoczesnych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży.

  5. Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych.

2. Realizatorzy gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:

  1. Program realizowany jest przez powołanego w trybie ustawowym Pełnomocnika Burmistrza, zatrudnionego w jednostce jaką jest Urząd Miejski w Zalewie.

  2. Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powołaną Zarządzeniem Burmistrza Nr 69/03 z dnia 24 lutego 2003 r.

  3. Inne podmioty, którym zlecane są zadania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

 

3. Źródła finansowania:

1. Art. 11¹ ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje na źródło środków finansowania Programu, które to powinny być przekazane do działu 851 – Ochrona Zdrowia - rozdziału 85154. W przypadku braku środków finansowych pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń, na realizację Programu, Gminna Komisja ds. RPA może zwrócić się o dofinansowanie zadań programowych do Burmistrza Zalewa.

Metody realizacji:

  • ustanowienie wyłącznym dysponentem środków finansowych działu 85154 Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Zalewie.

2. Wydatkowanie środków finansowych odbywać się będzie zgodnie z harmonogramem wydatków przedstawionym w formie tabelarycznej, stanowiącego załącznik do niniejszego programu.

 

Rozdział II

 

 

1. Stan problemów alkoholowych:

 

Szkody wynikające z nadużywania alkoholu występują w bardzo różnych obszarach polskiej rzeczywistości. Nie można ich uniknąć, ale można zmniejszyć ich rozmiary i dotkliwość.

Miasto i Gmina Zalewo liczy – 7.682 mieszkańców, w tym 5.518 osób to dorosła populacja. Przyjmując standardy europejskie możemy założyć, że na terenie naszego miasta i gminy jest 828 osób nadużywających alkohol ( około 15 % dorosłej populacji). 166 osób to ludzie uzależnieni od alkoholu ( około 3 % dorosłej populacji). Osoby współuzależnione, członkowie rodzin stanowią około 5 % dorosłej populacji mieszkańców miasta i gminy Zalewo, tj. około 276 osób. Rodzinom, w których nadużywa się alkoholu lub w których żyje osoba uzależniona często towarzyszy przemoc. Bardzo niepokojącym zjawiskiem ( wskazującym tendencję wzrostową ) jest używanie i nadużywanie alkoholu przez dzieci i młodzież. Wiek pierwszego kontaktu z alkoholem obniża się i obecnie dotyczy 12-13-latków. Około 30 % dzieci i młodzieży naszego miasta i gminy było świadkiem bardzo przykrej sytuacji rodzinnej wywołanej przez alkohol, o której trudno jej będzie zapomnieć.

a ) dane z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie:

Pracownikom socjalnym nie jest obcy problem nadużywania alkoholu i przemocy w rodzinie. Wśród danych za rok 2003 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej posiada następujące dane:

  • 2.130 osób objętych jest pomocą z MOPS,
  • 88 osób ( z w/w 2.130 ) to osoby nadużywające alkoholu,

  • pracownikom Ośrodka znanych jest 64 rodziny, w których nadużywa się alkoholu

* z tych rodzinach 43 – to pijący ojciec,

* pijąca matka - 7* oboje rodzica piją - 14

  • w rodzinach z problemem alkoholu wychowuje się 192 dzieci,
  • na terenie naszej gminy jest 27 osób pijących a nie posiadających zobowiązań rodzinnych,
  • liczba osób, wobec których stosowane są formy przemocy – 23 osoby.

W stosunku do roku ubiegłego znacznie wzrosła liczba osób, wobec których stosowane są formy przemocy domowej ( z 8 do 23 ).

b) dane z Posterunku Policji w Zalewie:

W licznych badaniach prowadzonych w krajach i na świecie wskazano, że następstwem nadużywania alkoholu są zjawiska wysoce kryminogenne. Takie przestępstwa jak kradzież z włamaniem, znęcanie się nad rodziną, stosowanie przemocy, udział w bójce lub pobicia itp. w ponad 50 % wszystkich zgłoszeń dotyczą nietrzeźwych sprawców.

Posterunek Policji w Zalewie odnotował n/w przypadki wykroczeń spowodowanych po spożyciu alkoholu w roku 2003:

  1. Ilość wniosków o ukaranie związanych z zagadnieniem alkoholu:

    • zakłócenie porządku publicznego pod wpływem alkoholu – 1 przypadek

    • jazda pod wpływem alkoholu: - 1 przypadek wykroczeń – do 0,2 ‰
    • - 28 przypadków przestępstw – od 0,2 ‰

    • spożywanie alkoholu w miejscach zabronionych ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – 4 wnioski do sądu

    – 17 mandatów karnych

    1. Ilość przeprowadzonych interwencji rodzinnych pod wpływem alkoholu:

      • domowe – 58
      • w miejscu publicznym - 11
      • w innych miejscach –14
      • niebieskie karty ( przemoc w rodzinie ) – 6

      1. Zatrzymano osób do wytrzeźwienia - 11
      2. Ilość nieletnich pod wpływem alkoholu – 3
      3. Ilość zatrzymanych praw jazdy - 7

       

      c) dane dotyczące ilości punktów sprzedaży:

      Uchwałą Rady Miejskiej ustalono dla terenu Gminy Zalewo liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu ( z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem, jak i w miejscu sprzedaży w ilości:

      • 33 punktów sprzedaży alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

      • 7 punktów sprzedaży przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

      Liczba otrzymanych zezwoleń w punktach detalicznych – 82, z tego:

      - 37 zezwoleń na handel piwem,

      - 33 zezwoleń na handel winem,

      - 12 zezwoleń na handel alkoholem o zawartości powyżej 18%

      Liczba otrzymanych zezwoleń w punktach gastronomicznych - 14, z tego:

      - 9 zezwoleń na handel piwem,

      - 3 zezwoleń na handel winem,

      - 2 zezwolenia na handel wódką,

      Liczba punktów sprzedaży – 46 , z tego:

        • 9 punktów gastronomicznych,
        • 37 punktów detalicznych.

      Liczba mieszkańców przypadając na 1 punkt sprzedaży napojów alkoholowych każdego rodzaju w 2001 roku wynosiła 158 mieszkańców ( 7581 mieszkańców : 48 - ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych ogółem). W roku ubiegłym na 1 punkt sprzedaży przypadało 149 mieszkańców, natomiast w roku 2003 liczba mieszkańców na 1 punkt sprzedaży wynosi – 165.

      d) Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

      Komisja jako jeden z dwóch podmiotów ( oprócz prokuratury) ma ustawowe prawo kierowania wniosków do sądu o objęcie osób uzależnionych leczeniem odwykowym. Zgłoszenia do komisji wpływają od rodzin osób nadużywających alkoholu, Policji, Przychodni Zdrowia, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Szkół.

      W 2002 roku ogółem odbyło się 16 posiedzeń komisji, w tym 9 posiedzeń ogólnych, a jednocześnie przeprowadzając rozmowy motywujące do podjęcia leczenia odwykowego. Wysłano 21 wezwań na posiedzenie komisji. Do Sądu Rejonowego w Iławie złożono 14 wniosków o zastosowanie obowiązku leczenia ( w roku ubiegłym 11 ).

      Rozpatrywanie w/w wniosków odbywa się w zmiennym składzie co najmniej 3 osobowym z pośród n/w osób:

      - lekarz,

      - pracownik socjalny,

        • policjant,
        • przewodniczący komisji,
        • sekretarz komisji,

      Przewodniczącym komisji jest osoba wytypowana Zarządzeniem Burmistrza Nr 69/03 z dnia 24 lutego 2003 r. w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a jej pracami koordynuje inspektor ds. przeciwdziałania alkoholizmowi w Urzędzie Miejskim w Zalewie.

      Komisja jest ciałem ekspertów w dziecinie działań w sferze profilaktyki, gdyż są to osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

      Komisja prowadzi porady, konsultacje i pomoc merytoryczną z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych, oraz pomoc prawną w sprawach przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Jest głównym realizatorem wielu zadań określonych w art. 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komisja dysponuje funduszami budżetu przeciwdziałania alkoholizmowi, zgodnie z art. 182 w/w ustawy – przeznaczając budżet jedynie na realizację zadań gminnego programu z myślą o celowym i rzetelnym ich gospodarowaniu. Ponadto komisja podejmuje decyzje o realizacji zadań według napływających ofert kierując się obowiązującymi w tym względzie rekomendacjami wydanymi przez PARPA w sprawie finansowania programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

      Od roku 1998 prowadzi punkt biblioteczny oraz monitoruje zjawiska związane z alkoholem.

      e) Wynagrodzenie członków komisji:

       

      1. Przewodniczącemu i członkom komisji przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie za udział w pracach komisji,

      2. Wynagrodzenie przysługuje za udział w następujących czynnościach:

        1. za udział w posiedzeniach komisji – 10% najniższego wynagrodzenia,

        2. z racji wyjazdu na obszarze gminy Przewodniczącemu lub członkom komisji w związku z kontrolą przestrzegania zasad obrotu ( sprzedaży ) napojów alkoholowych – 10% najniższego wynagrodzenia lub za udział w innych czynnościach pozostających w zakresie zadań komisji.

      3. Wynagrodzenie o którym mowa w pkt 2) przysługuje członkom Komisji tylko wówczas, gdy potwierdzą oni swój udział w danej czynności składając własnoręczny podpis na stosownym dokumencie ( np. liście obecności czy pod protokołem z czynności w której brał swój udział.

       

      2. Stan zasobów w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych

      a) lecznictwo odwykowe

      Na terenie Miasta i Gminy Zalewo nie funkcjonuje poradnia odwykowa natomiast w pobliskiej odległości od naszej gminy znajduje się m.in.

      - Poradnia Odwykowa w Morągu ,

      - Poradnia Odwykowa w Iławie,

      - Oddział Odwykowy przy Szpitalu w Iławie.

      b) Inne formy pomocy:

      W roku 1999r. rozpoczął działalność Punkt Konsultacyjno - Terapeutyczny w Zalewie, który swoją siedzibę ma w lokalu w Poradni Lekarza Rodzinnego. Czynny jest dwa razy w tygodniu tj. w środy w godz. 14.30 – 18.30 oraz w czwartki w godz. 15.30 – 18.30. Punkt ten świadczy usługi w zakresie terapii odwykowej dla osób uzależnionych oraz pomocy psychologicznej dla członków ich rodzin przemocy w rodzinie, wychowania “trudnego dziecka”. Terapia odbywa się w systemie ambulatoryjnym.

      Uczestnikami Punktu są:

      • osoby uzależnione,
      • współuzależnione,
      • DDA ( Dorosłe Dzieci Alkoholików )
      • ofiary i sprawcy przemocy.

       

      Współpraca z komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych polega na kierowaniu osób na terapię systemem łączącym wszystkie instytucje tj. MOPS, Policję, Szkoły, Służbę Zdrowia.

      Punkt Konsultacyjno Terapeutyczny finansowany jest w całości ze środków finansowych przeznaczonych na Profilaktykę i Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych.

       

      3. Realizacja profesjonalnych programów profilaktycznych

      W trakcie trwania roku szkolnego Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - w szkołach podstawowych, gimnazjum oraz w szkole średniej - realizuje programy profilaktyczne, mające przesłanki nie tylko profilaktyczne ale i edukacyjno - kształcące.

       

      ROZDZIAŁ III

       

      Mapa problemów alkoholowych Miasta i Gminy Zalewo

       W najbliższych latach w dalszym ciągu należy realizować nowoczesne programy profilaktyczne. Mocną stroną jest istnienie profesjonalnie realizowanej profilaktyki alkoholowej, głównie w szkołach na terenie miasta i gminy Zalewo.

      Atutem dla mieszkańców Zalewa oraz gminy jest funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno- Terapeutycznego z siedzibą w Poradni Lekarza Rodzinnego w Zalewie.

      Do deficytów należy brak specjalistów w zakresie pomocy ofiarom przemocy, dlatego w najbliższym czasie należy zadbać o pozyskanie osób z terenu gminy chętnych do zdobycia kwalifikacji w zakresie pomocy ofiarom oraz sprawcom przemocy ( np. w Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie lub Studium Terapii Uzależnień ).

      Jeżeli chodzi o regulacje administracyjno-prawne, to sensownym staje się przyjęcie kilku standardów wypróbowanych w zachodnich demokracjach lokalnych :

      • pozostawienie w ręku władz gminy narzędzia w postaci sztywnego limitu ilości miejsc sprzedaży alkoholu,

      - eliminowanie procedury sprzedaży alkoholu nieletnim,

      • jasne i precyzyjne określenie warunków kontroli prawidłowości korzystania z zezwoleń,

       

      ROZDZIAŁ IV

      Cele programu:

      1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych.

      2. Zmniejszenie rozmiarów tych problemów, które aktualnie występują.

      3. Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi

      problemami.

      Warunkami koniecznymi do osiągnięcia tych celów są:

      a) ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych,

      b) zmiana postaw obywateli i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem,c) zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii metod rozwiązywania problemów alkoholowych,d) budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkohol ( w szczególności przeciwdziałania przemocy w rodzinie ).

      ROZDZIAŁ V

      Zadania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

      Zadanie 1

      Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu

      1) Punkt Konsultacyjno-Terapeutyczny.a) Realizacja programów after care - tzn. po podstawowym programie terapii, nie będących świadczeniami zdrowotnymi, poprzez:

      • programy DDA – dorosłe dzieci alkoholików,

      • prowadzenie treningów umiejętności służących dalszemu zdrowieniu i rehabilitacji społecznej i rodzinnej.

      b) Realizacja zadań pomocy ofiarom przemocy domowej poprzez:

      • prowadzenie pomocy indywidualnej z zakresu psychologii i pomocy prawnej,

      • współpracę z podmiotami tworzącymi system pomocy ofiarom przemocy domowej,

      • realizacja programów rehabilitacyjnych dla sprawców przemocy.

      c) Prowadzenie programów profilaktyczno – edukacyjnych dla osób mających problemy w związku z używaniem substancji psychoaktywnych ( problemy wychowawcze, rodzinne, szkolne itp. ), a nie będących ludźmi uzależnionymi ( chorymi ).

      d) Realizacja zadań pomocy ludziom uzależnionym po przebytym podstawowym programie terapii,

      e) Realizacja programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych w połączeniu z innymi środkami psychoaktywnymi.

      2. Szkolenia specjalistyczne dla osób fizycznych i prawnych pomagających osobom z problemem alkoholowym oraz ich rodzinom. Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu na szkolenia, dofinansowanie tych szkoleń, szkolenia dla członków Komisji ds. RPA,

      Udział komisji w w/w zadaniu winien polegać na zawieraniu kontraktów z typowanymi osobami w myśl zasady: komisja dofinansuje udział w szkoleniu, osoba szkoląca się zaproponuje swój wkład w realizację któregoś z zadań Gminnego Alkoholowych. Szczegóły doboru, kwalifikacji oraz zasady dofinansowania określi Komisja ds. RPA.

      Zadanie 2.

      Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.1. Pomoc ofiarom przemocy domowej:

      1. Szkolenia różnych grup zawodowych z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. a) Organizacja szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pomagania ofiarom przemocy domowej, współpracy służb, organizacji i instytucji, a zwłaszcza dotyczące wdrażania nowych procedur interwencji wobec przemocy domowej,

        1. Organizacja narad, konferencji poświęconych przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

       

      2. Utworzenie systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

      System taki winien opierać się na współpracy kilku podstawowych ogniw tj. Rewiru Dzielnicowych, MOPSu, Komisji ds. RPA, Służby Zdrowia, Pedagogów Szkolnych. Każda z tych instytucji winna wytypować 1-2 osoby do przeszkolenia w zakresie podstawowych umiejętności rozpoznawania i pomocy ofiarom przemocy.

      Zadanie 3

      Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działania na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.

       

      1. Stworzenie warunków do powstania miejsca integrującego, profilaktycznego i pomocowego dla dzieci i młodzieży:

      Realizacja tego zadania winna polegać na utworzeniu co najmniej 2 świetlic socjoterapeutycznych lub środowiskowych na terenie miasta i gminy Zalewo, w których realizowane będą programy profilaktyczno – terapeutyczne oraz dydaktyczne dla dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi. Regulamin działania świetlicy oraz szczegółowy program terapeutyczny stanowić będą podstawę jej działalności.

       

       

       

      2. Działania na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych:

      Realizacja tego zadania będzie przebiegała równocześnie z działaniem nr 1, a mianowicie dożywiane będą dzieci uczestniczące w zajęciach socjoterapeutycznych, realizowanych w świetlicach środowiskowych, na teranie gminy Zalewo.

       

      3. Promocja zdrowego stylu życia poprzez prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych:

      Sport jest alternatywną formą spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież.

      Realizacja tego zadania polegać będzie na wyborze najkorzystniejszej oferty, złożonej przez organizacje pożytku publicznego ( w myśl ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ) na wykonanie zadania, ujętego w

      budżecie gminy Zalewo na rok 2004 r. w zakresie zorganizowania pozalekcyjnych zajęć sportowych, które będą promowały zdrowy styl życia.

      4. Działalność informacyjna i edukacyjna:

      Objęcie wszystkich uczniów Gimnazjum z terenu miasta i Gminy Zalewo programem profilaktycznym “NOE”, - przedstawiającym wiedze na temat wartości jakimi są: prawda, miłość i wolność.

       

      5. Inne formy oddziaływań profilaktycznych:

      Organizacja i finansowanie imprez bezalkoholowych, kampanii profilaktycznych czy opracowanie, wydawnictwo broszur, ulotek informacyjnych służących oddziaływaniom profilaktycznym.

       

      Zadanie 4

      Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych

       

      1. Współpraca ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami pozarządowymi realizującymi programy o charakterze profilaktyczno – terapeutycznym:

      Realizacja tego zadania powinna oznaczać:

      • wspieranie finansowe instytucji, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych realizujących swe działania statutowe związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,

      • współpraca i wspieranie ruchów samopomocowych szczególnie AA, AL.-Anon, Al.-Ateen.

      Powierzenie wykonywania któregokolwiek z w/w zadań winna być jedynie osobom posiadającym udokumentowane kwalifikacje do jego prowadzenia.

       

      Zadanie 5

      Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego

      Realizacja tego zadania ma na celu:

      • kontrolę przestrzegania zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych,

      • kontrolę przestrzegania warunków sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości; osobom do lat 18; na kredyt lub pod zastaw.

      Wykonanie tego zadania powierza się członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, którzy na podstawie upoważnień wydanych przez Burmistrza Zalewa będą przeprowadzać stosowne kontrole punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Zalewo pod kątem przestrzegania w/w zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

       

      Zadanie 6

      Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizację i finansowanie centów integracji społecznej.

       

      ROZDZIAŁ V

        

      Wydatkowanie środków finansowych:

       

      Realizacja powyższego Programu odbywać się będzie zgodnie z harmonogramem wydatków przedstawionym poniżej w formie tabelarycznej.

       

      WYDATKI FINANSOWE

      na realizację Gminnego Programu Profilaktyki

      i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

      na rok 2004

      Dział 851 Rozdział 85154 Ochrona Zdrowia – Przeciwdziałanie Alkoholizmowi

      L.p.

      Paragraf

      Nazwa zadania- sposób realizacji

      Kwota w zł

      1.

      § 3030

      Różne wydatki na rzecz osób fizycznych- wynagrodzenie członków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zespołu leczenia odwykowego i motywowania do leczenia oraz zespołu do spraw administracyjno-prawnych (tj. min. do kontroli punktów sprzedaży alkoholu).

      9.000

      2.

      § 4420

      Podróże służbowe – delegacje związane z wyjazdami na szkolenia, kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych i inne

      1.000

      3.

      § 4210

      Materiały i wyposażenie – zakup materiałów niezbędnych do monitorowania problemów alkoholowych, zakup książek, prenumerata miesięcznika “Świat Problemów”, materiały biurowe dla Gminnej Komisji ds. RPA, materiały do realizacji zajęć programowych, zakup Skateparku – tj. placu do jazdy na rolkach i desko rolkach – jako alternatywna forma spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież

      8.000

      4.

      .

      § 4300

      Zakup usług pozostałych –opłaty za przeprowadzenie badań przez biegłego celem stwierdzenia stopnia uzależnienia od alkoholu; program profilaktyczny Noe, opłaty za pracę w Punkcie Konsultacyjno – Terapeutycznym, koszty utworzenia dwóch świetlic środowiskowych,

      56.500

      § 4240

      Pomoce naukowe – zakup książek, pomocy dydaktycznych dla Komisji RPA, Punktu Konsultacyjno – Terapeutycznego w Zalewie oraz do realizacji programów profilaktycznych

      500

      6.

      § 2630

      Dotacja podmiotowa na realizację zadania Promocja zdrowego stylu życia poprzez organizacje pozalekcyjnych zajęć sportowych

      8.000

      OGÓŁEM

       

      83.000

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=279