Wydatki w budżecie gminy w 2003 r. wyniosły 10.850.189 zł na planowane 10.934.972 zł, co stanowi 99,2%, z tego: wydatki bieżące wyniosły 9.762.743 zł, to jest 99,2% planowanych, a wydatki inwestycyjne 1.087.446 zł, co daje 99% planowanych wydatków na inwestycje.
Oprócz przedstawionego tabelarycznego wykonania wydatków zostanie przybliżone wykonanie wydatków bieżących, a następnie inwestycyjnych w poszczególnych działach budżetu gminy.
Dz. 400 Rolnictwo
Na planowane wydatki bieżące 43.000 zł wykonanie wynosi 42.025 zł, z tego: odprowadzono 15.197 zł, to jest 2% wpływów z podatku rolnego do Izby Rolniczej, wypłacono prowizję 2.313 zł za sprzedane świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt i kolczyki do znakowania zwierząt w gospodarstwach oraz wypłacono rachunki w wysokości 23.980 zł za rozdzielenie sieci wodociągowej w miejscowości Zalewo, wymianę zaworu w hydroforni w Borecznie i remont przyłącza sieci wodociągowej Kupin – Zalewo.
Dz. 600 Transport i Łączność
Na planowane wydatki bieżące 139.904 zł wykorzystano 133.906 zł – 96%, w tym: z dotacji otrzymanej na utrzymanie dróg powiatowych w mieście w wysokości 38.060 zł, wykonano remont cząstkowy nawierzchni asfaltowej grysem i emulsją, odnowiono znaki pionowe i poziome, budowa chodnika przy ul. Elbląskiej oraz bieżące oczyszczanie i zimowe utrzymanie ulic. Na remonty i bieżące utrzymanie dróg gminnych wydatkowano 41.960 zł, wykonano remont cząstkowy dróg gminnych żużlem, żwirem i gruzem w obrębach wsi: Półwieś, Surbajny, Janiki Wielkie, Bajdy, Jaśkowo, Boreczno, Huta Wielka, Jerzwałd, dokonano profilowania dróg na długości 12,5 km, za transport i zakup kamienia otoczka łamanego w ilości 811 ton zapłacono 20.336 zł, zakupiono krawężniki uliczne na kwotę 6.186 zł, dofinansowanie do pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych wyniosło 7.800 zł oraz utrzymanie zimowe m-c I-II/2003 roku wyniosło 16.372 zł. Na remont przystanków autobusowych wydatkowano 3.192 zł. Dokonano remontu przystanków w Jaśkowie, Dubie, Śliwie, Dobrzykach, Zalewo – Mazury i Międzychodzie.
Dz. 700 Gospodarka Mieszkaniowa
Na planowane 224.500 zł wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 222.650 zł – 99% planu, z tego: na wydatki związane z wyceną mieszkań do sprzedaży, ogłoszenia przetargów, opłaty notarialne za przyjęcie nieruchomości do zasobów komunalnych gminy- wydano 34.777 zł– 100% planu. Na utrzymanie budynku Domu Usług wydano 21.477 zł, tj. na zakup opału, wynagrodzenie palacza na umowę zlecenie, opłaty komunalne, farby do odnowienia pomieszczeń, ubezpieczenie budynku. Wydatki dotyczące kotłowni do ogrzewania mieszkań przy ul. Żeromskiego wyniosły 110.600 zł (opał, energia elektryczna, wynagrodzenie osobowe i pochodne palaczy) – wydatki powyższe dotyczyły okresu od m-ca stycznia do m-ca września 2003 r. (do czasu przekazania kotłowni dla ZGK) Wydatki dotyczące budynku Poradni Lekarza Rodzinnego i pogotowia ratunkowego to 17.727 zł (opał, energia elektryczna, środki czystości). Na ogrzewanie częściowe budynku przyjętego po GS wydano 11.117 zł (opał i palacz).
Pozostałe wydatki w tym dziale wyniosły 26.952 zł i dotyczyły zakupu materiałów do naprawy ciągników i remontów budynków komunalnych mieszkań, usługi kominiarskie budynków komunalnych, ubezpieczenie od ognia i innych żywiołów budynków komunalnych, wykonanie zasilenia energetycznego w budynku po byłej szkole w Borecznie.
Należy zaznaczyć, że prace remontowe były wykonane przez pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych.
Dz. 750 Administracja publiczna
Na planowane wydatki bieżące w kwocie 1.239.247 zł wydatkowano 1.231.103 zł, co stanowi 99,4% planu. W dziale tym realizowane były wydatki na zadania własne i zlecone.
Wydatki na zadania zlecone to 86.612 zł wykonanie 100% i finansowane były 3 etaty w Urzędzie Miejskim – wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń.
Na zadania własne wydatki bieżące wynoszą 1.144.491 zł, wykonanie 99,3% planowanych, z tego: na Radę Miejską 66.842 zł, na funkcjonowanie Urzędu Miejskiego wydatkowano 904.571 zł – 100% planu, w tym: na wynagrodzenia osobowe 20,5 etatu 578.875 zł, pochodne od wynagrodzeń 114.192 zł, szkolenia pracowników i ekwiwalenty ubraniowe 16.397 zł, energia elektryczna 3.395 zł, podróże służbowe, ryczałty samochodowe 26.553 zł, ubezpieczenie budynku i mienia 1.398 zł, odpis na fundusz świadczeń socjalnych 15.897 zł, zakup materiałów biurowych i druków 18.779 zł, oleju opałowego 1.846 zł, mebli biurowych i sprzętu – 5.264 zł, programy komputerowe 3.396 zł oraz pozostałe zakupy 5.464 zł (środki czystości, kawa, herbata, farby do malowania pomieszczeń biurowych).
Na zakup usług pozostałych wydatki wynoszą 93.476 zł: głównie to opłaty pocztowe 15.843 zł, opłaty telefoniczne 24.941 zł, prenumerata czasopism, aktów prawnych 6.893 zł, opłaty za LEX i Biuletyn Informacji Publicznej 7.707 zł, usługi informatyki komputerowej 9.754 zł, monitoring 6.588 zł, nadzór BHP 3.660 zł, prowizja bankowa 7.115 zł.
Wydatki związane z poborem podatków i opłat wyniosły 72.563 zł, w tym: prowizje za inkaso zobowiązań pieniężnych oraz pobranej opłaty targowej 51.522 zł, opłaty komornicze, przesyłki listowe 21.041 zł.
W dziale Administracja wydatki bieżące na pozostałą działalność wyniosły 100.515 zł 98,3%, w tym: dopłata do wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń, ekwiwalent pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych 52.594 zł, diety i koszty podróży sołtysów i przewodniczących rad osiedlowych 9.050 zł, opłaty członkowskie na Związek Gmin “Bałtyk”, Związek Gmin ”Jeziorak Związek Gmin Warmińsko – Mazurskich 7459 zł, wydatki bieżące na utrzymanie Gminnego Centrum Informacji 19.872 zł, na promocję gminy wydano 6.073 zł, na współpracę z gminą Saalfeld 4.902 zł – głównie są to koszty organizacji wizyty delegacji z miasta partnerskiego z Niemiec.
Dz. 751 Urzędu naczelnych organów władzy państwowej
Wydatki w tym dziale dotyczą zadań zleconych. Na aktualizację rejestrów wyborców otrzymano i wydano 1.064 zł, na przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego w sprawie przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej wydatkowano 10.773 zł o 100 % otrzymanych środków.
Dz. 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa.
Na planowane wydatki bieżące w wysokości 109.345 zł wydatkowano 106.421 zł – 97,3% planu.
Finansowanie dotyczy 8 jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie gminy. Główne wydatki to zakup paliwa, części zamiennych i sprzętu pożarniczego 47.540 zł, wynagrodzenie kierowców i gminnego Komendanta OSP wyniosło 18.880 zł, ryczałt strażaków za udział w akcjach gaśniczych i ćwiczeniach 7.145 zł, energia elektryczna zużyta w remizach OSP 8.990 zł oraz powstałe wydatki 23.866 zł to ubezpieczenie, badania techniczne pojazdów, organizacja konkursów pożarniczych, remonty, opłaty telefoniczne.
Dz. 801 Oświata i wychowanie
W dziale tym finansowane jest szkolnictwo podstawowe, przedszkola przy szkołach podstawowych, gimnazja, dowożenie uczniów do szkół oraz do 31 sierpnia 2003 r. Zarząd Szkól i Przedszkoli.
Na planowane wydatki bieżące 5.211.928 zł wydatkowano 5.209.821 zł – 99,9% planowanych wydatków.
Poniesione wydatki w tym dziale stanowią 53,4% wydatków bieżących ogółem.
Otrzymana subwencja oświatowa wynosi 4.406.678 zł i zabezpiecza w 85% wydatki na oświatę (dz. 801).
Zatrudnienie w dziale Oświata i wychowanie na koniec 2003 r. stanowiło 87 nauczycieli i 31,5 etatu pracowników obsługi. Z wydatków bieżących poniesionych w tym dziale na wynagrodzenia osobowe przypada 3.361.395 zł, co stanowi 64,5% wydatków na oświatę, pochodne od wynagrodzeń wynoszą 638.026 zł – 12,2% wydatków na oświatę, należny odpis na fundusz świadczeń socjalnych wynosi 200.730 zł i stanowi 3,9% wydatków, dodatki wiejskie, mieszkaniowe, ekwiwalenty za odzież, pomoc zdrowotna dla nauczycieli wyniosły 235.397 zł – 4,5%, pozostałe wydatki rzeczowe wynoszą 774.273 zł i stanowią 15% wydatków bieżących przeznaczonych na oświatę.
Pozostałe wydatki rzeczowe to przede wszystkim: zakup opału do szkół 134.823 zł, środki czystości, materiały do remontów, materiały biurowe, środki bhp, wyposażenie do klas 85.371 zł, opłaty za energię elektryczną i pobór wody 44.750 zł, usługi remontowe wyniosły 149.155 zł – wykonano remont instalacji elektrycznej w szkołach w Zalewie i Bartach, adaptowano szatnie na izbę lekcyjną, malowanie klas. Kwota 127.485 zł przeniesiona na rok 2004 jako wydatki nie wygasające przeznaczone na wymianę stolarki okiennej w Szkole Podstawowej w Zalewie.
Za usługi związane z opłatami pocztowo – telefonicznymi, komunalne, kominiarskie, prowizje bankowe, inne usługi – wydano 69.382 zł, koszt dowozu dzieci do szkół (bez płac i pochodnych) wynosił 242.949 zł, z tego: zakup paliwa i części zamiennych 68.400 zł, remonty 11.784 zł, wynajem 1 autokaru przez cały rok i 4 autokarów od 1 IX 2003 r. – 144.361 zł, składki ubezpieczeniowe 17.602 zł.
Dz. 851 Ochrona Zdrowia
Planowane wydatki bieżące wynoszą 96.353 zł, a wykonane 94.948 zł – 98,5% planu. Z powyższej kwoty wydatków na realizację programu przeciwdziałanie alkoholizmowi wydano 81.691 zł – 98,4% planowanych, głównie wydatki dotyczyły: organizacji zimowiska i półzimowiska profilaktycznego w szkole Zalewie i Dobrzykach 9.621 zł, zakupiono materiały dla pogorzelca z Girgajn 1.552 zł, opłata za udział 35 dzieci w obozie profilaktyczno – terapeutycznym w Przewronkach koło Olsztyna i transport dzieci 19.143 zł, diety członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyniosły 8.201 zł, szkolenie 2.430 zł, wynagrodzenie terapeuty (3 osoby) 21.006 zł, przekazano 8.000 zł dotacji dla KS Ewingi na realizację zadania “Promocja zdrowego stylu życia poprzez prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych w zakresie piłki nożnej”, programy profilaktyczne oraz spektakle – 3.900 zł, wynajem pomieszczeń na potrzeby organizacji programów profilaktycznych – 4.900 zł.
W dziale tym wydatkowano 13.257 zł na wynagrodzenie i pochodne od wynagrodzeń osoby niepełnosprawnej pracującej w Poradni Lekarza Rodzinnego w ramach podpisanej umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.