Uchwała Nr XXXIX/423/05 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 28 grudnia 2005r. w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Zalewo

 

                                    Uchwała Nr XXXIX/423/05
                                    Rady Miejskiej w Zalewie
                                    z dnia 28 grudnia 2005r.  

 

w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie  Miasta i Gminy Zalewo

 


              Na podstawie art.7 ust.1 pkt 3 i art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz. U. Nr 1442 poz.1591 z 2001 r. z późniejszymi zmianami) oraz art.4 pkt 1-8 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622

z późn. zm.) Rada Miejska w Zalewie uchwala, co następuje:

 

                                                                 § 1.

 

Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy w postaci Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta

i Gminy Zalewo stanowiącego załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

 

                                                                 § 2.

 

Kontrolę przestrzegania postanowień zawartych w regulaminie powierza się Burmistrzowi Zalewa.

 

                                                                § 3.

 

Traci moc Uchwała Nr XI/148/03 w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zalewo z dnia

30 października 2003roku.

 

                                                               § 4.

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego.

 

                                                                                             

 

REGULAMIN

utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Zalewo

 

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

1. Regulamin ustala wymagania i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie  nieruchomości znajdujących się w mieście i gminie Zalewo.

 

2. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności   

   z  przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku

   w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62 poz. 628 z późn. zm.).

 

§ 2.

 

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1)      odpadach komunalnych drobnych – rozumie się przez to odpady komunalne

      w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być  zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

2)      odpadach komunalnych wielkogabarytowych – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

3)      odpadach roślinnych – rozumie się przez to odpady powstające w wyniku pielęgnacji

      i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zieleni oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego z targowisk i cmentarzy,

4)      przedsiębiorstwie wywozowym – rozumie się przez to przedsiębiorstwo upoważnione,

      w rozumieniu przepisów ustawy do świadczenia usług w zakresie zbiórki i transportu odpadów komunalnych lub opróżniania i transportu nieczystości ciekłych.

5)      właścicielu nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

8)  okresie letnim – rozumie się przez to miesiące od czerwca do września danego roku.

9)  odpady komunalne - rozumie się przez to stałe i ciekłe odpady powstające      w gospodarstwach domowych, obiektach  użyteczności publicznej i obsługi ludności,

      w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych,

      a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzących od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

10) stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych, dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

11) nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo

      w zbiornikach bezodpływowych;

12) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

 

§ 3.

Regulamin obowiązuje:

1)      właścicieli nieruchomości,

2)      kierowników budów,

3)      jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,

4)      wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina,

5)      przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

 

Rozdział 2

 

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

oraz terenach użytku publicznego

 

§ 4.

 

Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na jej terenie czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego.

 

§ 5.

 

1. Gmina stwarza warunki do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych,

    z podziałem na:

1)      szkło,

2)      plastik,

3)      pozostałe odpady komunalne.

 

2. Posiadacze odpadów obowiązani są do korzystania z pojemników segregacyjnych zgodnie   

    z ich przeznaczeniem.

 

§ 6.

 

Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych.

Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.

 

           

 

 

 

            § 7.

 

Odpady komunalne wielogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego upoważnione i usuwania jak najszybciej w terminach uzgodnionych z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym zakład utylizacji.

    

                                                                      § 8.

 

Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, w sposób niedopuszczający do przepełnienia.

 

                                                                      § 9.

 

1.      Właściciele nieruchomości lub inne podmioty wskazane ustawą mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia ze śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika przylegającego do nieruchomości.

2.      Obowiązek uprzątnięcia chodnika ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez:

1)      odgarnięcie śniegu i lodu w miejsce nie powodujące zakłóceń ruchu pieszych lub     pojazdów,

2)      podjęcie działań likwidujących lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika,  przy czym piasek, popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika  po ustaniu przyczyn ich użycia.

3.  Obowiązki utrzymania czystości i porządku w odniesieniu do dróg publicznych należą do Zarządcy drogi.

4.      Zakazuje się usuwania  śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

5.      Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń oraz usuwanie odpadów komunalnych należy do obowiązku Gminy.

6.      Czynności wymienione w ust. 5 gmina będzie wykonywała następująco:

1) przystanki komunikacyjne zostaną wyposażone w kosze uliczne trwale usytuowane

    w obrębie przystanku;

2) przy ulicach i drogach o nasileniu ruchu pieszych zostaną rozmieszczone kosze

    uliczne trwale związane z podłożem;

3) usuwanie odpadów z tych koszy odbywać się będzie okresowo w miarę ich zapełnienia.             

 

§ 10.

1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji  miejskiej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.

2. Naprawy i regulacje pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady będą gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Poza warsztatami naprawczymi zakazuje się prowadzenia wszelkich prac blacharsko – lakierniczych.                                                             

                                                                   Rozdział 3

 

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także wymagania dotyczące ich rozmieszczania oraz utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym

i technicznym.

 

§ 11.

 

1. Niesegregowane odpady komunalne winny być gromadzone w specjalnie przystosowanych do tego celu przykrywanych pojemnikach lub kontenerach o pojemności nie mniejszej niż 110 l.

 

2.      Dopuszcza się stosowanie worków z tworzyw sztucznych w przypadku okresowego zwiększenia ilości gromadzonych niesegregowanych odpadów komunalnych.

 

3. Odpady segregowane (szkło, plastik) winny być gromadzone w pojemnikach do tego celu przeznaczonych, lub w workach z tworzyw sztucznych o pojemności ok. 100 l.

 

4. Kosze uliczne winny być trwałe (betonowe, metalowe, z tworzyw sztucznych), o pojemności nie mniejszej niż 30 l.

 

5. Wielkość urządzenia do gromadzenia odpadów, musi być dostosowana do wielkości odpadów powstających na danej nieruchomości i częstotliwości wywozów, zapewniającej utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

 

§ 12.

 

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:

 

1)      wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę urządzeń do gromadzenia odpadów

      komunalnych poprzez zakup od uprawnionego podmiotu;

2)      zawarcia umowy na odbiór odpadów z zakładem będącym gminną jednostką  organizacyjną lub przedsiębiorstwem posiadającym zezwolenie na prowadzenie w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

3)      pobierania , przechowywania i okazywania na zasadach określonych w ustawie z dnia 13        września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, dowodów usunięcia odpadów w sposób zgodny z postanowieniami tejże ustawy;

4)      utrzymania pojemników na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym aby

      korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla   

     zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymania ich w czystości i

     systematycznego dezynfekowania, w szczególności w miesiącach letnich;

5)      zapewnienia pracownikom firmy wywozowej dostępu do pojemników  w czasie ustalonym w umowie na odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkody ludzi, budynków bądź pojazdów;

6)  ustawienia przy wejściu do lokali handlowych koszy na odpady komunalne;

7)      ustawienia koszy na odpady uliczne (komunalne) z uwzględnieniem natężenia ruchu pieszych oraz ich systematycznego opróżniania;

8)      ustalenia z podmiotem uprawnionym do wywozu odpadów komunalnych sposobu     usuwania odpadów wielkogabarytowych, gruzu budowlanego;

9)      dbania o odpowiedni stan techniczny i estetyczny obiektów małej architektury oraz urządzeń placów zabaw zlokalizowanych na terenie nieruchomości;

10)  dokonywania regularnej wymiany piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku (nie rzadziej niż dwa razy w roku);

11)  przycinania drzew i krzewów, estetycznego utrzymania klombów i zieleńców.

 

§ 13.

 

1        Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, substancji toksycznych, żrących lub wybuchowych.

2. Gruz i odpady niebezpieczne, o których mowa w pkt. 1, winny być wywożone na podstawie odrębnych umów z przedsiębiorstwami wywozowymi.

 

§ 14.

 

Zabrania się spalania odpadów w pojemnikach i kontenerach. Zabronione jest również wypalanie roślinności na łąkach, pastwiskach, nieużytkach, rowach, pasach przydrożnych.

 

§ 15.

 

1.      Wskazane jest gromadzenie odpadów roślinnych w kompostownikach na terenie nieruchomości.

2.      W przypadku kompostowników otwartych, ich usytuowanie na nieruchomości winno zapewniać odległość minimum 5 m od granicy nieruchomości od strony ulicy i 1 m od pozostałych granic.

3.      Tworzenie kompostowników nie może stanowić uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.

 

           § 16.

 

Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów:
            1) złomu stalowego i metali kolorowych
            2) puszek aluminiowych
            3) makulatury
            4) butelek PET i tworzyw sztucznych
            5) szkła
            6) odpadów organicznych.

                                                      

                                                                      

 

 

 

           § 17.

 

1. Pojemniki należy ustawić przy uwzględnieniu wymagań, określonych przepisami  odrębnymi, w szczególności:

1)      w granicach nieruchomości w miejscu:

a) trwale wyznaczonym,

b) posiadającym równą i twardą powierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem wody i błota,

c) łatwo dostępnym dla użytkowników i dla pracowników firmy wywozowej.

2) w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla   mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. Podmioty, o których mowa § 3 , mają obowiązek utrzymać miejsce ustawienia pojemników w czystości i porządku.

3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponoszą podmioty,

    o których mowa w § 3.

 

§ 18.

 

Szczegółowe wymagania i zasady gromadzenia nieczystości płynnych:

 

1)      nieczystości ciekłe winny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych,

      w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.    U. z 2000 r. nr 106, poz. 1126 z późn. zm.);

2)      zbiorniki bezodpływowe w zakresie częstotliwości ich opróżniania oraz planu rozwoju sieci kanalizacyjnej podlegają kontroli i ewidencji gminnej;

3)      przydomowe oczyszczalnie ścieków w zakresie częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych jak i planu rozwoju sieci kanalizacyjnej podlegają kontroli i ewidencji gminnej;

4)      właściciele nieruchomości, którzy nie mają możliwości podłączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej są zobowiązani wyposażyć tę nieruchomość w szczelny, bezodpływowy zbiornik lub przydomowa oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w odrębnych przepisach;

5)     właściciel nieruchomości zobowiązany jest do przyłączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej w ciągu 12 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji. Przyłączenie nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków;

6)      właściciel nieruchomości zobowiązany jest do regularnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez przedsiębiorców posiadających zezwolenie Burmistrza na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością gwarantując, że nie nastąpi wpływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych;

7)     właściciel lub użytkownik, nieruchomości zobowiązany jest do zawarcia pisemnej umowy z uprawnionym podmiotem;

8)      właściciel nieruchomości zobowiązany jest udokumentowania wywozu nieczystości ciekłych za pośrednictwem firm wywozowych poprzez okazanie umowy i dowodów opłat. Przyjmuje się, że wiarygodnym równorzędnym  dowodem wypełnienia przez właściciela nieruchomości podanych wyżej obowiązków jest okazanie dowodu potwierdzającego regularne i zgodne z normami stosowanie preparatu pod nazwą: Biolatrin lub jego pochodnych w istniejących na terenie nieruchomości zbiornikach bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalniach ścieków.

      Dowody wywozu nieczystości ciekłych właściciele nieruchomości zobowiązani są   przechowywać przez okres 2 lat;

9)      w przypadku stwierdzenia przez gminę nieszczelności zbiornika bezodpływowego

     ( braki w dnie, pęknięcia w ścianach bocznych, nielegalne odprowadzenia) właściciel  nieruchomości zobowiązany jest niezwłocznie do uszczelnienia tego zbiornika.

     Dotyczy to również sanitariatów przenośnych i szaletów;

10)  zabrania się odprowadzania odsiąków z obornika i ścieków płynnych powstałych w wyniku produkcji hodowlanej bydła, trzody chlewnej i innych zwierząt do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe;

 

                                                                    Rozdział 4

 

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

 

 

§ 19.

 

1. Odpady komunalne winny być usuwane z częstotliwością zapewniającą utrzymanie

    czystości i porządku.

1)      ustala się minimalną częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów 

nieruchomości:

a)      dla zabudowy jednorodzinnej – 1 raz na dwa tygodnie;

b)      na terenie miasta – 1 raz w tygodniu;

c)      z lokali użytkowych, z zakładów, przedsiębiorstw, z urzędów administracyjnych

        1 raz w tygodniu;

2)      z innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

a)      z ulic – 1 raz dziennie lub 1 raz na dwa dni w zależności od natężenia ruchu pieszych;

b)      z przystanków – 2 razy w tygodniu.

 

  2. Odpady komunalne płynne usuwane są w miarę potrzeb nie dopuszczając do przelania

      zbiornika do dokonaniu sprawdzenia jego szczelności.

 

 





Informacja pochodzi z Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Zalewo
http://www.zalewo.f117.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.zalewo.f117.pl/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=777