Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Zalewo na lata 2011-2019
W wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2019 przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2012-2014. Od roku 2015 przyjęto stałe wielkości dochodów i wydatków uznając, że planowanie wzrostów poza okres 3-letni obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu.
Dochody – zaÅ‚ożono wzrost dochodów bieżących na poziomie do 3 %, zgodnie z informacjami otrzymanymi od Ministra Finansów oraz wskaźników publikowanych przez GUS. ZaÅ‚ożono, że wzrost dochodów w tym tempie bÄ™dzie utrzymywaÅ‚ siÄ™ przez 3 lata, jako bazowy przyjÄ™to rok 2009. WyjÄ…tek stanowi rok budżetowy 2011, w którym to zauważyć można spadek dochodów bieżących, jednakże wzorem lat poprzednich spodziewać siÄ™ można wzrostu tych dochodów (zwiÄ™kszanie w trakcie roku budżetowego dotacji na zdania wÅ‚asne i zlecone).
W zakresie dochodów majątkowych w latach 2011-2012 wykazano dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy oraz pozostałe dochody majątkowe.
W latach 2013-2018 wykazano dochody ze sprzedaży majątku (na dzień sporządzenia prognozy nie planuje się otrzymania dotacji majątkowych). Wielkość sprzedaży majątku przyjęto na podstawie informacji uzyskanych od pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. gruntów i nieruchomości. Ze względu na zainteresowanie się osób fizycznych nabywaniem działek pod budownictwo indywidualne założono, że sprzedaż w latach 2012-2013 wzrośnie w stosunku do planu na 2011 rok.
Wydatki – wydatki na obsÅ‚ugÄ™ dÅ‚ugu zaplanowano na podstawie harmonogramów spÅ‚at zaciÄ…gniÄ™tych kredytów i pożyczek. W 2011 roku planuje siÄ™ zaciÄ…gnąć kredyt w wysokość 1.491.726 zÅ‚ na spÅ‚atÄ™ wczeÅ›niej zaciÄ…gniÄ™tych zobowiÄ…zaÅ„ oraz kredyt na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy 843.456 zÅ‚ (spÅ‚ata w latach 2017-2019). Na tej samej podstawie zaplanowano wysokość rozchodów.
Wynagrodzenia i skÅ‚adki zwiÄ…zane z ich naliczaniem – ze wzglÄ™du na konieczność speÅ‚nienia warunków okreÅ›lonych w art. 242 ustawy o finansach publicznych nie przewiduje siÄ™ w najbliższych trzech latach wzrostu wynagrodzeÅ„ pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy, 3 % wzrost wydatków na wynagrodzenia planowany jest w 2014 roku.
Pozycja "Wydatki na funkcjonowanie organów JST" obejmuje caÅ‚y rozdziaÅ‚ 75022 i 75023 – zaÅ‚ożono 3 % wzrost wydatków z tego tytuÅ‚u w 2014 roku.
W ramach przedsięwzięcia obejmującego umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i których płatności przypadają w okresie dłuższym niż rok wykazano umowy konieczne do zawarcia przez Urząd Miejski na dowóz dzieci do szkół oraz zimowe utrzymanie dróg.
Wieloletnie wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 3 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizacje inwestycji rocznych.
Przychody – poza kredytem w wysokość 1.491.726 zÅ‚ na spÅ‚atÄ™ wczeÅ›niej zaciÄ…gniÄ™tych zobowiÄ…zaÅ„, spÅ‚at pożyczek udzielonych w wysokoÅ›ci 20.000 zÅ‚ oraz innych źródeÅ‚ (wolnych Å›rodków) w wysokoÅ›ci 1.007.083 zÅ‚ w 2011 roku, na dzieÅ„ sporzÄ…dzenia prognozy nie planuje siÄ™ innych nowych przychodów.
Rozchody – spÅ‚atÄ™ dÅ‚ugu zaplanowano na podstawie harmonogramów spÅ‚at zaciÄ…gniÄ™tych kredytów i pożyczek. W 2011 roku oprócz spÅ‚at rat kredytów i pożyczek z lat poprzednich planuje siÄ™ spÅ‚atÄ™ pożyczki zaciÄ…gniÄ™tej w 2010 roku na wyprzedzajÄ…ce finansowanie dziaÅ‚aÅ„ z Unii Europejskiej a także udzielenie pożyczek na kwotÄ™ 44.145 zÅ‚.
Wynik budżetu – pozycja "Wynik budżetu" jest różnicÄ… pomiÄ™dzy pozycjami: A "Dochody" a pozycjÄ… B "Wydatki" zaÅ‚Ä…cznika nr 2 do wieloletniej prognozy finansowej.
Wynik finansowy budżetu przedstawia załącznik nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej poz. 12 ( wyniki w całym okresie prognozowania równe są "0").
Finansowanie deficytu i przeznaczenie nadwyżki – w roku budżetowym 2011 finansowanie deficytu planowane jest z innych źródeÅ‚ (wolnych Å›rodków) w wysokoÅ›ci 31.848 zÅ‚ oraz z kredytu w wysokoÅ›ci 843.456 zÅ‚. W latach 2012-2018 planowana jest nadwyżka budżetowa, która zostanie przeznaczona na spÅ‚atÄ™ wczeÅ›niej zaciÄ…gniÄ™tych zobowiÄ…zaÅ„.
Kwota dÅ‚ugu, sposób jego finansowania i relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych – kwoty dÅ‚ugu na koniec każdego planowanego roku zostaÅ‚y przedstawione w pozycji nr 13 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej. W pozycji tej nie uwzglÄ™dniono dÅ‚ugu zwiÄ…zków do których należy Gmina Zalewo. DÅ‚ugi te uwzglÄ™dnione zostaÅ‚y przy obliczaniu obciążeÅ„ danego roku spÅ‚atami zobowiÄ…zaÅ„ – zgodnie z art. 243 ustawy o finansach publicznych.
W roku 2011 finansowanie długu planuje się z wolnych środków, spłat pożyczek udzielonych oraz nowo zaciągniętym długiem. W kolejnych latach prognozy spłata długu planowana jest z nadwyżki budżetowej.
Relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych wyliczona zostaÅ‚a w pozycjach 15 i 16 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej. W latach 2011-2013 prognozy finansowej zastosowanie majÄ… zasady okreÅ›lone w starej ustawie o finansach publicznych – tj. progi 15 % i 60 %. Natomiast od roku 2014 obowiÄ…zujÄ… nowe indywidualne wskaźniki spÅ‚aty i obsÅ‚ugi zadÅ‚użenia, które w wyliczonej prognozie zostaÅ‚y speÅ‚nione.