Informacja z wykonania budżetu gminy Zalewo za 2007 r.
Uchwalony budżet gminy na 2007 r. zakładał plan dochodów w wysokości 27.950.819 zł a plan wydatków w kwocie 33.382.936 zł.
W okresie sprawozdawczym plan dochodów został zmniejszony do kwoty 21.998.493,76 zł. - to jest o kwotę 5.952.325,24 zł., z tego:
1) dokonano zwiększenia planowanych dochodów o 1.425.140,76 zł. z tytułu:
a) dotacji celowej z budżetu państwa na zadania własne o 430.823 zł, w tym na:
· nauczanie języka angielskiego 23.736 zł,
· stypendia socjalne dla dzieci najuboższych 167.556 zł,
· utrzymanie MOPS-u 9.881 zł,
· dożywianie dzieci w szkołach 113.410 zł,
· przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników 64.308 zł,
· realizację programu równoważenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w szkole w bartach 10.405 zł,
· sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powoływanych do rozpatrywania wniosków nauczycieli o wyższy stopień awansu zawodowego 120 zł,
· dofinansowanie zakupu lektur do bibliotek szkolnych szkół podstawowych i gimnazjów położonych na terenach wiejskich 2.446 zł,
· dofinansowanie zakupu podręczników dla dzieci rozpoczynających przygotowanie przedszkolne lub naukę w klasach I-III szkoły podstawowej 18.761 zł,
· dofinansowanie zakupu jednolitego stroju uczniowskiego dla szkół podstawowych i gimnazjów 20.200 zł.
b) dotacji celowej z budżetu państwa na realizację zadań zleconych gminie o 350.305,76 zł, w tym na:
· wybory uzupełniające do rad gmin 5.210 zł,
· składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające świadczenia 2.500 zł,
· zasiłki i pomoc w naturze 58.000 zł,
· zwrot podatku akcyzowego dla rolników 271.791,76 zł,
· sfinansowanie kosztów wydawania dowodów osobistych 3.200 zł,
· wybory do Sejmu i Senatu 9.604 zł.
c) części oświatowa subwencji ogólnej o 84.359 zł,
d) środki z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska na dokumentację związaną z budową sieci wodociągowej dla m. Karpowo o 30.500 zł
e) dochody własne o 497.827 zł, w tym:
· wpływy ze sprzedaży składników majątku 191.740 zł,
· podatek od nieruchomości osób prawnych 230.000 zł,
· wpływy z opłat za zarząd i użytkowanie wieczyste 42.000 zł,
· wpływy z usług 5.600 zł,
· zwrot dotacji z Biblioteki 2.780 zł,
· darowizny 19.000 zł,
· zaległości z podatków zniesionych 6.707 zł.
f) Środki z funduszy strukturalnych - dofinansowanie budowy chodnika w m. Jerzwałd i remontu świetlicy w Dobrzykach w 2006 r. 31.326 zł.
2) dokonano również zmniejszenia planowanych dochodów o 7.377.466 zł, w tym:
a) planowanych do otrzymania środków strukturalnych o 6.924.250 zł z tytułu planowanych inwestycji:
- budowa sieci wodociągowej dla m. Matyty, Jerzwałd, Rucewo, Likszany 3.375.000 zł,
- przebudowa drogi do Matyt 1.673.250 zł.
- modernizacja systemu ciepłowniczego w Zalewie 300.000 zł,
- modernizacja oczyszczalni ścieków dla gminy Zalewo wraz z budową kanalizacji sanitarnej 1.576.000 zł.
b) dotacji z budżetu państwa na zadania własne – zasiłki i pomoc w naturze o 22.949 zł,
c) dotacji z budżetu państwa na zadania zlecone – świadczenia rodzinne o 303.000 zł,
d) dotacja celowa z powiatu na utrzymanie ulic powiatowych w mieście o 560 zł,
e) dochody własne o 126.707 zł, w tym:
- podatek rolny od osób fizycznych 100.000 zł,
- wpływy z różnych dochodów 26.707 zł.
Plan wydatków w okresie sprawozdawczym zmniejszono o 7.044.932,24 zł i wynosi 26.338.003,76 zł.
Zmian planowanych dochodów i wydatków w okresie sprawozdawczym dokonano Uchwałami Rady Miejskiej i Zarządzeniami Burmistrza dotyczącymi zmian kwot dotacji celowych i przeniesień między paragrafami w obrębie działu.
Realizacja budżetu w okresie sprawozdawczym przebiegła prawidłowo.
Dochody gminy za okres objęty realizacją zostały wykonane w kwocie 21.361.442,40 zł na planowane 21.998.493,76 zł, tj. w 97,1 %. Wydatki gminy natomiast zostały wykonane w kwocie 24.189.559,42 zł na planowane 26.338.003,76 zł, co stanowi 91,8 %. Wobec powyższego okres sprawozdawczy zamknął się deficytem w wysokości 2.828.117,02 zł (wydatki wyższe od dochodów), a planowany deficyt na początek roku zakładano że wyniesie 5.432.117 zł.
Deficyt uległ zmniejszeniu z powodu korekty planu wydatków (zmniejszenia) na inwestycje które miały być realizowane w ramach środków strukturalnych tj: budowa sieci wodociągowej dla m. Matyty, Jerzwałd, Rucewo, Likszany, przebudowa drogi do Matyt, modernizacja systemu ciepłowniczego w Zalewie. Złożone wnioski na w/w inwestycje nie zostały zakwalifikowane do dofinansowania z funduszy strukturalnych na 2007 r.
Źródłem pokrycia deficytu w wysokości 2.828.117,02 zł i rozchodów dotyczących spłat kredytów i pożyczki na prefinansowanie w wysokości 1.709.714,15 zł są przychody w wysokości 5.675.332,06 zł w tym: z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 4.934.349,70 zł, z tego: 947.290 zł na spłatę kredytów wcześniej zaciągniętych, na modernizację oczyszczalni ścieków: kredyt preferencyjny 535.161,61 zł, pożyczka w WFOŚ i GW 1.815.898,81 zł, pożyczka na prefinansowanie otrzymana z budżetu państwa 1.575.999,28 zł, zaciągnięto pożyczkę w wysokości 60.000 zł na zakup samochodu strażackiego oraz wolne środki z tytułu rozliczenia kredytów z lat ubiegłych w kwocie 740.982,36 zł.
Osiągnięte przychody są wyższe od deficytu, spłat kredytu i pożyczki o 1.137.500,89 zł i stanowić będą źródło pokrycia deficytu w budżecie gminy na 2008 r.
Zobowiązania gminy na koniec okresu z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynoszą 6.633.376,50 zł, co stanowi 31,1 % wykonanych dochodów za 2007 r. a bez kwoty pożyczki zaciągniętej w związku z umową zawartą na realizację zadania w ramach środków strukturalnych wskaźnik zadłużenia wynosi 23,7 %.
Zobowiązania gminy z tytułu dostaw towarów i usług (r-ki za energię elektryczną, opłaty telefoniczne, opał za m-c grudzień z terminem płatności w 2008 r.) oraz zobowiązania z tytułu naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2007 r. /trzynastka/ i pochodnych od tych wynagrodzeń wynoszą ogółem 2.008.009,41 zł. Wymagalne zobowiązania w kwocie 14.932,69 zł występują w ZGK Zalewo (z tytułu dostawy towarów i usług).
Należności natomiast gminy na koniec roku wynoszą 946.926,95 zł i stanowią 4,4 % wykonanych dochodów ogółem z czego wymagalne to 802.323,72 zł, na które składają się zaległości z tytułu podatków i opłat 641.656,37 zł, naliczonych odsetek od niewypłaconych zaległości podatkowych 62.989,20 zł oraz zaległości występujące w ZGK z tytułu dostaw towarów i usług w wysokości 97.678,15 zł.
Jak zaznaczono dochody ogółem wykonano w 97,1 %, z tego osiągnięte dochody własne to kwota 5.372.469,50 zł co stanowi 102,1 % planowanych i zajmują trzecią pozycje w budżecie gminy – 25,2 %. Główne pozycje zasilające dochody własne to: podatek od nieruchomości 1.982.967,85 zł –wykonanie 93,8 %, podatek rolny 767.502,12 zł, udział w podatku dochodowym od osób fizycznych 1.337.415 zł, dochody ze sprzedaży mienia komunalnego 266.608,13 zł - na planowane 333.740 zł, podatek leśny 97.188,53 zł, podatek od środków transportowych 101.390 zł. Subwencja ogólna to kwota 6.445.287 i stanowi główną pozycję w budżecie gminy 30,2 %, dotacje celowe stanowią 19,3 % wykonanych dochodów i wynoszą 4.125.003,27 zł. Pozyskane środki z funduszy strukturalnych to kwota 5.418.682,63 zł. tj. 25,3 % dochodów ogółem.
Zaległości ogółem z tytułu podatków i opłat w stosunku do roku ubiegłego zmniejszyły się o 184.533 zł, głównie w podatku od nieruchomości osób prawnych oraz w podatku rolnym od osób fizycznych.
Największe zaległości wystąpiły w:
- podatku od nieruchomości – 345.954,63 zł, tj. 17,4 % wpływów,
- podatku rolnym – 140.880,68 zł, tj. 18,4 % wpływów,
- dochodach z majątku gminy – 11.523,16 zł, tj. 5,9 % wpływów.
Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych w stosunku do górnej stawki za okres objęty analizą to kwota 877.464,40 zł, w tym:
- podatek rolny 100.882,40 zł,
- podatek od nieruchomości 720.991zł,
- podatek od środków transportowych 55.591 zł.
Skutki udzielonych przez Radę gminy ulg i zwolnień to kwota 163.849,32 zł., w tym zwolnienia w podatku od nieruchomości 163.849,32 zł. Umorzona kwota zaległości w podatkach to 160.307,88 zł, w tym podatku od nieruchomości 151.784,04 zł.
Wydatki budżetowe zrealizowano w wysokości 24.189.559,42 zł, co stanowi 91,8 % planowanych na 2007 r.
W ogólnych wydatkach mieszczą się:
· wydatki bieżące, plan 14.825.245,76 zł, wykonanie 14.123.988,69 zł – 95,3 %,
· wydatki majątkowe, plan 11.512.758 zł, wykonanie 10.065.570,73 zł – 87,4 %.
Wydatki bieżące zabezpieczyły funkcjonowanie jednostek budżetowych, instytucji kultury, zakładu budżetowego.
W roku sprawozdawczym przeznaczono znacznie wyższe kwoty w stosunku do roku ubiegłego na: drogi publiczne o 37 %, ochotniczą straż pożarną i Gminne Centrum Reagowania o 38 %, oświatę o 8 %, ochronę Środowiska o blisko 400 %, w tym: budowa oczyszczalni ścieków.
Z budżetu gminy przekazano dotację w wysokości 661.398,76 zł co stanowi 2,7 % wykonanych wydatków ogółem, z tego: dotacje podmiotowe dla instytucji kultury 413.900 zł, dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie umów i porozumień z j.s.t. 34.183 zł, dotacja podmiotowa dla jednostek nie zaliczonych do sektora finansów publicznych 61.500 zł, dotacja dla ZGK 151.815,76 zł.
Wykonane wydatki majątkowe stanowią 41,6 % wydatków ogółem. W wykonanych wydatkach majątkowych mieszczą się wydatki inwestycyjne w kwocie 9.843.851,05 zł oraz pozostałe wydatki majątkowe w kwocie 221.719,68 zł.
W roku 2007 nie udzielono poręczeń i gwarancji innym podmiotom.