Załącznik Nr 1do Uchwały XXV / 286/04

 

 

PLAN GOSPODARKI ODPADAMI

MIASTA I GMINY ZALEWO

NA LATA 2004-2007 Z UWZGLĘDNIENIEM

PERSPEKTYWY NA LATA 2008-2011

 

 

Olsztyn, maj-październik 2004 r.

SPIS TREŚCI

 

I. WSTĘP 4

1. Przedmiot, cel i zakres opracowania 4

2. Podstawa opracowania i materiały wyjściowe 4

3. Obowiązujące przepisy 5

4. Dane ogólne o jednostce objętej planem 6

II. ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE 6

1. Aktualny stan gospodarki odpadami komunalnymi w gminie 6

1.1. Informacje ogólne 6

2. Źródła powstawania, rodzaje i ilości odpadów komunalnych 6

2.1. Źródła powstawania odpadów komunalnych 6-7

2.2. Rodzaje odpadów komunalnych 7-8

2.3. Ilości powstających odpadów komunalnych 8-10

3. Istniejący system zbierania odpadów komunalnych 10

3.1. Gromadzenie wytwarzanych odpadów komunalnych zmieszanych 10

3.2. Zbiórka i transport odpadów komunalnych zmieszanych 10-12

3.3. Zbiórka i transport odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny 13

3.4. Odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych 13

3.4.1. Odzysk odpadów komunalnych 13

3.4.2. Unieszkodliwianie odpadów komunalnych 13

3.5.Postępowanie z wytypowanymi odpadami komunalnymi w gminie 13

3.5.1. Odpady z turystyki 13

3.5.2. Odpady opakowaniowe 14

3.5.3. Odpady wielkogabarytowe 14

3.5.4. Odpady budowlane 14

3.5.5. Inne specyficzne odpady 14-15

3.5.6. Odpady niebezpieczne wytworzone w grupie odpadów komunalnych 15

3.5.7. Komunalne odpady obojętne 15

3.5.8. Odpady biodegradowalne (organiczne) 16

3.5.9. Zużyte opony 16

3.5.10. Odpady nieopakowaniowe 16

3.6. Odpady z oczyszczalni ścieków komunalnych 16-17

3.7. Ilości odpadów jakie według planów wyższego rzędu należy zebrać w sposób

selektywny na terenie gminy 17

4. Sposób postępowania z odpadami z sektora gospodarczego - analiza stanu aktualnego 18

4.1. Źródła powstawania odpadów z sektora gospodarczego 18

4.1.1. Źródła powstawania odpadów z sektora gospodarczego 18

4.1.2. Rodzaje powstających odpadów z sektora gospodarczego 18-19

4.1.3. Ilości powstających odpadów z sektora gospodarczego 19

4.2. Sposób postępowania z odpadami z sektora gospodarczego na terenie gminy

(istniejące systemy zbierania odpadów) 19

4.2.1. Gromadzenie wytwarzanych odpadów z sektora gospodarczego 19-20

4.2.2. Zbiórka i transport odpadów z sektora gospodarczego 20

4.2.3. Odzysk i unieszkodliwianie odpadów z sektora gospodarczego 20

4.2.4. Postępowanie z wytworzonymi odpadami z sektora gospodarczego w gminie 21

4.2.5. Postępowanie z wytypowanymi odpadami niebezpiecznymi z sektora

gospodarczego w gminie 21-22

5. Przywóz odpadów na teren gminy i wywóz odpadów z terenu gminy 22

6. Lokalizacja składowisk odpadów i ich aktualny stan 22-24

7. Działania gminy w zakresie poprawy sytuacji w gospodarce odpadami 24

III. PROGNOZA ZMIAN 25

1. Prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym wynikające ze

zmian demograficznych i gospodarczych 25

2. Działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami 26

2.1. Działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów 26

2.2. Działania zmierzające do ograniczania ilości powstających odpadów i ich

negatywnego oddziaływania na środowisko 26

2.3. Działania wspomagające prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie

zbiórki, transportu oraz odzysku i unieszkodliwiania, w szczególności

odpadów komunalnych 26-27

2.4. Działania zmierzające do redukcji ilości odpadów komunalnych ulegających

biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów 27-28

IV. ZAŁOŻONE CELE I PRZYJĘTY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI 28

1. Założone cele 28-29

2. Projektowany system gospodarki odpadami, w szczególności komunalnymi

i opakowaniowymi, uwzględniający ich zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwiania

ze wskazaniem miejsca unieszkodliwiania odpadów 30

2.1.Sposób zbierania i gromadzenia (magazynowania) odpadów komunalnych

niesegregowanych 30-31

2.2. Sposób zbierania i gromadzenia (magazynowania) odpadów komunalnych

zbieranych selektywnie (w szczególności opakowaniowych 32-33

2.3. Koncepcja wprowadzania systemu selektywnej zbiórki odpadów na terenie gminy 33

2.3.1. Ogólne założenia wprowadzania systemu selektywnej zbiórki odpadów 33-34

2.3.2. Elementy składowe systemu selektywnej zbiórki odpadów 34-36

2.3.3. System zbiórki (w szczególności selektywnej) odpadów – wskazania 36-40

2.3.4. Sposób transportu odpadów komunalnych niesegregowanych do miejsc

unieszkodliwienia 40

2.3.5. Odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych 40

 

V. ZADANIA STRATEGICZNE OBEJMUJĄCE OKRES CO NAJMNIEJ 8 LAT 41

VI. HARMONOGRAM REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ OBEJMUJĄCY OKRES 4 LAT 41

1. Rodzaj i harmonogram realizacji przedsięwzięć oraz instytucje odpowiedzialne z ich

realizację 41-43

1.1. Nakłady finansowe na realizację planu 43

2. Źródła finansowania rozwoju gospodarki odpadami w gminie 43-46

VII. WNIOSKI Z ANALIZY ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU PLANU NA ŚRODOWISKO 46

VIII. SYSTEM MONITORINGU I OCENY REALIZACJI ZAMIERZONYCH CELÓW

POZWALAJĄCYCH NA OKREŚLENIE SPOSOBU ORAZ STOPNIA REALIZACJI

CELÓW I ZADAŃ ZDEFINIOWANYCH W PLANIE GOSPODARKI ODPADAMI

Z UWZGLĘDNIENIEM ICH JAKOŚCI I ILOŚCI 47-49

IX. PROWADZENIE DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH 49

X. STRESZCZENIE W JĘZYKU NIESPECJALISTYCZNYM 49-50

XI.PODSUMOWANIE 51

XII. DODATEK - proponowane etapy wdrażania systemu selektywnej zbiórki odpadów 51-53

XIII.ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - MAPA LOKALIZACJI INSTALACJI DO

UNIIESZKODLIWIANIA I ODZYSKU ODPADÓW 53

 

 

I. WSTĘP

1. Przedmiot, cel i zakres opracowania.

Dla osiągnięcia celów założonych w polityce ekologicznej państwa oraz realizacji zasad, zgodnego z wymogami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zmianami) gospodarowania odpadami na każdym etapie podejmowania działań powodujących lub mogących powodować powstawanie odpadów, a także stworzenia w kraju zintegrowanej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, spełniających wymagania określone w przepisach o ochronie środowiska opracowywane są plany gospodarki odpadami. Najniższym szczeblem podziału terytorialnego, na którym takie plany są opracowywane jest gmina. Niniejsze opracowanie stanowi właśnie gminny plan gospodarki odpadami.

Plan gospodarki odpadami na każdym szczeblu jest częścią programu ochrony środowiska danej jednostki terytorialnej chociaż jest osobnym opracowaniem.

Plany określają: aktualny stan gospodarki odpadami, prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami, instrumenty finansowe służące realizacji zamierzonych celów oraz system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów.

Obowiązek opracowania gminnego planu gospodarki odpadami wynika z art. 14 i 15 ww. ustawy o odpadach. Projekt gminnego planu gospodarki odpadami opracowuje burmistrz lub wójt. Projekty planów podlegają zaopiniowaniu przez zarząd województwa oraz zarząd powiatu.

Plany gospodarki odpadami podlegają aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata. Burmistrz co 2 lata składa radzie gminy sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami.

Niniejszy plan gospodarki odpadami obejmuje teren Miasta i Gminy Zalewo.

 

2. Podstawa opracowania i materiały wyjściowe.

Materiały wyjściowe do niniejszego opracowania stanowiły w szczególności:

- Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami, zwany w dalszej części “plan wojewódzki”,

- Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami, zwany w dalszej części “plan powiatowy”,

- Informacje uzyskane z Urzędu Miejskiego w Zalewie,

- Raporty o stanie środowiska województwa warmińsko-mazurskiego, WIOŚ w Olsztynie,

- Informacje uzyskane z innych źródeł,

- Literatura fachowa oraz oględziny i wizje w terenie.

Niniejszy plan gospodarki odpadami został sporządzony zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 9.04.2003 r. w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami (Dz. U. Nr 66, poz. 620) określającym szczegółowy zakres, sposób i formę sporządzenia planu gminnego.

 

 

 

 

 

3. Obowiązujące przepisy.

Przy sporządzaniu planu skorzystano w szczególności z następujących aktów prawnych:

- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach [Dz. U. Nr 62 poz. 628 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska [Dz. U. Nr 62 poz. 627 z póź.

zmianami].

- Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw [Dz. U. Nr 100 poz. 1085 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach [Dz. U. Nr 132 poz. 622 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych [Dz. U. Nr 63 poz. 638 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowe [Dz. U. Nr 63 poz. 639 z póź. zmianami].

- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów [Dz. U. 112, poz. 1206].

- Rozporządzenia do ww. ustaw i inne ustawy z zakresu dotyczącego odpadów.

4. Dane ogólne o jednostce objętej planem.

Gmina Zalewo położona jest w zachodniej części województwa warmińsko- mazurskiego, w północnej części powiatu iławskiego. Gmina graniczy z gminami Iława i Susz z powiatu iławskiego, a ponadto z gminami: Małdyty i Miłomłyn (powiat ostródzki) oraz gminą Stary Dzierzgoń (z województwa pomorskiego). Powierzchnia gminy liczy – 254,0 km2 i obszar ten zamieszkuje 7569 mieszkańców, z tego ludność miejska liczy 2403 mieszkańców, zaś wiejska 5166 mieszkańców, liczba gospodarstw domowych - 2196 (dane z Urzędu Miasta i Gminy Zalewo).

Ośrodkiem gminnym jest miasto Zalewo – ośrodek obsługi regionalnej. W granicach gminy poza miastem znajduje się 29 miejscowości. Największymi z tych miejscowości są Półwieś – 392, Dobrzyki 376 i Jerzwałd - 361 mieszkańców. Działalność na terenie gminy prowadzi 269 podmiotów gospodarczych, z tego 142 w Zalewie.

Zewnętrzne drogowe powiązania komunikacyjne miasta i gminy zapewniają przebiegające przez teren gminy i krzyżujące się na terenie miasta drogi: wojewódzka nr 519 Morąg-Zalewo-Stary Dzierzgoń oraz sieć dróg powiatowych (m. in. Zalewo-Iława). Odległość miasta Zalewo od drogi krajowej nr 7 wynosi ok. 11 km. Do Iławy (siedziby władz powiatowych) z Zalewa jest ok. 35 km, zaś do Olsztyna jest ok. 75 km. Przez północny skrawek gminy przebiega linia kolejowa Dzierzgoń-Połowite-Małdyty (aktualnie nie użytkowana). Odległość Zalewa od stolicy kraju – Warszawy wynosi ok. 270 km.

Wiodącą funkcją gospodarki gminy jest rolnictwo rozwijające się na bazie gospodarstw indywidualnych. Wynika to z dotychczasowego charakteru zagospodarowania terenu opartego na sprzyjających rozwojowi tej funkcji uwarunkowaniach. (dane z Urzędu Miejskiego w Zalewie).

Warunki hydrogeologiczne gminy są takie, że znaczna część terenu składa z utworów gliniasto-piaszczystych. Wierzchnią warstwę gruntu stanowi humus o miąższości 0,2-0,9 m zalegający na warstwie piasków drobnych i średnich z wkładkami żwirów i pospółki. Pod tą warstwą występują gliny o różnej miąższości. Warunki hydrogeologiczno-glebowe nie mają większego znaczenia z tego powodu, że składowisko odpadów dla miasta i gminy Zalewo na kilka najbliższych lat posiada już lokalizację.

II. ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE

1. Aktualny stan gospodarki odpadami komunalnymi w gminie.

1.1. Informacje ogólne.

Sprawa postępowania z odpadami komunalnymi na terenie gminy została ujęta w uchwale Nr XI/148/03 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 30 października 2003 roku w sprawie ustalania szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo.

Uchwała ustala zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w gminie Zalewo. Ustalone zostały tam wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach oraz terenach użytku publicznego, zasady i częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości, urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów oraz kwestie dokumentowania i egzekwowania potwierdzenia usług w zakresie gospodarowania odpadami. W myśl uchwały mieszkańcy mogą w zakresie wywozu odpadów komunalnych na składowisko korzystać z usług uprawnionych podmiotów czyli nie mogą wywozić odpadów własnym transportem.

W uchwale przedstawiono ogólne zadania Burmistrza do stwarzania warunków formalnoprawnych dla selektywnej zbiórki odpadów i wspierania selektywnej zbiórki odpadów przez pomioty.

Obecnie na terenie gminy czynne jest jedno składowisko do przyjmowania odpadów komunalnych, które znajduje się w m. Gajdy (stan na dzień 20 maja 2004 r.). Obiekt gminny eksploatowany jest od ok. 1990 roku (brak dokładnych danych). Stan nagromadzenia odpadów (szacunkowy z racji braku wagi na terenie obiektu) na składowisku wynosi – 5013,9 Mg (31.12.2003 r.). W 2003 r. na ww. składowisko trafiło 815,9 Mg odpadów (w 2002 r. – 884 Mg). Według danych zawartych w planie wojewódzkim składowisko obsługuje ok. 2916 stałych mieszkańców gminy, stan nagromadzenia odpadów 140,6 tys. m3, pojemność do wykorzystania to 17,6 tys. m3, przewidywany okres eksploatacji całości obiektu – 2005 r. Jednakże Starostwo Powiatowe w Iławie wydało decyzję nakazującą zamknięcie składowiska do 31.05.2004 r., które w myśl obowiązujących przepisów nie spełnia wymogów stawianych tego typu obiektom. Wobec powyższego gmina zamierza uruchomić składowisko odpadów na bazie przejętej kwatery składowej urządzonej dla potrzeb składowania odpadów z zakładu garbarskiego, zlokalizowanej w m Półwieś.

Gmina nie uczestniczy w celowym związku gmin do spraw rozwiązania problemu gospodarki odpadami.

Na terenie powiatu iławskiego został uwzględniony w planie wojewódzkim rejon gospodarki odpadami komunalnymi, jako ten który posiada składowisko wymagające modernizacji lub wymaga budowy nowego obiektu.

2. Źródła powstawania, rodzaje i ilości odpadów komunalnych.

2.1. Źródła powstawania odpadów komunalnych

Źródła powstawania odpadów komunalnych na terenie gminy Zalewo są podobne do źródeł powstawania w innych gminach. Źródłami powstawania odpadów komunalnych są:

- gospodarstwa domowe,

- obiekty użyteczności publicznej, urzędy, szkoły, placówki kulturalne,

- podmioty prowadzące działalność gospodarczą wytwórczą i usługową,

- turystyka,

- czyszczenie ulic i placów,

- porządkowanie cmentarzy,

- kosze uliczne.

Trudno jest przedstawić ilość odpadów komunalnych z poszczególnych źródeł odbieranych w ciągu roku przede wszystkim z racji braku prowadzenia dodatkowej ewidencji. Na pewno zasadniczym źródłem są gospodarstwa domowe, dalej obiekty użyteczności publicznej i podmioty gospodarcze.

2.2. Rodzaje odpadów komunalnych

Rodzaje odpadów komunalnych zostały przedstawione w grupie 20 katalogu odpadów zawartym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1206). Odpady komunalne zostały przedstawione w 3 podgrupach; łącznie 41 rodzajów odpadów. Najpowszechniej spotykanym odpadem komunalnym jest odpad o kodzie 20 03 01 – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.

Ogólnie można powiedzieć, że wśród odpadów komunalnych występują :

- odpady inne niż niebezpieczne (jako przeważająca ilość),

- komunalne odpady niebezpieczne (małe ilości ale niebezpieczne dla środowiska),

- komunalne odpady obojętne (małe zagrożenie dla środowiska).

W praktyce odpady komunalne, o których myślimy i które trafiają na składowiska są najczęściej mieszaniną różnego rodzaju odpadów zaliczanych do komunalnych innych niż niebezpieczne, nierzadko z domieszką odpadów obojętnych i co gorzej z komunalnymi odpadami niebezpiecznymi.

Rozpatrywanie gospodarki odpadami komunalnymi w planie gminnym musi być w miarę możliwości powiązane z planami wyższych rzędów (wojewódzkim, powiatowym) przez co w niniejszym opracowaniu uwzględniono kategorie odpadów komunalnych wymienione w ww. planach. Stąd przedstawiono sposób postępowania (z 3 wyjątkami – tekstylia, drobna frakcja popiołowa i odpady mineralne) z niżej wymienionymi kategoriami odpadów komunalnych:

- odpady organiczne (domowe organiczne pochodzenia roślinnego, m. in. z pielęgnacji ogródków i terenów przydomowych i pochodzenia zwierzęcego) oraz inne ulegające biodegradacji,

- odpady zielone (odpady z ogrodów i parków, targowisk, w pielęgnacji zieleńców publicznych, z pielęgnacji cmentarzy) – te odpady wymieniono za planami wyższych rzędów chociaż w ustawie o odpadach nie ma definicji “odpady zielone”, które są nota bene odpadem organicznym, więc te odpady powinny być rozpatrywane łącznie,

- odpady z papieru i tektury (nieopakowaniowe i opakowaniowe, w tym opakowania wielomateriałowe na bazie papieru),

- tworzywa sztuczne (opakowaniowe i nieopakowaniowe),

- szkło (opakowaniowe i nieopakowaniowe),

- złomy metali (opakowaniowe i nieopakowaniowe),

- tekstylia,

- odpady mineralne (odpady z czyszczenia ulic i placów: ziemia, piasek, kamienie),

- drobna frakcja popiołowa (drobne odpady ze spalania paliw stałych w piecach),

- odpady wielkogabarytowe,

- odpady budowlane (odpady z budowy, remontów i rozbiórki obiektów budowlanych

ze strumienia odpadów komunalnych),

- inne specyficzne,

- odpady niebezpieczne wytwarzane wśród odpadów komunalnych.

Należy zwrócić uwagę, że niektóre odpady (np. drobna frakcja popiołowa) nie są reprezentowane w katalogu odpadów komunalnych (grupa 20) i stąd będzie kłopot z określaniem faktycznych ilości wytwarzania tych odpadów. Podobnie odpady tekstyliów nie są w osobny sposób zbierane (jako odpady). Postępowanie z tymi dwoma odpadami nie zostało przedstawione w dalszej części planu. Ewidencja odpadów jest prowadzona według klasyfikacji zawartej, w zacytowanym na wstępie tego punktu planu, katalogu odpadów.

Ponadto w odpadach komunalnych można mieć do czynienia z innymi odpadami tzw. problematycznymi. Dotyczy to m.in. przeterminowanych leków, zużytych opon od osób fizycznych czy też padłych zwierząt np. domowych, które nominalnie nie są odpadami niebezpiecznymi.

Z takimi wyżej wymienionymi odpadami mamy lub możemy mieć do czynienia na terenie miasta i gminy Zalewo.

2.3 Ilości powstających odpadów komunalnych

Ustalenie faktycznej ilości odpadów komunalnych powstających na terenie gminy stwarza pewne trudności. Odpady nie są ważone u źródeł ich wytworzenia ani w miejscu ich deponowania czyli na składowisku w m. Gajdy (do końca maja 2004 r.). Określanie ilości wytwarzanych odpadów najczęściej opiera się na szacunkach, które zawsze są obarczone pewnym błędem.

Tabela 1. Bilans ilości odpadów w gminie Zalewo i w powiecie iławskim (na podstawie danych z planu powiatowego).

Wyszczególnienie

Miasto

i Gmina Zalewo

Powiat iławski

 

Miasto

Gmina

 

Liczba ludności

2 403

5 166

93207

Ilość odpadów [m3/rok]

3845

3100

-

Ilość odpadów ogółem [m3/rok]

6945

-

Ilość odpadów ogółem [Mg/rok]

1389

33570

Przy wyliczaniu ilości odpadów ujętych w powyższej tabeli posługiwano się następującymi wskaźnikami (z planu powiatowego):

- wskaźnik jednostkowego wytwarzania odpadów dla miast (Zalewo) w wysokości 1,6 m3/Mk w roku,

- wskaźnik jednostkowego wytwarzania odpadów na terenach wiejskich w wysokości 0,6 m3/ Mk w ciągu roku,

Z racji niezbyt rozwiniętej bazy turystycznej (jak na warunki województwa warmińsko-mazurskiego) w powyższym wyliczeniu nie uwzględniono odpadów z turystyki, które ogólnie stanowić mogą do ok. 0,5 % odpadów powstających od stałych mieszkańców gminy.

 

Tabela 2. Ilość odpadów komunalnych (z rozdziałem na strumienie) wytwarzanych na terenie gminy Zalewo (według proporcji z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami dla roku 2003 w Mg/rok)

Strumienie odpadów komunalnych

Ilość

%

1.

Odpady kuchenne ulegające biodegradacji

252,8

18,2

2.

Odpady “zielone”

30,6

2,2

3.

Papier i tektura nieopakowaniowa

86,1

6,2

4.

Opakowania z papieru i tektury

125,0

9,0

5.

Opakowania wielomateriałowe

13,9

1,0

6.

Tworzywa sztuczne nieopakowaniowe

150,0

10,8

7.

Opakowania z tworzyw sztucznych

48,6

3,5

8.

Tekstylia i odzież

36,1

2,6

9.

Szkło nieopakowaniowe

7,0

0,5

10.

Opakowania ze szkła

98,6

7,1

11.

Metale, złom metalowy

37,5

2,7

12.

Opakowania z blachy stalowej

13,9

1,0

13.

Opakowania z aluminium

4,2

0,3

14.

Odpady mineralne

57,0

4,1

15.

Drobna frakcja popiołowa

180,6

13,0

16.

Odpady wielkogabarytowe

73,6

5,3

17.

Odpady budowlane

162,5

11,7

18.

Odpady niebezpieczne

11,1

0,8

 

Razem

1389,0

100,0

 

Z porównania teoretycznej ilości odpadów wytwarzanych na terenie gminy Zalewo (1389 Mg/rok) z ilością odpadów przyjętych w 2003 r. na składowisko gminne w m. Gajdy (816 Mg/rok) oraz oszacowanej ilości odpadów wywiezionych poza teren gminy (ok. 10 Mg wywiezionych na składowisko w m. Rudno gm. Ostróda przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych z Ostródy) wynika, że do zebrania jest około 573 Mg komunalnych lub powyższe szacunki dotyczące ilości odpadów wytwarzanych są zawyżone. Gdyby ww. ilość odpadów nie trafiła na składowisko pojawiłaby się na nielegalnych wysypiskach ( “dzikich”). Na terenie gminy nie występuje znaczny problem w tym zakresie. Konkluzja jest jedna: należy się liczyć z ewentualnością konieczności zapewnienia odbioru takiej właśnie ilości odpadów poza obecnie funkcjonującym sposobem zbiórki i wywozu odpadów. Być może część odpadów użytkowych np. złom wytwarzany przez mieszkańców gminy trafia do punktów skupu złomu i nie jest wykazywany w ogólnym bilansie. System odbioru odpadów jaki powinien powstać w przyszłości musi być w stanie przyjąć ewentualną ilość dodatkowych odpadów.

Skład morfologiczny odpadów komunalnych ( tendencje).

Skład morfologiczny wytwarzanych odpadów komunalnych zmienia się w miarę wzrostu gospodarczego kraju, a także poziomu życia mieszkańców.

Zwiększa się udział makulatury, tekstyliów, złomu metali, tworzyw sztucznych i opakowań szklanych. Zmiany te znajdują potwierdzenie w wynikach badań składu odpadów wywożonych na składowiska w kraju i za granicą. Skład odpadów jest złożony, zmienny w czasie, uzależniony od wielu czynników takich jak pora roku, sposób ogrzewania budynków, rodzaj zabudowy mieszkaniowej ilości obiektów użyteczności publicznej, biur i wielu innych. Z powyższych względów dokładnego określenia składu morfologicznego odpadów można dokonać na podstawie skomplikowanych badań w cyklu rocznym. W danym przypadku ograniczono się do przedstawienia przykładowego składu morfologicznego na podstawie danych zawartych w literaturze.

W oparciu o wyniki dotychczas przeprowadzanych badań oraz przewidywane zmiany w składzie odpadów (wzrost ilości opakowań papierowych i z tworzyw sztucznych, zmniejszenie udziału odpadów spożywczych i paleniskowych) przewiduje się, że do 2010 r. wskaźnik objętościowy wytwarzanych odpadów będzie nieznacznie rósł przy mającym tendencję do stabilizacji wskaźniku wagowym 1 m3 odpadów komunalnych. Powyższe tendencje przy przewidywanym zerowym lub wręcz ujemnym przyroście liczby mieszkańców gminy pozwalają na wykazanie, że wagowo ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy będzie na poziomie zbliżonym do przedstawionego za 2003 r. Wzrost może nastąpić np. w przypadku znacznego rozwoju turystyki i osadnictwa letniskowego w omawianym okresie (do 2011 r.).

3. Istniejący system zbierania odpadów komunalnych.

3.1. Gromadzenie wytwarzanych odpadów komunalnych zmieszanych.

Gromadzenie odpadów komunalnych na terenie gminy Zalewo odbywa się z zastosowaniem pojemników małych o poj. 110 l (ok. 1070 szt.) i o poj. 1100 l (11 szt.). Podmioty gospodarcze posiadają pojemniki w zależności od ilości wytwarzanych odpadów komunalnych. Na terenach turystycznych również wielkość pojemnika zależy od ilości turystów odwiedzających dany teren i od ilości powstających odpadów.

3.2. Zbiórka i transport odpadów komunalnych zmieszanych.

Zorganizowany, w różnym stopniu odbiór odpadów realizowany jest praktycznie na terenie całej gminy. Każdy z mieszkańców jeżeli tylko ma takie życzenie może korzystać z usług firmy wywozowej. Szacuje się, że w takim systemie uczestniczy ok. 63 % mieszkańców. Nadal istnieje możliwość samodzielnego wywozu odpadów własnym transportem przez wytwórcę, na gminne składowisko. Tak z odpadami postępuje nieokreślona część mieszańców gminy, którzy wywożą odpady komunalne na składowisko własnym transportem.

 

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=498