Do właściwości i zadań
Referatu Spraw Obywatelskich, Obrony Cywilnej należy całość spraw związanych z ewidencją ludności, wydawaniem dowodów tożsamości, ewidencją działalności gospodarczej, sprawami obronnymi i obrony cywilnej Miasta i Gminy oraz realizacja zadań wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego, a w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji ludności w tym wydawanie decyzji w sprawach zameldowania
i wymeldowania,
2) prowadzenie spraw związanych z dokumentami tożsamości,
3) prowadzenie rejestru wyborców i jego bieżącą aktualizacja,
4) wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
5) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,
6) analizowanie funkcjonowania placówek handlowych i usługowych pod kątem zabezpieczenia
potrzeb mieszkańców,
7) wydawanie licencji na wykonywanie transportu osobowego TAXI,
8) wydawanie zezwoleń na przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym na liniach
komunikacyjnych w komunikacji miejskiej,
9) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na prowadzenie zbiórek
publicznych, na przeprowadzanie imprezy masowej;
10) prowadzenie spraw dotyczących organizacji, rejestracji przedpoborowych i całości spraw
wojskowych,
11) prowadzenie spraw obronnych, obrony cywilnej i p.poż. w tym nadzór nad działalnością OSP,
12) prowadzenie spraw związanych z dokumentami tożsamości – przyjmowanie wniosków,
prowadzenie i aktualizacja dokumentacji związanej z wydawaniem dokumentów tożsamości.
13) realizacja zadań związanych z:
a) zapewnieniem energii cieplnej, energii elektrycznej do urzędu;
b) ubezpieczeniem mienia gminnego;
c) systematycznym prowadzeniem przeglądów stanu technicznego budynku i instalacji;
14) Wydawanie dowodów osobistych.