Strona: 1/12
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH |
Szczegółowa informacja dla organów podatkowych w sprawie podatku od środków transportowych
Zasady opodatkowania pojazdów podatkiem od środków transportowych określa ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ) . Do 31 grudnia 2001 r. podstawą opodatkowania podatkiem od środków transportowych była dopuszczalna ładowność pojazdu. Obecnie podstawę opodatkowania stanowi dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC). Zgodnie z art. 2 pkt 54 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) DMC jest to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Masa własna jest to masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego, natomiast dopuszczalna ładowność to największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu. Dane dotyczące w/w parametrów technicznych pojazdów mogą wynikać m. in. z następujących dokumentów:
- dowodu rejestracyjnego pojazdu,
- karty pojazdu,
- wyciągu ze świadectwa homologacji,
- zaświadczenia z badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnioną Stację Kontroli pojazdów.
N a podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podlegają ciągniki siodłowe i balastowe, które są przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą - o DMC zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton. Oznacza to, że mimo iż opodatkowaniu podlegają jedynie ciągniki siodłowe i balastowe, podstawę opodatkowania stanowi DMC całego zespołu pojazdów.
N a DMC zespołu pojazdów składają się: masa własna ciągnika siodłowego + DMC naczepy lub DMC ciągnika balastowego + DMC przyczepy. Należy zauważyć, iż w § 3 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz. 432 ze zm.) zostały określone maksymalne DMC dla pojazdów jedno i wieloczłonowych w zależności od liczby osi.
dodane: 2006-07-20, 4091 ods³on | |