Zalewo, dnia 1.09.2006
Znak sprawy – 7624/ 5 /06
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1, art. 46a ust. 7 pkt 4 oraz art. 56 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r., Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62. poz.627 z późniejszymi zmianami), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.06.2006r. złożonego przez Urząd Miejski , ul. Kolejowa 14, 14 – 230 Zalewo
określam
następujące środowiskowe uwarunkowania zgody na realizacje przedsięwzięcia pn. modernizacja stacji uzdatniania wody w Borecznie na działce Nr 66/7, obręb Boreczno, gm.Zalewo
1.Nazwa, rodzaj i miejsce przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie pn. modernizacja stacji uzdatniania wody w Borecznie obejmuje modernizację ujęcia wodociągowego pracującego dla wodociągu zbiorowego Boreczno – Śliwa – Duba, Huta Wielka
gm. Zalewo. Cała inwestycja jest zlokalizowana na terenie gm. Zalewo. W miejscowości Boreczno na działce Nr 66/7.
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
2.1Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji.
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie gminy Zalewo. Inwestycja nie będzie realizowana w obszarach cennych zbiorowisk roślinnych, siedlisk ptaków i zwierząt. Inwestycja realizowana będzie na terenie istniejącego ujęcia wodociągowego. W fazie realizacji przedsięwzięcia należy podjąć działania zmierzające do zminimalizowania negatywnych oddziaływań na środowisko w zakresie klimatu aktualnego zanieczyszczenia wód powierzchniowych i gruntowych oraz czystości powietrza.
2.2 Warunki wykorzystania terenu w fazie eksploatacji.
Warunki w fazie eksploatacji nie zostaną zmienione w odniesieniu do stanu sprzed realizacji inwestycji. Jedynie trwałe zajęcie terenu i zmiana jego zagospodarowania dotyczyć będzie planowanej modernizacji. Należy dążyć do wkomponowania wystających ponad powierzchnię ziemi elementów zbiornika retencyjnego w otaczający krajobraz (obsianie trawą części nieutwardzonych działki, zastosowanie krzewów wzdłuż ogrodzeń).
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:
- modernizacja stacji uzdatniania wody nie zmienia uwarunkowań ochrony środowiska i nie zmienia parametrów podstawowych ujęcia.
- wykopy należy prowadzić w taki sposób aby warstwa urodzajna gleby była zdejmowana oddzielnie i odkładana do wykorzystania przy rekultywacji po zakończeniu robót.
- nadmiar ziemi – urobku należy wykorzystać gospodarczo przy obsypywaniu zbiornika retencyjnego.
- powstające odpady w trakcie realizacji inwestycji należy wywieźć na najbliższe składowisko odpadów.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:
Planowane przedsięwzięcie w zakresie i modernizacji stacji uzdatniania wody, nie należy do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii określonych w tytule IV ustawy z 27 kwietnia 2001r., prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62. poz.627 z późniejszymi zmianami),
5. Wymogi w zakresie transgenicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgenicznego oddziaływania na środowisko:
W toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko nie stwierdzono transgenicznego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
6. Stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Planowana inwestycja nie należy do przedsięwzięć w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Z 2001 roku Nr 62 poz. 627, z późniejszymi zmianami), wymagających utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
UZASADNIENIE
Postępowanie administracyjne prowadzone było w sprawie wydania decyzji określającej środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na modernizacji stacji uzdatniania wody w Borecznie na działce Nr 66/7.
Postępowanie administracyjne zostało wszczęte w dniu 29 czerwca 2006roku.
Zgodnie z art.46 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62. poz. 627 z późniejszymi zmianami), realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko (określonego w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięcia mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko- Dz. U. z 2004 roku Nr 257 poz. 2573, z późniejszymi zmianami) jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia.
W toku postępowania stwierdzono, że wnioskowana inwestycja jest przedsięwzięciem wymienionym w § 3 pkt. 65 i 72 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 Nr 257 poz. 2573, z późniejszymi zmianami).
Zgodnie z art. 51 ust 3 ustawy Prawo ochrony środowiska organ prowadzący postępowanie wystąpił do Starosty Powiatu Iławskiego oraz do Powiatowego Państwowego Inspektora Sanitarnego o wyrażenie stanowiska (opinii) w przedmiocie potrzeby sporządzenia raportu i jego zakresu.
W trakcie postępowania organy te wydały postanowienia:
1. Starosta Iławski- postanowienie z dnia 07.08 2006r., sygn. OŚR. 7633/52-3/2006, w którym stwierdził brak konieczności sporządzenia raportu;
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny- postanowienie z dnia 04 lipca 2006r.,
sygn. ZNS/4313-/R-39/06, w którym stwierdził brak konieczności sporządzenia raportu.
Na podstawie art. 51 ust 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r., Prawo ochrony środowiska Dz. U. Nr 62. poz.627 z późniejszymi zmianami) w zw. z art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.), oraz na podstawie art. 51 ust 8 pkt 2 ustaw Prawo ochrony środowiska z związku z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r., w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko ( Dz. U. Nr. 257, poz. 2573 ze zm.) organ odstąpił od nałożenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia.
Następnie zwrócono się do Starosty Iławskiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (pismo: GTR 7331/5-5/06), o wydanie uzgodnień niezbędnych dla wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na zgodę realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
Starosta Iławski postanowieniem z dnia 30.08.2006 znak OŚR 7633/52/2006 oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny postanowieniem z dnia 17.08.2006 znak ZNS 4316/UŚ-47/06 uzgodnili swoje uwarunkowania rozpatrywanego przedsięwzięcia.
Treść uzgodnień została uwzględniona w pkt. 3 sentencji decyzji.
W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wzięto pod uwagę następujące dowody:
- informację o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko, sporządzoną zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 49 ust. 3 Prawo ochrony środowiska 27 kwietnia 2001 roku,
- Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami Gminy Miejskiej Zalewo.
-stanowiska organów uzgadniających.
Przy dokonaniu szczegółowej analizy organ badał, czy posiada wystarczające informacje dostarczone zgodnie z wymogami art. 49 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska i stwierdził iż:
- skala i rozmieszczenie przedsięwzięcia nie powoduje negatywnego oddziaływania na środowisko.
- na przewidywanym do zajęcia pod lokalizację modernizacji stacji na terenie nie występują dobra mineralne, siedliska zwierząt, pomniki przyrody podlegające ochronie, jak również złoża surowców.
Realizacja inwestycji, z racji jej charakteru , nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań. Dotyczy to oddziaływania bezpośredniego, długoterminowego, wtórnego i kumulującego. Bezpośrednie i krótkie oddziaływania może mieć miejsce jedynie w fazie budowy. Oddziaływanie to nie wpłynie na pogorszenie stany środowiska przyrodniczego.
W tym stanie rzeczy należało orzec, jak na wstępie.
W oparciu o art. 56 ust. 9 ustawy Prawo ochrony środowiska, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mogą w art. 46 ust. 4 pkt. 2-9.
Niniejsza decyzja została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach prowadzonym przez Urząd Miejski Zalewo.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Powyższą decyzję należy dołączyć do wniosku o wydanie decyzji o której mowa w art. 46 ust 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r., Prawo ochrony środowiska Dz. U. Nr 62. poz.627 z późniejszymi zmianami).
Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem dwóch lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. W sytuacji określonej w art. 46 ust 4c ustawy Prawo ochrony środowiska wniosek może być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Strony odwołujące się obowiązane są wnieść opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej w kwocie 5.00 PLN i 0,50 PLN od każdego załącznika.
Otrzymują:
- Starosta Powiatowy
Wydział Ochrony Środowiska
ul. Andersa 2a
14 – 200 Iława
2. Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny
ul. Sienkiewicza 19
14 – 200 Iława
3. Urząd Miejski
Zalewo
ul. Częstochowska 8
14 – 230 Zalewo
Sprawę prowadzi:
Anna Wichert
(089) 758 83 77 wew. 26