PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH

Szczegółowa informacja dla organów podatkowych
w sprawie podatku od środków transportowych

Zasady opodatkowania pojazdów podatkiem od środków transportowych określa ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ) . Do 31 grudnia 2001 r. podstawą opodatkowania podatkiem od środków transportowych była dopuszczalna ładowność pojazdu. Obecnie podstawę opodatkowania stanowi dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC). Zgodnie z art. 2 pkt 54 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) DMC jest to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Masa własna jest to masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego, natomiast dopuszczalna ładowność to największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu. Dane dotyczące w/w parametrów technicznych pojazdów mogą wynikać m. in. z następujących dokumentów:

  • dowodu rejestracyjnego pojazdu,

  • karty pojazdu,

  • wyciągu ze świadectwa homologacji,

  • zaświadczenia z badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnioną Stację Kontroli pojazdów.

Na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podlegają ciągniki siodłowe i balastowe, które są przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą - o DMC zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton. Oznacza to, że mimo iż opodatkowaniu podlegają jedynie ciągniki siodłowe i balastowe, podstawę opodatkowania stanowi DMC całego zespołu pojazdów.

Na DMC zespołu pojazdów składają się: masa własna ciągnika siodłowego + DMC naczepy lub DMC ciągnika balastowego + DMC przyczepy. Należy zauważyć, iż w § 3 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz. 432 ze zm.) zostały określone maksymalne DMC dla pojazdów jedno i wieloczłonowych w zależności od liczby osi.

W przypadku nowo rejestrowanych (po 26 marca 2001 r.) ciągników siodłowych organ rejestrujący wpisuje DMC zespołu pojazdów w dowodzie rejestracyjnym ciągnika siodłowego w adnotacjach urzędowych. Natomiast w przypadku ciągników siodłowych, których dowody rejestracyjne były wydawane przed wyżej podaną datą lub posiadają dowody rejestracyjne wydane według starych wzorów, organ rejestrujący nie miał obowiązku wpisywania DMC zespołu pojazdów. Podatnicy powinni zwrócić się do organu rejestrującego o dokonanie/uzupełnienie wpisu w tym zakresie. Wniosek o dokonanie takiej czynności zwolniony jest od opłaty skarbowej na podstawie pkt 1 części I kol. 4 załącznika do ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.), jak również dokonanie/uzupełnienie wpisu w dowodzie rejestracyjnym, stanowiące czynność urzędową nie wymienioną w załączniku, nie podlega opłacie skarbowej.

Szczegółowa informacja dla organów podatkowych
w sprawie podatku od środków transportowych

Zasady opodatkowania pojazdów podatkiem od środków transportowych określa ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 i Nr 200, poz. 1683). Do 31 grudnia 2001 r. podstawą opodatkowania podatkiem od środków transportowych była dopuszczalna ładowność pojazdu. Obecnie podstawę opodatkowania stanowi dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC). Zgodnie z art. 2 pkt 54 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) DMC jest to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Masa własna jest to masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego, natomiast dopuszczalna ładowność to największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu. Dane dotyczące w/w parametrów technicznych pojazdów mogą wynikać m. in. z następujących dokumentów:

  • dowodu rejestracyjnego pojazdu,

  • karty pojazdu,

  • wyciągu ze świadectwa homologacji,

  • zaświadczenia z badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnioną Stację Kontroli pojazdów.

Na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podlegają ciągniki siodłowe i balastowe, które są przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą - o DMC zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton. Oznacza to, że mimo iż opodatkowaniu podlegają jedynie ciągniki siodłowe i balastowe, podstawę opodatkowania stanowi DMC całego zespołu pojazdów.

Na DMC zespołu pojazdów składają się: masa własna ciągnika siodłowego + DMC naczepy lub DMC ciągnika balastowego + DMC przyczepy. Należy zauważyć, iż w § 3 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz. 432 ze zm.) zostały określone maksymalne DMC dla pojazdów jedno i wieloczłonowych w zależności od liczby osi.

W przypadku nowo rejestrowanych (po 26 marca 2001 r.) ciągników siodłowych organ rejestrujący wpisuje DMC zespołu pojazdów w dowodzie rejestracyjnym ciągnika siodłowego w adnotacjach urzędowych. Natomiast w przypadku ciągników siodłowych, których dowody rejestracyjne były wydawane przed wyżej podaną datą lub posiadają dowody rejestracyjne wydane według starych wzorów, organ rejestrujący nie miał obowiązku wpisywania DMC zespołu pojazdów. Podatnicy powinni zwrócić się do organu rejestrującego o dokonanie/uzupełnienie wpisu w tym zakresie. Wniosek o dokonanie takiej czynności zwolniony jest od opłaty skarbowej na podstawie pkt 1 części I kol. 4 załącznika do ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.), jak również dokonanie/uzupełnienie wpisu w dowodzie rejestracyjnym, stanowiące czynność urzędową nie wymienioną w załączniku, nie podlega opłacie skarbowej.

W przypadku ciągników balastowych, DMC zespołu pojazdów można obliczyć, biorąc pod uwagę DMC ciągnika balastowego i zadeklarowaną przez podatnika maksymalną DMC potencjalnej przyczepy, którą może ciągnąć ten ciągnik.
W przypadku ciągników balastowych i samochodów ciężarowych organy podatkowe mogą pomocniczo stosować zasadę wyrażoną w art. 62 ustawy Prawo o ruchu drogowym. DMC przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy (ciągnik balastowy) nie może przekroczyć DMC tego samochodu (ciągnika balastowego) powiększonej o 40 %.

 

Ustalenie właściwej stawki podatku od środków transportowych w przypadku przyczep i naczep możliwe będzie w oparciu o zadeklarowaną przez podatnika DMC zespołu pojazdów tj.:

  • DMC naczepy oraz najmniejszą z możliwych mas własnych potencjalnego ciągnika siodłowego mogącego ciągnąć daną naczepę lub

  • DMC przyczepy oraz najmniejszą z możliwych DMC potencjalnego ciągnika balastowego (samochodu ciężarowego) mogącego ciągnąć daną przyczepę.

W przypadku ciągników balastowych i samochodów ciężarowych organy podatkowe mogą pomocniczo stosować zasadę wyrażoną w art. 62 ustawy Prawo o ruchu drogowym. DMC przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy (ciągnik balastowy) nie może przekroczyć DMC tego samochodu (ciągnika balastowego) powiększonej o 40 %.

Zestawienia zespołu pojazdów może być zgodność nacisku na siodło z techniczną maksymalną siłą pionową działającą na urządzenie sprzęgające ciągnika. W sprawach wątpliwych i spornych pomocniczo można korzystać z opinii rzeczoznawcy samochodowego.

Od 1 stycznia 2003 r. osoby ( firmy , instytucje ) obciążone tym podatkiem muszą składać szczegółowe deklaracje podatkowe , których wzory ( wraz z załącznikiem ) zostały opublikowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2002r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych ( Dz. U. Nr 234 , poz. 1969).

Nowością jest zwolnienie z tej daniny środków transportowych zabytkowych.

Zmniejszyła się wskazana przykładowo liczba kryteriów , wedle których rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów pojazdu. Na 2003 r. ma ona uwzględniać przy ich różnicowaniu przede wszystkim : wpływ środka transportowego na środowisko naturalne , rok produkcji oraz liczbę miejsc do siedzenia. W związku z nowelizacją ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dokonanej ustawą z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w roku podatkowym 2003, obowiązują górne granice stawek wynikające z Dziennika Ustaw z 2002 r. Nr 200, poz. 1683.

Minimalne stawki podatku od środków transportowych zawarte w załącznikach nr 1-3 muszą być waloryzowane jedynie wówczas, gdy procentowy wskaźnik kursu EURO na dzień 1 października danego roku w stosunku do kursu EURO w roku bazowym 2000 przekroczy 5%.

Ze względu na fakt, że w latach 2001 i 2002 próg ten nie został przekroczony, Rozporządzenie Ministra Finansów, o którym mowa w art. 12 b ust. 5 nie zostało wydane.
W związku z powyższym, w roku podatkowym 2003, obowiązują stawki minimalne określone w Dzienniku Ustaw z 2002 r. Nr 200, poz. 1683.

Wysokość waloryzowanych stawek minimalnych na kolejne lata będzie ogłaszana w drodze obwieszczenia Ministra Finansów publikowanego w Monitorze Polskim, jeżeli zajdą przesłanki opisane powyżej.

Zgodnie z art. 10 ust.1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz.U. nr 121 poz. 844 z 2006r.) Rada Gminy określa w drodze uchwały , wysokość stawek podatku od środków transportowych .

Ponadto wysokość stawek podatku od środków transportowych wymienionych w art. 10 ust.1 pkt 2 , pkt.4 i pkt 6 musi mieścić się pomiędzy górną granicą stawki kwotowej , a stawką minimalną podaną w załącznikach , przy uwzględnianiu liczby osi , dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz rodzaju zawieszenia.

Podatek od środków transportowych płatny jest w dwóch równych ratach , w terminie do

15 września każdego roku.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał :

  • po 1 lutym a przed 1 września roku podatkowego , podatek za ten rok płatny jest w

dwóch równych ratach w terminie:

  1. I rata w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego,

b) II rata do 15 września roku podatkowego

  • po 1 września , podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania

obowiązku podatkowego.

Podatek od środków transportowych płatny jest - bez wezwania - na rachunek budżetu gminy.

Rada Miejska w Zalewie Uchwałą Nr III/18/02 z dnia 20 grudnia 2002r. określiła wysokość rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2003r., Uchwałą

Nr V/42/03 z dnia 12 lutego 2003r. dokonała zmian w Uchwale Nr III/18/02 unieważniając

tabele zawarte w tej uchwale ponadto Uchwałą Nr III/19/02 z dnia 20 grudnia 2002r.

określiła zwolnienia z podatku od środków transportowych na 2003r.

 

 

 

 

 

 

                              UCHWAŁA NR III/18/02

                              Rady Miejskiej w Zalewie

                               z dnia 20 grudnia 2002 roku

w sprawie : określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków

transportowych na 2003 rok

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8 )ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Jednolity tekst : Dz.U. z 2001r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Jednolity tekst: Dz. U. Nr .9 poz. 31 i Nr 200 poz. 1683 ) Rada Miejska w Zalewie uchwala , co następuje :

§ 1

 

Stawki podatku od środków transportowych w roku 2003 wynoszą rocznie :

 

1).od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 ton i poniżej 12

ton :

- od 3,5 ton do 5,5 ton włącznie 514 zł

- powyżej 5,5 ton do 9 ton włącznie 731 zł

- powyżej 9 ton 822 zł

2).od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej

niż 12 ton w zależności od liczby osi , dopuszczalnej masy całkowitej i rodzaju

zawieszenia

 

Poz.

Liczba osi i

Dopuszczalna

Masa całkowita

( w tonach )

Stawka podatku

 

Oś jezdna (osie jezdne)z

zawieszeniem

pneumatycznym lub

zawieszeniem

uznanym za równoważne

Inne systemy

zawieszenia

osi jezdnych

Nie mniej niż

Mniej niż

1

2

3

4

5

A Dwie osie

1

12

14

874

925

2

14

18

1131

1285

B Trzy osie

1

15

19

1285

1336

2

19

23

1388

1439

3

23

25

1439

1542

C cztery osie i więcej

1

23

29

1491

1645

2

29

32

1542

2262

 

 

3. Od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z

naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:

1) od 3,5 tony i poniżej 6 ton - 545,00 zł

2) od 6 ton i poniżej 12 ton - 720,00 zł

 

4. Od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z

naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej

lub wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej i

rodzaju zawieszenia :

 

Poz.

Liczba osi i dopuszczalna masa

Całkowita zespołu pojazdów:

Ciągnik siodłowy + naczepa,

Ciągnik balastowy+ przyczepa

( w tonach )

 

 

Stawka podatku

 

 

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna(osie jezdne)z

Zawieszeniem

Pneumatycznym lub

Zawieszeniem uznanym

Za równoważne

Inne system zawieszania osi jezdnych

1

2

3

4

5

A Dwie osie

1

12

25

822

925

2

25

40

1336

1748

B Trzy osie

1

36

40

1172

1645

2

40

44

1542

2213

 

5. Od przyczepy i naczepy , które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają

dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton z wyjątkiem związanych

wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

          1) od 7 ton i poniżej 9 ton - 411,00 zł

           2) od 9 ton i poniżej 12 ton - 463,00 zł

 

6 Od przyczepy i naczepy , które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton z wyjątkiem związanych z wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego i w zależności od liczby osi , dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia:

  

 

 

 

Poz.

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przyczepa /naczepa+ pojazd

Silnikowy / ( w tonach)

Stawka podatku

 

 

 

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem

pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym

za równoważne

Inne systemy zawieszania osi jezdnych

 

1

2

3

4

5

A Jedna oś

 

1

12

28

617

668

B

Dwie osie

 

1

23

38

771

1182

2

38

44

1028

1542

C

 

Trzy osie

 

1

36

44

1131

1234

  1. od autobusów o liczbie miejsc :

1) do 30 miejsc - 822,00 zł

2) równej lub wyższej niż 30 miejsc - 1336,00 zł

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa

§3

Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko –Mazurskiego oraz podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy Zalewo , z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 roku.

 

 

                                             UCHWAŁA NR. V/42/03

                                            Rady Miejskiej w Zalewie

                                              z dnia 12 lutego 2003 roku

w sprawie : dokonania zmian w uchwale Nr III/18/02 Rady Miejskiej w Zalewie z

dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie określenia wysokości rocznych

stawek podatku od środków transportowych na 2003 r. oraz

unieważnienia dotychczasowych tabel zawartych w tej uchwale.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8 ) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym

(Jednolity tekst : Dz.U. z 2001r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r.o podatkach i opłatach lokalnych (Jednolity tekst : Dz. U. z 2002 r. Nr 9 , poz. 84 z późn. zmianami ) oraz w oparciu o treść załączników nr 1 – 3 do ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i o opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U. Nr .200 poz. 1683 ) Rada Miejska w Zalewie uchwala , co następuje :

§ 1

W uchwale Nr III /18/02 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie

określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2003 rok , wprowadza się poniższe zmiany :

1) w podstawie prawnej uchwały użyty w nawiasie zapis , odnoszący się do ustawy o

podatkach i opłatach lokalnych , w brzmieniu : “ ( Jednolity tekst : Dz. U. Nr 9 , poz. 31 i

Nr 200, poz.1683 ) “ , zastępuje się zapisem o treści : “ ( Jednolity tekst : Dz. U. z

2002 r Nr 9 , poz. 84 i Nr 200 , poz. 1683) “ ,

2) w § 1 uchwały :

  1. w tabeli zawartej w pkt.2) rubryki odpowiednio odnoszące się do podziału samochodów ciężarowych na “ Dwie osie “ , “ Trzy osie “ , “ Cztery osie i więcej “

    otrzymują następujące brzmienie :

    Poz.

    Liczba osi i

    Dopuszczalna

    Masa całkowita

    ( w tonach )

    Stawka podatku

     

    Oś jezdna (osie jezdne)z

    zawieszeniem

    pneumatycznym lub

    zawieszeniem

    uznanym za równoważne

    Inne systemy

    zawieszenia

    osi jezdnych

    Nie mniej niż

    Mniej niż

    1

    2

    3

    4

    5

    A Dwie osie

    1

    12

    13

    850

    899

    2

    13

    14

    874

    925

    3

    14

    15

    1099

    1250

    4

    15

     

    1131

    1285

    B Trzy osie

    1

    12

    17

    1249

    1286

    2

    17

    19

    1285

    1336

    3

    19

    21

    1349

    1386

    4

    21

    23

    1388

    1439

    5

    23

    25

    1439

    1542

    6

    25

     

    1479

    1585

    C cztery osie i więcej

    1

    12

    25

    1408

    1554

    2

    25

    27

    1449

    1599

    3

    27

    29

    1491

    1645

    4

    29

    31

    1500

    2199

    5

    31

     

    1542

    2262

    b) w tabeli zawartej w pkt.4) rubryki odpowiednio odnoszące się do podziału ciągników siodłowych lub balastowych ( spełniających odpowiednie parametry techniczne ) na : “ Dwie osie “ i “ Trzy osie “ otrzymują następujące brzmienie:

    Poz.

    Liczba osi i dopuszczalna masa

    Całkowita zespołu pojazdów:

    Ciągnik siodłowy + naczepa,

    Ciągnik balastowy+ przyczepa

    ( w tonach )

     

     

    Stawka podatku

     

     

    Nie mniej niż

    Mniej niż

    Oś jezdna(osie jezdne)z

    Zawieszeniem

    Pneumatycznym lub

    Zawieszeniem uznanym

    Za równoważne

    Inne system zawieszania osi jezdnych

    1

    2

    3

    4

    5

    A Dwie osie

    1

    12

    18

    799

    899

    2

    18

    25

    822

    925

    3

    25

    31

    1299

    1699

    4

    31

     

    1336

    1748

    B Trzy osie

    1

    12

    40

    1172

    1645

    2

    40

     

    1542

    2213

  2. w tabeli zawartej w pkt 6) rubryki odpowiednio odnoszące się do podziału na przyczepy i naczepy ( o odpowiednich parametrach technicznych ) z podziałem na

“ Jedną oś “ , “ Dwie osie “ i “ Trzy osie “ otrzymują poniższe brzmieniu 

 

 

 

 

Poz.

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przyczepa /naczepa+ pojazd

Silnikowy / ( w tonach)

Stawka podatku

 

 

 

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem

pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym

za równoważne

Inne systemy zawieszania osi jezdnych

 

1

2

3

4

5

A Jedna oś

 

1

12

18

583

631

2

18

25

600

649

3

25

 

617

668

B

Dwie osie

 

1

12

28

728

1117

2

28

33

749

1149

3

33

38

771

1182

4

38

 

1028

1542

C

 

Trzy osie

 

1

12

38

1099

1199

2

38

 

1131

1234

 

§ 2

Unieważnia się w całości dotychczasowe tabele zawarte w § 1 pkt. 2 , 4 i 6 uchwały

Nr III/18/ 02 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie określenia

Wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2003 rok.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko –

Mazurskiego oraz podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy Zalewo , z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         Uchwała Nr III/19/02

                                         Rady Miejskiej w Zalewie

                                          z dnia 20 grudnia 2002 roku.

 

w sprawie : zwolnień z podatku od środków transportowych na 2003r.

 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.8 ) i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie

gminnym ( Jednolity tekst : Dz.U. z 2001r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) i art. 12 pkt. 1 ust.4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r, o podatkach i opłatach lokalnych (Jednolity Tekst: Dz.. U. Nr 9 , poz. 31 i Dz. U. Nr 200 poz. 1683) Rada Miejska w Zalewie uchwala , co następuje :

§ 1

Zwalnia się z podatku od środków transportowych autobusy stanowiące własność Gminy Zalewo .

§ 2

Traci moc uchwała Nr XXIX/341/2001 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 6 grudnia 2001r. W sprawie zwolnień z podatku od środków transportowych na 2002 rok.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa.

§ 4

 

Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego oraz podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy Zalewo , z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2003 roku

 

 

 

                                Uchwała Nr III/19/02

                                 Rady Miejskiej w Zalewie

                                   z dnia 20 grudnia 2002 roku.

 

w sprawie : zwolnień z podatku od środków transportowych na 2003r.

 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.8 ) i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie

gminnym ( Jednolity tekst : Dz.U. z 2001r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) i art. 12 pkt. 1 ust.4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r, o podatkach i opłatach lokalnych (Jednolity Tekst: Dz.. U. Nr 9 , poz. 31 i Dz. U. Nr 200 poz. 1683) Rada Miejska w Zalewie uchwala , co następuje :

§ 1

Zwalnia się z podatku od środków transportowych autobusy stanowiące własność Gminy Zalewo .

§ 2

Traci moc uchwała Nr XXIX/341/2001 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 6 grudnia 2001r. W sprawie zwolnień z podatku od środków transportowych na 2002 rok.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zalewa.

§ 4

 

Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego oraz podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy Zalewo , z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2003 roku .

 

 

 

 

 

W przypadku ciągników balastowych, DMC zespołu pojazdów można obliczyć, biorąc pod uwagę DMC ciągnika balastowego i zadeklarowaną przez podatnika maksymalną DMC potencjalnej przyczepy, którą może ciągnąć ten ciągnik.
W przypadku ciągników balastowych i samochodów ciężarowych organy podatkowe mogą pomocniczo stosować zasadę wyrażoną w art. 62 ustawy Prawo o ruchu drogowym. DMC przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy (ciągnik balastowy) nie może przekroczyć DMC tego samochodu (ciągnika balastowego) powiększonej o 40 %.

Ustalenie właściwej stawki podatku od środków transportowych w przypadku przyczep i naczep możliwe będzie w oparciu o zadeklarowaną przez podatnika DMC zespołu pojazdów tj.:

  • DMC naczepy oraz najmniejszą z możliwych mas własnych potencjalnego ciągnika siodłowego mogącego ciągnąć daną naczepę lub

  • DMC przyczepy oraz najmniejszą z możliwych DMC potencjalnego ciągnika balastowego (samochodu ciężarowego) mogącego ciągnąć daną przyczepę.

W przypadku ciągników balastowych i samochodów ciężarowych organy podatkowe mogą pomocniczo stosować zasadę wyrażoną w art. 62 ustawy Prawo o ruchu drogowym. DMC przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy (ciągnik balastowy) nie może przekroczyć DMC tego samochodu (ciągnika balastowego) powiększonej o 40 %.

Zestawienia zespołu pojazdów może być zgodność nacisku na siodło z techniczną maksymalną siłą pionową działającą na urządzenie sprzęgające ciągnika. W sprawach wątpliwych i spornych pomocniczo można korzystać z opinii rzeczoznawcy samochodowego.

Od 1 stycznia 2003 r. osoby ( firmy , instytucje ) obciążone tym podatkiem muszą składać szczegółowe deklaracje podatkowe , których wzory ( wraz z załącznikiem ) zostały opublikowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2002r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych ( Dz. U. Nr 234 , poz. 1969).

Nowością jest zwolnienie z tej daniny środków transportowych zabytkowych.

Zmniejszyła się wskazana przykładowo liczba kryteriów , wedle których rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów pojazdu. Na 2003 r. ma ona uwzględniać przy ich różnicowaniu przede wszystkim : wpływ środka transportowego na środowisko naturalne , rok produkcji oraz liczbę miejsc do siedzenia. W związku z nowelizacją ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dokonanej ustawą z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w roku podatkowym 2003, obowiązują górne granice stawek wynikające z Dziennika Ustaw z 2002 r. Nr 200, poz. 1683.

Minimalne stawki podatku od środków transportowych zawarte w załącznikach nr 1-3 muszą być waloryzowane jedynie wówczas, gdy procentowy wskaźnik kursu EURO na dzień 1 października danego roku w stosunku do kursu EURO w roku bazowym 2000 przekroczy 5%.

Ze względu na fakt, że w latach 2001 i 2002 próg ten nie został przekroczony, Rozporządzenie Ministra Finansów, o którym mowa w art. 12 b ust. 5 nie zostało wydane.
W związku z powyższym, w roku podatkowym 2003, obowiązują stawki minimalne określone w Dzienniku Ustaw z 2002 r. Nr 200, poz. 1683.

Wysokość waloryzowanych stawek minimalnych na kolejne lata będzie ogłaszana w drodze obwieszczenia Ministra Finansów publikowanego w Monitorze Polskim, jeżeli zajdą przesłanki opisane powyżej.

Zgodnie z art. 10 ust.1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9 poz. 84 z 2002r.) Rada Gminy określa w drodze uchwały , wysokość stawek podatku od środków transportowych .

Ponadto wysokość stawek podatku od środków transportowych wymienionych w art. 10 ust.1 pkt 2 , pkt.4 i pkt 6 musi mieścić się pomiędzy górną granicą stawki kwotowej , a stawką minimalną podaną w załącznikach , przy uwzględnianiu liczby osi , dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz rodzaju zawieszenia.

Podatek od środków transportowych płatny jest w dwóch równych ratach , w terminie do

15 września każdego roku.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał :

  • po 1 lutym a przed 1 września roku podatkowego , podatek za ten rok płatny jest w

dwóch równych ratach w terminie:

  1. I rata w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego,

b) II rata do 15 września roku podatkowego

  • po 1 września , podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania

obowiązku podatkowego.

Podatek od środków transportowych płatny jest - bez wezwania - na rachunek budżetu gminy.

Rada Miejska w Zalewie Uchwałą Nr III/18/02 z dnia 20 grudnia 2002r. określiła wysokość rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2003r., Uchwałą

Nr V/42/03 z dnia 12 lutego 2003r. dokonała zmian w Uchwale Nr III/18/02 unieważniając

tabele zawarte w tej uchwale ponadto Uchwałą Nr III/19/02 z dnia 20 grudnia 2002r.

określiła zwolnienia z podatku od środków transportowych na 2003r.

 

 

 

 

 

 

                                 UCHWAŁY NR III/18/02

                                  Rady Miejskiej w Zalewie

                                  z dnia 20 grudnia 2002 roku

w sprawie : określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków

transportowych na 2003 rok

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8 )ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Jednolity tekst : Dz.U. z 2001r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Jednolity tekst: Dz. U. Nr .9 poz. 31 i Nr 200 poz. 1683 ) Rada Miejska w Zalewie uchwala , co następuje :

§ 1

 

Stawki podatku od środków transportowych w roku 2003 wynoszą rocznie :

 

1).od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 ton i poniżej 12

ton :

- od 3,5 ton do 5,5 ton włącznie 514 zł

- powyżej 5,5 ton do 9 ton włącznie 731 zł

- powyżej 9 ton 822 zł

2).od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej

niż 12 ton w zależności od liczby osi , dopuszczalnej masy całkowitej i rodzaju

zawieszenia

 

Poz.

Liczba osi i

Dopuszczalna

Masa całkowita

( w tonach )

Stawka podatku

 

Oś jezdna (osie jezdne)z

zawieszeniem

pneumatycznym lub

zawieszeniem

uznanym za równoważne

Inne systemy

zawieszenia

osi jezdnych

Nie mniej niż

Mniej niż

1

2

3

4

5

A Dwie osie

1

12

14

874

925

2

14

18

1131

1285

B Trzy osie

1

15

19

1285

1336

2

19

23

1388

1439

3

23

25

1439

1542

C cztery osie i więcej

1

23

29

1491

1645

2

29

32

1542

2262

 

 

 

3. Od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z

naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:

1) od 3,5 tony i poniżej 6 ton - 545,00 zł

2) od 6 ton i poniżej 12 ton - 720,00 zł

 

4. Od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z

naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej

lub wyższej niż 12 ton w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej i

rodzaju zawieszenia :

 

Poz.

Liczba osi i dopuszczalna masa

Całkowita zespołu pojazdów:

Ciągnik siodłowy + naczepa,

Ciągnik balastowy+ przyczepa

( w tonach )

 

 

Stawka podatku

 

 

Nie mniej niż

Mniej niż

Oś jezdna(osie jezdne)z

Zawieszeniem

Pneumatycznym lub

Zawieszeniem uznanym

Za równoważne

Inne system zawieszania osi jezdnych

1

2

3

4

5

A Dwie osie

1

12

25

822

925

2

<




Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=39