P R O T O K Ó Ł z posiedzenia połączonych Komisji Rolnictwa, Handlu i Usług oraz Komisji Budżetu, Finansów, Aktywizacji Gospodarczej i Planowania , które odbyło się dnia 21 sierpnia 2008 roku. |
P R O T O K Ó Ł
z posiedzenia połączonych Komisji Rolnictwa, Handlu i Usług oraz
Komisji Budżetu, Finansów, Aktywizacji Gospodarczej i Planowania , które odbyło się dnia 21 sierpnia 2008 roku.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji - wg załączonej listy obecności
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:
Bogdan Hardybała - Burmistrz Zalewa
Alina Błażewicz - Skarbnik Gminy
Ryszard Cympel - Kierownik Referatu Gospodarki Terenowej i Rolnictwa
Iwona Jaroszewska - Podinspektor ds. obsługi rad
Barbara Pawelczyk - Podinspektor ds. przeciwdziałania alkoholizmowi i
Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych.
Proponowany porządek posiedzenia:
1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.
- Uchwalenie porządku obrad
- Zaopiniowanie materiałów sesyjnych na XXX zwyczajną sesję Rady Miejskiej
w Zalewie.
- Sprawy różne.
- Zamknięcie obrad.
Ad. 1
Posiedzenie otworzył Pan – Andrzej Małachowski - Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Handlu i Usług. Powitał Pana Burmistrza, Panią Skarbnik, Pana Kierownika oraz radnych. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 9 członków Komisji, jest wymagane quorum, a zatem obrady są prawomocne.
Ad. 2
Pan Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi do porządku obrad.
Pani radna Kacprzak – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że do porządku obrad dojdą jeszcze 2 uchwały:
13) w sprawie: upoważnienia organu gminnej jednostki organizacyjnej - Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w sprawach przyznawania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych.
14) w sprawie: przystąpienia Gminy Zalewo do Regionalnego programu Operacyjnego Warmia i Mazury pod nazwą : ,, Budowa ekologicznych mini przystani żeglarskich wraz z systemem odbioru i segregacji odpadów na obszarze Wielkich Jezior Mazurskich’’ oraz udzielenia Burmistrzowi Zalewa upoważnienia do zawarcia stosownego Porozumienia związanego z realizacją tego Programu.
Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie dostarczony porządek obrad wraz z zaproponowanymi zmianami.
„Za” przyjęciem porządku obrad głosowało 9 członków Komisji.
Ad 3
Zaopiniowanie materiałów sesyjnych.
Pan Przewodniczący poprosił Pana Cympla o odczytanie projektu uchwały.
Pan Cympel odczytał projekt uchwały
1) w sprawie: sprzedaży nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym gruntów , jako działka Nr 76/1, położona w obrębie Boreczno.
Pan Cympel wyjaśnił, że jest to działka położona przy drodze Zalewo – Boreczno, gdzie kiedyś był prowadzony skup złomu przez GS.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Pana Cympla o odczytanie projektu uchwały.
Pan Cympel odczytał projekt uchwały
2) w sprawie: sprzedaży nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym gruntów, jako działka Nr 97, położona w obrębie Matyty.
Pan Cympel wyjaśnił, że jest to działka położona w Matytach po prawej stronie przed szkołą. Ma ona kształt trójkąta. Dodał, że działka nie przylega do jeziora.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 10 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Pana Cympla o odczytanie projektu uchwały.
Pan Cympel odczytał projekt uchwały
3) w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10-ciu lat części gruntu z nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym gruntów, jako działka Nr 194/2, położona w miejscowości Zalewo przy ul. Tartacznej.
Pan Cympel wyjaśnił, że jest to grunt dotychczas użytkowany przez państwa Kaczmarków, którzy prowadzą tam ogrodnictwo.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 10 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Pana Cympla o odczytanie projektu uchwały.
Pan Cympel odczytał projekt uchwały
4) w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10-ciu lat części gruntu z nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym gruntów, jako działka Nr 194/2, położona w miejscowości Zalewo przy ul. Tartacznej
„Za” przyjęciem projektu głosowało 10 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Pana Cympla o odczytanie projektu uchwały.
Pan Cympel odczytał projekt uchwały
5) w sprawie: przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr 118/18 i Nr 118/26 w miejscowości Zalewo przy ul. Akacjowej.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 8 radnych.
„Przeciwko” przyjęciu projektu uchwały głosował 1 radny.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Jaroszewską o odczytanie projektu uchwały.
Pani Jaroszewska odczytał projekt uchwały
6) w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Burmistrza zalewa Pana Bogdana Hardybały.
Pan Przewodniczący przedstawił poprzednie składniki wynagrodzenia Burmistrza oraz nowe zapisy zawarte w Rozporządzeniu: wynagrodzenie zasadnicze od 4.200 zł do 5.900 zł, dodatek funkcyjny od 1.500 zł do 1.900 zł oraz dodatek specjalny musi wynosić od 20 % do 40 % sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Dodał, ze po wczorajszej dyskusji na posiedzeniu dwóch pozostałych Komisji padła następująca propozycja: wynagrodzenie zasadnicze: 4.300 zł, stażowy – 860 zł, funkcyjny – 1.500 zł i specjalny – 1.450 zł, razem 8.110 zł.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 7 radnych.
,,Przeciw’’ głosował 1 radny.
„Wstrzymało się” od głosu 1 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Jaroszewską o odczytanie projektu uchwały.
Pani Jaroszewska odczytała projekt uchwały:
7) w sprawie: Regulaminu przyznawania nagród nauczycielom oraz innym pracownikom oświaty przez Dyrektorów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Zalewo.
Pani Jaroszewska wyjaśniła, że Gmina została zobligowana rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody do wprowadzenia zmian w regulaminie wynagradzania nauczycieli. Efektem tego jest dzisiejsza uchwała, która określa zasady na jakich Dyrektorzy będą przyznawać nauczycielom nagrody raz do roku z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Dodała , że poprzednio takie regulaminy funkcjonowały w szkołach, ale zatwierdzane były przez Rady Pedagogiczne. Teraz wszystkie szkoły będą pracowały na jednym spójnym regulaminie.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Pawelczyk o odczytanie projektu uchwały.
Pani Pawelczyk odczytała projekt uchwały
8) w sprawie: dokonania zmian w treści załącznik a do Uchwały Nr XX/140/07 Rady Miejskiej w Zalewie z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Zalewo na lata 2008-2010.
Pani Pawelczyk wyjaśniła, że uchwała jest wynikiem złożonego w Urzędzie wniosku przez Klub Sportowy „Ewingi” o zwiększenie dotacji. Wniosek został przedłożony Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i pozytywnie zaopiniowany przez Komisję. Dodała, że dzięki takim inicjatywom powstanie coś pożytecznego dla dzieci i młodzieży. Poinformowała, że zostanie ogłoszony konkurs ofert i każda organizacja pozarządowa będzie mogła złożyć swoją ofertę na pozyskanie 2.000 zł.
Pani Pawelczyk powróciła do wczorajszego tematu placów zabaw. Poprosiła radnych, aby rozstrzygnęli sprawę na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, ponieważ ona nie będzie mogła uczestniczyć w planowanej sesji. Powiedziała, że na poprzedniej sesji radni zdecydowali w sprawach różnych, że za pieniądze przeznaczone na budowę placów zabaw (15 tys. zł.) zakupić bujawki dla kilku miejscowości. Poinformowała, że Gminna Komisja podjęła decyzję o budowie 2 placów zabaw w dwóch miejscowościach – Wieprz i Kupin. Dodała, ze w ten sposób powstaną kompleksowe place zabaw, które będą spełniały funkcję rekreacyjną i wychowawczą.
Pani radna Skolimowska zapytała, czy te inwestycje zostaną zrealizowane w tym roku.
Pani Pawelczyk odpowiedziała, że tak. Wyjaśniła, że są już działki gminne przeznaczone na ten cel. Na działce w Wieprzu ma powstać również świetlica, a więc to jest bardzo dobre miejsce na budowę placu zabaw dla dzieci.
Pani radna Skolimowska powiedziała, że jej zdaniem jest to dobre rozwiązanie.
Pani radna Helwak powiedziała, że trzeba jeszcze raz dokładnie przemyśleć pomysł zakupu samych bujawek, ponieważ to może przynieść radość większej liczbie dzieci.
Pani Pawelczyk wyraziła obawę, że same bujawki mogą nie spełniać celu jaki określony jest w gminnym programie.
Pani radna Kacprzak powiedziała, że jej zdaniem sama bujawka to za mało, ponieważ na plac przychodzi kilkoro dzieci w różnym wieku i każdy bawi się w inny sposób. Podkreśliła, że większy plac zabaw bardziej integruje dzieci.
Pani radna Skolimowska zaproponowała, aby na następne posiedzenie Komisji Pani Pawelczyk przygotowała zestawienie działek gminnych w miejscowościach, gdzie w tej chwili byłaby możliwość zbudowania takiego placu zabaw. Dodała, że można by na przyszłość już ustalić, gdzie i kiedy będą budowane place.
Pan radny Ostrowski powiedział, że należy brać również pod uwagę ilość dzieci w danej miejscowości.
Pani Pawelczyk odpowiedziała, że to jest bardzo istotna sprawa i brana jest pod uwagę w pierwszej kolejności.
Pani radna Helwak zaapelowała o przyspieszenie działań w kierunku pozyskania działek od Agencji Nieruchomości Rolnych.
Pan Burmistrz odpowiedział, że do tej pory nie ma w Agencji osoby decydującej.
Pani radna Kacprzak zapytała o plac zabaw w Dobrzykach, który nie spełnia norm i znajduje się przy sklepie.
Pan radny Truszkowski powiedział, że ten plac przeznaczony jest do rozbiórki, ale dzieci dalej tam przychodzą, bo nie mają gdzie się bawić.
Pan Burmistrz powiedział, że plac został zbudowany w czynie społecznym i nikt tego nie zalegalizuje.
Pan radny Truszkowski powiedział, że najlepiej by było gdyby plac powstał na terenie szkoły.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Jaroszewską o odczytanie projektu uchwały.
Pani Jaroszewska odczytała projekt uchwały
9) w sprawie: określenia obwodu Szkoły dla Zespołu Szkół w Dobrzykach.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o odczytanie projektu uchwały.
Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały
10) w sprawie: zaciągnięcia przez gminę Zalewo kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy.
Pani radna Grzywna zapytała czy projekt przeszedł.
Pan Burmistrz odpowiedział, że żaden projekt nie przeszedł, bo nie było jeszcze ogłoszonych konkursów. Dodał, że gmina w każdym programie może złożyć jeden wniosek a nasza gmina zdecydowała, że złoży wniosek na kanalizacje do Bądek, ponieważ jest to dużo droższa inwestycja. Wyjaśnił, że wodociąg będzie budował ZGK w Zalewie.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o odczytanie projektu uchwały.
Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały
11) w sprawie: zaciągnięcia przez gminę Zalewo kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 8 radnych.
„Wstrzymał” się od głosu 1 radny.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o odczytanie projektu uchwały.
Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały
12) w sprawie: zmian w budżecie Gminy.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Panią Jaroszewską o odczytanie projektu uchwały.
Pani Jaroszewska odczytała projekt uchwały
13) w sprawie: upoważnienia organu gminnej jednostki organizacyjnej - Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zalewie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w sprawach przyznawania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych.
Pani Jaroszewska wyjaśniła, że uchwała spowodowana jest nową ustawą z dnia 27 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Dodała, że zlikwidowano zaliczkę alimentacyjną i powołano fundusz alimentacyjny. W związku z powyższymi zmianami pani Kierownik musi mieć upoważnienie do działania w sprawach, o których mowa w nowej ustawie.
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Pan Przewodniczący poprosił Pana Burmistrza o odczytanie projektu uchwały.
Pan Burmistrz odczytał projekt uchwały
„Za” przyjęciem projektu głosowało 9 radnych.
Ad.4 Sprawy różne
Pani radna Helwak zapytała, kiedy ruszy składowisko śmieci w Rudnie. Powiedziała, że w ramach tej inwestycji miały być rozstawione we wsiach dodatkowe pojemniki na śmieci. Podkreśliła, że ciągle jest ich za mało.
Pan Burmistrz odpowiedział, że oddanie składowiska odpadów miało się odbyć pod koniec sierpnia, ale nastąpi to prawdopodobnie pod koniec września, albo października. Dodał, ze pojemniki są już zakupione i stoją na Rudnie. Wyjaśnił, że tych pojemników nikt nie rozwozi, ponieważ trzeba stworzyć system odbioru śmieci. Z chwilą, gdy ruszy składowisko pojemniki zostaną rozstawione. Podkreślił, że w każdej miejscowości stanie jeden komplet pojemników na różne rodzaje odpadów. Być może większe miejscowości dostaną dodatkowe pojemniki.
Pani radna Skolimowska powiedziała, że trzeba częściej wywozić śmieci, zwłaszcza latem.
Pan Burmistrz powiedział, że w tej chwili odpadów plastikowych jest sporo a zakład z tego tytułu ponosi spore straty, bo z niektórych miejscowości musi wywozić nawet dwa razy w tygodniu. Podkreślił, że ZGK ma płacone za usługę jedynie 1.500 zł, a koszty wywozu miesięcznie wynoszą około 5.000 zł. Dodał, ż z plastikiem jest wielki kłopot, ponieważ ludzie pod pojęciem plastik rozumieją róże rzeczy np. folia, kartony po sokach. Przywożąc to na swój plac 2 ludzi musi dodatkowo segregować te odpady, ponieważ nie wszystko się nadaje, a odbierający chce jedynie butelki plastikowe.
Pani radna Kacprzak zaproponowała, aby na kontenerach napisać wyraźnie butelki plastikowe.
Pan Burmistrz poinformował, że na Urowie Urząd planuje zainstalować kamery. Podobnie nad Kanałem, gdzie turyści wyrzucają śmieci. Dodał, że tych śmieci jest tak dużo, że można nimi załadować cały statek – śmieciarkę. Powiedział, że najprawdopodobniej w ramach własnych środków będzie trzeba wywozić część nieczystości z tamtego miejsca. Część śmieci rzeczywiście pozostawiają żeglarze, ale znaczna część pochodzi od turystów z Murawek. Zapowiedział, że Urząd planuje zrobić kontrolę posiadania podpisanych umów na wywóz nieczystości. Sołtysi zostaną poproszeni o powiadomienie wszystkich mieszkańców. Dodał, że Urząd będzie informował o konieczności podpisania takiej umowy, podczepiając kartkę z odpowiednią informacją do nakazów płatniczych. Poinformował, że w tej chwili Urząd zajmuje się likwidacją odprowadzanych do kanalizacji sanitarnej wód burzowych. Podkreślił, że Urząd nie będzie ponosił kosztów odprowadzania na oczyszczalnię ścieków i oczyszczania wody deszczowej.
Pani radna Skolimowska powiedziała, że na tych karteczkach można również dopisać, że do pojemników wrzucamy jedynie butelki plastikowe.
Pan radny Głozak poprosił o zrobienie przejścia dla pieszych w centrum wsi Półwieś z uwagi na idące do autobusu szkolnego dzieci. Podobna sytuacja jest w miejscowości Gajdy – tam trzeba poprawić pobocze, aby dzieci nie szły ulicą.
Pan Burmistrz powiedział, że zostanie skierowane pismo do Zarządu Dróg Wojewódzkich z uwagi na to, że jest to droga wojewódzka.
Ad 5.
W związku z wyczerpaniem porządku Pan Przewodniczący dokonał zamknięcia posiedzenia Komisji. Podziękował wszystkim za przybycie.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Protokołowała Przewodniczący Komisji
/-/ Iwona Jaroszewska Andrzej Małachowski
/-/ Janusz Sokołowski
|