Załącznik Nr 8 do Uchwały XXV/286/04

Tabela 5. Harmonogram realizacji celów i zadań.

I. OCHRONA I RACJONALNE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW PRZYRODNICZYCH

1. OCHRONA RÓZNORODNOSCI BIOLOGICZNEJ I KRAJOBRAZOWEJ GMINY

1.1. Krajobraz i przyroda.

1.2. Szata roślinna

1.3. Świat zwierząt

cele

zadania

termin realizacji

instytucje odpowiedzialne

Źródła finansowania

- zachowanie obecnych walorów krajobrazowych gminy

- zachowanie unikatowych roślin występujących na terenie gminy

- zachowanie aktualnych form ochrony terenów występowania zwierząt

zadania własne:

- planowanie rozwoju turystyki i rekreacji z uwzględnieniem zachowania walorów krajobrazowych

- wdrożenie skutecznych narzędzi (w szczególności planistycznych) dla ochrony różnorodności,

- wspieranie rolnictwa ekologicznego jako formy gospodarowania nie naruszającej równowagi przyrodniczej.

- ochrona planistyczna terenów o unikatowych roślinach

 

- ochrona planistyczna terenów chronionych

zadanie ciągłe

2004-2007

zadanie ciągłe

 

zadanie ciągłe

 

 

zadanie ciągłe

 

zadanie ciągłe

 

samorząd gminny

samorząd gminny

samorząd gminny

 

samorząd gminny

samorząd gminny

budżet gminy

 

budżet gminy

 

budżet gminy

 

 

budżet gminy

 

budżet gminy

1.4. Lasy

- zwiększenie lesistości

 

- ochrona lasów

zadanie własne:

- wyznaczenie granic rolno-leśnych w planach zagospodarowania przestrzennego

zadania koordynowane:

-przeprowadzenie działań formalnoprawnych pod potrzeby zalesień w zakresie przekwalifikowania gruntów rolnych na leśne

 

- opracowanie dokumentacji glebowo-siedliskowej i urządzeniowej

 

 

- zalesianie terenów

 

 

 

- monitoring stanu lasów

 

2004-2006

 

 

2004-2006

 

 

 

2004-2006

 

 

 

2004-2007

 

 

 

zadanie ciągłe

samorząd gminy

 

 

Starosta

 

 

 

Lasy Państwowe,

 

 

Lasy Państwowe, właściciele ,

gruntów

Lasy Państwowe

budżet gminy

 

 

budżet Starosty

budżet Państwa,

budżet Lasów Państw., budżet Państwa

budżet Lasów Państ., środki właścicieli gruntów

budżet Państwa i Lasów Państw,

1.5. Powietrze atmosferyczne – brak celów i potrzeby działań.

1.6. Gleby

- podniesienie rolniczej przydatności gleb

Zadania koordynowane:

- działania zmierzające do zmniejszenia zakwaszenia gleb

 

 

 

 

- prowadzenie oceny jakości gleb i ziemi oraz monitoringu dokonujących się zmian

zadanie ciągłe

 

 

 

 

 

zadanie ciągłe

Wojewoda, Ośrodek Doradztwa Rolniczego, właściciele gruntów

Stacja Chemiczno-Rolnicza

budżet Wojewody, ODR, właścicieli gruntów

 

budżet Państwa

1.7. Kopaliny

- dobry stan terenów pokopalnianych

- pełna inwentaryzacja terenów kopalnianych

- pełne dane o powierzchni terenów zdegradowanych

zadania własne:

- monitoring terenów pokopalnianych,

 

- zinwentaryzowanie terenów kopalnianych,

 

- zinwentaryzowanie terenów zdegradowanych przez eksploatację kopalin wymagających rekultywacji

zadania koordynowane:

- sukcesywna rekultywacja terenów poeksploatacyjnych

zadanie ciągłe

 

2004-2005

 

2004-2005

 

 

zadanie ciągłe

samorząd gminny

samorząd gminny

samorząd gminny

 

Starosta, użytkownicy złóż

budżet gminy

 

budżet gminy

 

budżet gminy

 

 

środki użytkowników, Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych

1.8. Wody powierzchniowe

- dobra jakość wód powierzchniowych

- skuteczna współpraca z innymi gminami w zakresie ograniczania zanieczyszczeń wprowadzanych do wód powierzchniowych

- ograniczanie zjawiska grodzenia działek do brzegów jezior

zadania własne:

- eliminacja wprowadzania zanieczyszczeń do wód poprzez budowę sieci kanalizacyjnych

- wymiana informacji o realizowanych zadaniach w zakresie ograniczania zanieczyszczeń wprowadzanych do wód na terenie innych gmin położonych w zlewni jezior występujących na terenie gminy Zalewo

- ujęcie w wydawanych decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu kwestii ograniczania grodzenia działek do brzegów jezior i zapewnienia publicznego dostępu do brzegów jezior

 

zadanie ciągłe

 

zadanie ciągłe

 

 

 

zadanie ciągłe

samorząd gminny

samorząd gminny

 

 

samorząd gminny

budżet gminy

 

budżet gminy

 

 

 

własne

1.9. Wody podziemne

- wysoka jakość wód podziemnych

zadanie własne:

- wysoki stopień skanalizowania gminy,

zadania koordynowane:

- ograniczenie zagrożeń ze strony rolnictwa i leśnictwa,

 

 

 

zadanie ciągłe

 

zadanie ciągłe

 

 

 

 

samorząd gminny

Lasy Państwowe, rolnicy

 

 

budżet gminy

 

budżet Lasów Państw., środki użytkowników gruntów

1.10. Odnawialne źródła energii

- wysoki stopień wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych.

zadania własne:

- wspieranie inicjatyw proekologicznych w zakresie produkcji i stosowania ekologicznych paliw energii

- zwiększenie stopnia wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych.

zadanie ciągłe

 

zadanie ciągłe

Samorząd gminny

- wytwórcy paliw i wytwórcy energii ze źródeł odnawialnych

Budżet gminy

 

Środki wytwórców

1.11. Inne aspekty – brak celów i zadań

1.12. Racjonalizacja zużycia wody, materiałów i energii

- zmniejszenie wodochłonności, ograniczenie materiałochłonności i ograniczenie zużycia energii.

 

- posiadanie opracowania pt. “Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną, i paliwa gazowe”.

zadanie własne:

- zmniejszenie strat energii w systemach przesyłowych (energetycznych, cieplnych), poprawa parametrów termoizolacyjnych budynków (np. docieplanie, wymiana okien) należących do gminy.

- wykonanie opracowania pt. “Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną, i paliwa gazowe”.

zadania koordynowane:

- uruchomienie programów oszczędzania wody w systemach zaopatrzenia w wodę w porozumieniu z podmiotami dostarczającymi wodę,

 

 

 

- ograniczenie zużycia wody do celów przemysłowych (poza przemysłem spożywczym i niektórymi specjalnymi działami produkcji),

- zmniejszenie energochłonności i odpadowości produkcji poprzez zastosowanie technologii spełniających wymogi BAT,

 

- zmniejszenie strat energii w systemach przesyłowych (energetycznych, cieplnych), poprawa parametrów termoizolacyjnych budynków (np. docieplanie, wymiana okien).

zadanie ciągłe

 

 

 

2006-2007

 

 

 

zadanie ciągłe

 

 

 

 

 

zadanie ciągłe

 

 

zadanie ciągłe

 

 

 

zadanie ciągłe

samorząd gminny

 

 

samorząd gminny

 

 

podmioty gospodarcze, mieszkańcy, podmioty dostarczające wodę

podmioty gospodarcze

 

podmioty gospodarcze, Urząd statystyczny

podmioty gospodarcze, administratorzy linii przesyłowych

budżet gminy

 

 

 

budżet gminy

 

 

 

środki podmiotów i mieszkańców

 

 

 

budżety podmiotów

 

budżety podmiotów

 

 

budżety podmiotów i administratorów

 

II. DZIAŁALNOŚĆ CZŁOWIEKA I JEJ WPŁYW NA JAKOŚĆ ŚRODOWISKA

2.1. Powietrze atmosferyczne

       

- niska emisja zanieczyszczeń do powietrza.

zadania własne:

- podłączanie odbiorców do komunalnych sieci ciepłowniczych

zadania koordynowane:

- zmiana systemu ogrzewania z węglowego na gazowy, olejowy lub na paliwa odnawialne,

 

 

- propagowanie i wdrażanie alternatywnych źródeł energii, w tym energii odnawianej.

zadanie ciągłe

 

 

zadanie ciągłe

 

 

 

zadanie ciągłe

Samorząd gminny

 

Administratorzy budynków, przedsiębiorcy

 

Samorząd gminny, Administratorzy

budżet gminy

 

 

środki administratorów i przedsię- biorców

budżet gminy i środki admi-nistratorów

2.2. Hałas

- zachowanie hałasu przemysłowego co najmniej na obecnym poziomie

 

zadania własne:

- dobre ujęcie planistyczne lokalizacji nowych zakładów

 

- uwzględnianie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zapisów dotyczących standardów emisyjnych dla poszczególnych rodzajów terenu

zadanie ciągłe

 

zadanie na etapie opra-cowania stoso -wnego planu

Samorząd gminny

Samorząd gminny

 

 

budżet gminy

 

budżet gminy

2.3. Promieniowanie jonizujące i niejonizujące – brak celów i zadań

2.4. Gospodarka odpadami – osobne opracowanie w formie planu gospodarki odpadami

2.5. Gospodarka wodno-ściekowa

-wysoki stopień zwodociągowania terenu gminy z ujęć monitorowanych ograniczających możliwość zanieczyszczenia złóż wodnych

- wysoki stopień skanalizowania miejscowości i miejsc nie objętych taką metodą odbioru ścieków

 

- dobrze funkcjonująca oczyszczalnia dotrzymująca parametry określone w decyzji

Zadania własne:

- zwodociągowanie terenu gminy z ujęć monitorowanych ograniczających możliwość zanieczyszczenia złóż wodnych dla miejscowości wykazanych w opracowaniu ,

 

 

- skanalizowanie miejscowości i miejsc nie objętych taką metodą odbioru ścieków w szczególności w miejscowościach: Zalewo, Półwieś, Barty, Kupin i Girgajny.

- modernizacja (budowa) gminnej oczyszczalni ścieków w Półwsi

 

- sukcesywna realizacja zaleceń z inwentaryzacji ujęć wód podziemnych

 

2004-2007

 

 

 

 

2004-2007

 

 

 

2004-2006

 

 

2004-2007

 

Samorząd gminny

 

 

 

Samorząd gminny

 

 

Samorząd gminny

 

Samorząd gminny

Budżet gminy, fundusze celowe

 

 

Budżet gminy, fundusze celowe

 

Budżet gminy, fundusze celowe

Budżet gminy, fundusze celowe

2.6. Poważne awarie – brak celów i zadań

2.7. Inne aspekty środowiska – brak celów i zadań

III. EDUKACJA EKOLOGICZNA

- rozwinięty system edukacji ekologicznej i wiedzy o środowisku gminy

 

 

- posiadanie programu edukacji ekologicznej

- wsparcie edukacji ekologicznej w szkołach i innych działań ekologicznych

Zadanie własne:

- zamieszczenie na stronie internetowej gminy i na tablicy ogłoszeń informacji o stanie środowiska, jego ochronie i planach w tym zakresie.

 

 

  • opracowanie programu edukacji ekologicznej

 

- przekazanie środków na edukację ekologiczną w szkołach

zadanie ciągłe

 

 

 

 

2005-2006

 

2004-2007

Samorząd gminny

 

 

 

Samorząd gminny

Samorząd gminny

Budżet gminy, środki Centrów Edukacji Ekologicznej

Budżet gminy

 

Budżet gminy

 

 

VII. OGÓLNE UJĘCIE PERSPEKTYWICZNE DZIAŁAŃ NA LATA 2008-2011.

Trudno jest przedstawiać jakie cele i działania czekają do realizacji na terenie gminy w okresie 2008-2011. Będzie można je bliżej przedstawić w kolejnym programie ochrony środowiska na ww. okres.

Z przewidywań analizy zawartej w niniejszym opracowaniu można stwierdzić, że zapewne do realizacji pozostaną takie kwestie:

  • dokończenie budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na terenach pozbawionych takiej infrastruktury,
  • budowa kanalizacji deszczowej na terenach zurbanizowanych,
  • budowa na terenach gospodarstw rolnych płyt do gromadzenia nawozu stałego.

 

VIII. NARZĘDZIA I INSTRUMENTY REALIZACJI ORAZ KONTROLA REALIZACJI PROGRAMU.

1. Zagadnienia instytucjonalne.

Teren gminy Zalewo leży w kompetencji następujących instytucji zajmujących się zagadnieniami ochrony środowiska:

  • Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Olsztynie, Delegatura w Elblągu,
  • Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku,
  • Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Iławie.

Na terenie gminy nie działają żadne organizacje pozarządowe zajmujące się zagadnieniami ochrony środowiska.

2. Struktura organizacyjna realizacji programu.

W gminie Zalewo sprawami ochrony środowiska zajmuje się Urząd Miejski. W strukturze urzędu jest wydzielony dział zajmujący się ochroną środowiska. Jednakże do bezpośredniej koordynacji realizacji programu powinna być wyznaczona osoba najlepiej z tego działu ale nie koniecznie. Może być też zespół zajmujący się realizacja ustaleń programu obejmujący kilka osób. Ten zespół (lub osoba) powinien koordynować realizację zadań własnych oraz analizować realizację zadań koordynowanych.

W miarę potrzeb zespół koordynujący mógłby uczestniczyć w spotkaniach powiatowego zespołu do spraw realizacji powiatowego programu ochrony środowiska.

Koordynator gminny do spraw realizacji programu powinien:

  • koordynować prawidłową realizację zadań własnych gminy,
  • monitorować postęp realizacji zadań,
  • zgłaszać władzom gminy ewentualne opóźnienia czy też opóźnienia w realizacji programu,
  • uczestniczyć w zebraniach powiatowego zespołu do spraw realizacji powiatowego programu ochrony środowiska,
  • kontaktować się z osobami i instytucjami których udział w realizacji programu jest niezbędny (np. nauczyciele czy też instytucje współdziałające w zadaniach koordynowanych).

 

Dla celów właściwego zaangażowania się w prace związane z realizacja programu ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami wskazane jest zaangażowanie osoby zajmującej się bezpośrednio tymi sprawami.

3. Ramy prawne.

Realizacja programu ochrony środowiska będzie opierała się na zapisach następujących aktów prawnych:

- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska [Dz. U. Nr 62 poz. 627 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw [Dz. U. Nr 100 poz. 1085 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach [Dz. U. Nr 132 poz. 622 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach [Dz. U. Nr 62 poz. 628 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne [Dz. U. Nr 115 poz. 1229 z póź. zmianami].

- Ustawa z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu [Dz. U. Nr 89, poz. 991 z póź. zmianami].

- Rozporządzenia do ww. ustaw i inne ustawy z zakresu dotyczącego ochrony środowiska.

Dyspozycje zawarte w tych aktach prawnych kierowane do jednostki samorządowej stopnia gminnego oraz inne zapisy powinny ułatwić realizację niektórych zadań ujętych w programie.

 

4. Dostęp do informacji i udział społeczeństwa

Społeczeństwo ma prawo dostępu do informacji o stanie środowiska. Sprawę tą szczegółowo reguluje stosowne rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 października 2002 r. w sprawie sposobu udostępniania informacji o środowisku [Dz. U. Nr 176, poz. 1453].

W niniejszym programie uwzględniono kwestie dostępu społeczeństwa do informacji poprzez publikacje na stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie o stanie środowiska, jego ochronie i planach w tym zakresie. Informacja powinna być w miarę często aktualizowana.

 

 

 

5. Kontrola realizacji programu

Co dwa lata organ wykonawczy gminy (Burmistrz) musi dokonać oceny realizacji programu i przedstawić raport z wykonania programu Radzie Gminy. Powyższe działania wynikają z art. 18 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Ocena realizacji programu powinna opierać się na stwierdzeniu zgodności wykonania założonych zadań przedstawionych w harmonogramie ze stanem faktycznym z uwzględnieniem określonych wskaźników realizacji programu.

Celem uniknięcia niezrealizowania lub opóźnienia w realizacji założonych zadań koordynator gminny do spraw realizacji programu gminnego powinien dokonywać analizy stanu wykonania zadań w odstępach półrocznych. Takie działanie ma spowodować, że w przypadku opóźnień w realizacji zadań i celów możliwe będzie po przedstawieniu burmistrzowi podjęcie stosownych czynności.

6. Wskaźniki realizacji programu

Wskaźniki realizacji programu przedstawiono w tabeli nr 6 poniżej.

 

7. Prezentacja zagadnień na mapie.

Na mapach przedstawiono zasadnicze zagrożenia dla środowiska gminy oraz potencjalne miejsca realizacji inwestycji ekologicznych na terenie gminy w latach 2004-2007.

Wobec posiadania przez Gminę Zalewo opracowanego “Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania ...” z dokładnym załącznikiem mapowym obejmującym szczegółowo i obrazowo pozostałe kwestie związane z ochroną środowiska jak chociażby rozmieszczenie obszarów chronionych i innych ważnych elementów nie jest zasadne tworzenie kolejnej wersji takiej mapy. Wobec powyższego skupiono się na zasadniczych sprawach związanych z programem, co zostało w miarę możliwości przedstawione.

 

Tabela 6. Wskaźniki realizacji programu.

 

I. OCHRONA I RACJONALNE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW PRZYRODNICZYCH

1. OCHRONA RÓZNORODNOSCI BIOLOGICZNEJ I KRAJOBRAZOWEJ GMINY

1.1. Krajobraz i przyroda.

1.2. Szata roślinna

1.3. Świat zwierząt

Cele

Wskaźniki

Jednostka miary

Stan wyjściowy

Źródła informacji o wskaźnikach

- zachowanie obecnych walorów krajobrazowych gminy

- zachowanie unikatowych roślin występujących na terenie gminy

- zachowanie aktualnych form ochrony terenów występowania zwierząt

 

Liczba terenów i walorów poddanych prawnej ochronie

Szt.

4 ( w tym pomniki przyrody w komplecie)

Urząd Miejski

1.4. Lasy

- zwiększenie lesistości

- ochrona lasów

Ilość hektarów terenów zalesionych

ha

 

0 (1.1.2004 r.)

Lasy Państwowe, Starostwo, Gmina

1.5. Powietrze atmosferyczne – brak celów i potrzeby działań.

- posiadanie

Ilość hektarów terenów zalesionych

ha

 

0 (1.1.2004 r.)

Lasy Państwowe, Starostwo, Gmina

1.6. Gleby

- podniesienie rolniczej przydatności gleb

udział gleb dla których istnieje potrzeba wapnowania w stopniu koniecznym i potrzebnym – 50 %

%

53

Stacja Chemiczno-Rolnicza

1.7. Kopaliny

- dobry stan terenów pokopalnianych

- pełna inwentaryzacja terenów kopalnianych

- pełne dane o powierzchni terenów zdegradowanych

ilość funkcjonujących kopalni surowców

powierzchnia terenu wymagająca rekultywacji

szt.

ha

2

0 (01.01.2004 r.)

Urząd Miejski

Urząd Miejski

1.8. Wody powierzchniowe

- dobra jakość wód powierzchniowych

- skuteczna współpraca z innymi gminami w zakresie ograniczania zanieczyszczeń wprowadzanych do wód powierzchniowych

liczba miejscowości podłączonych do sieci kanalizacyjnej

 

liczba spotkań w sprawie wymiany informacji

szt.

 

szt.

1

 

0 (01.01.2004 r.)

Urząd Miejski

Urząd Miejski

1.9. Wody podziemne

- wysoka jakość wód podziemnych

 

liczba mieszkań podłączonych do sieci kanalizacyjnej obsługiwanej przez oczyszczalnię

ustanowienie obszaru ochrony zbiornika wód podziemnych GZWP 206 Kętrzyn.

szt.

 

szt. 1

 

515

 

0

Urząd Miejski

 

RZGW Gdańsk

1.10. Odnawialne źródła energii

  • wysoki stopień wykorzystania ,

energii ze źródeł odnawialnych.

Ilość paliw ze źródeł odnawialnych wykorzystywanych na terenie gminy

Mg

0

Podmioty wykorzystu-jące paliwo

1.11. Inne aspekty – brak celów i zadań

1.12. Racjonalizacja zużycia wody, materiałów i energii

- zmniejszenie wodochłonności, ograniczenie materiałochłonności i ograniczenie zużycia energii.

Wodochłonność produkcji

Materiałochłonność produkcji

Energochłonność produkcji

 

W przeliczeniu na PKB, jednostkę produkcji lub wartość sprzedaną w przemyśle

od 2004 r.

Urząd Statystyczny

 

II. DZIAŁALNOŚĆ CZŁOWIEKA I JEJ WPŁYW NA JAKOŚĆ ŚRODOWISKA

2.1. Powietrze atmosferyczne

       

- niska emisja zanieczyszczeń do powietrza.

Liczba podłączeń mieszkań do miejskiej sieci ciepłowniczej lub zmiany nośnika energii ( w tym wykorzystanie odnawialnych źródeł energii)

Szt.

24 – (01.01.2004 r.)

Administrato-rzy kotłowni, Urząd Miejski

2.2. Hałas

- zachowanie hałasu przemysłowego co najmniej na obecnym poziomie

Liczba podmiotów powodujących przekroczenia emisji hałasu - 0

 

Szt.

0

 

 

WIOŚ

 

2.3. Promieniowanie jonizujące i niejonizujące – brak celów i zadań

2.4. Gospodarka odpadami – osobne opracowanie w formie planu gospodarki odpadami

2.5. Gospodarka wodno-ściekowa

-wysoki stopień zwodociągowania terenu gminy z ujęć monitorowanych

- wysoki stopień skanalizowania miejscowości

- dobrze funkcjonująca oczyszczalnia

Podłączenie do nowej sieci wodociągowych 12 miejscowości

Podłączenie do sieci kanalizacyjnej 4 miejscowości

Modernizacja oczyszczalni ścieków – 1 szt.

 

szt.

 

szt.

szt.

-

 

-

-

Urząd Miejski

 

Urząd Miejski

 

2.6. Poważne awarie – brak celów i zadań

2.7. Inne aspekty środowiska – brak celów i zadań

III. EDUKACJA EKOLOGICZNA

- rozwinięty system edukacji ekologicznej i wiedzy o środowisku gminy

Liczba informacji przekazanych do publicznej wiadomości na stronie internetowej gminy i na tablicy ogłoszeń informacji o stanie środowiska, jego ochronie i planach w tym zakresie.

szt.

-

Urząd Miejski

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=505