Zarządzenie Nr 12/ 06 Burmistrza Zalewa z dnia 29 maja 2006r.w sprawie: przyjęcia informacji obejmującej wykonanie budżetu Gminy Zalewo w 2005 roku (w tym kwotę deficytu/ nadwyżki budżetowej oraz pozostałe informacje wymienione w art. 14 pkt 2) ustawy o finansach publicznych). |
ZarzÄ…dzenie Nr 12/ 06
Burmistrza Zalewa
z dnia 29 maja 2006r.
w sprawie: przyjęcia informacji obejmującej wykonanie budżetu Gminy Zalewo w 2005 roku (w tym kwotę deficytu/ nadwyżki budżetowej oraz pozostałe informacje wymienione w art. 14 pkt 2) ustawy o finansach publicznych).
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. (Jednolity tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zmianami) oraz art. 14. pkt 2) w zw. Z art. 15. ust. 2. ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zmianami)
zarządzam, co następuje:
§1. Przyjmuje się informację o wykonaniu budżetu Gminy Zalewo w 2005 roku (w tym kwotę deficytu oraz pozostałe informacje wymienione w art. 14. pkt 2) ustawy o finansach publicznych) w zakresie i formie będącej załącznikiem do niniejszego zarządzenia.
§2. Informacja, o której mowa w §1., zostanie podana niezwłocznie do BIP Gminy Zalewo oraz do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
§3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Informacja
z wykonania budżetu gminy Zalewo w roku 2005
Uchwalony budżet gminy na 2005 r. zakładał plan dochodów w wysokości 16.868.167 zł a plan wydatków w kwocie 18.707.033 zł .
W okresie sprawozdawczym plan dochodów został zmniejszony do
kwoty 13.528.026, to jest o kwotę 3.340.141 zł.
Zwiększenie planu dochodów wyniosło 644.444 zł i dotyczyło:
1. dotacji celowej z budżetu państwa na zadania własne 286.885 zł,
2. głównie na stypendia socjalne dla dzieci najuboższych 122.325 zÅ‚, dożywianie dzieci – 79.000 zÅ‚, na zasiÅ‚ki i pomoc w naturze 79.817 zÅ‚, wyprawki szkolne dla uczniów I klasy szkoÅ‚y podstawowej 5.443 zÅ‚.
3. dotacji celowej z samorządu województwa na modernizacje drogi Międzychód - Surbajny 50.000 zł;
4. dotacji celowej z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu na dofinansowanie programu „ZajÄ™cia sportowo – rekreacyjne dla uczniów” zawarta na podstawie porozumieÅ„ 41.860zÅ‚;
5. części oświatowej subwencji ogólnej 126.627 zł;
6. dotacji celowej z budżetu państwa na zadania realizowane w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich 6.016 zł;
7. środki z Urzędu Pracy na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych 7.092 zł;
8. dotacji z budżetu paÅ„stwa na współfinansowanie projektu w ramachZPORR – budowa sieci wodociÄ…gowej Kupin – Mazanki 28.156 zÅ‚;
9. dotacji celowej z budżetu państwa na zadania zlecone gminie 38.735 zł;
10. dotacji celowej z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez j.s.t na podstawie porozumień z organami administracji rządowej 9.365 zł
10. środki z Wojewódzkiego Urzędu Pracy na realizację projektu
rozwoju GCI w ramach programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów
Pierwsza Praca 12.870 zł;
11. środki pozyskane z ANR na przeprowadzenie seminarium dla rolników i
przedsiębiorców 6.000 zł;
12. dochodów własnych 20.718 zł;
13. Otrzymane darowizny pieniężne 10.120 zł;
Dokonano zmniejszenia planu dochodów o kwotę 3.984.585 zł w tym: o
planowane środki z funduszy strukturalnych o 3.983.035 zł.
Plan wydatków w okresie sprawozdawczym uległ zmniejszeniu o 4.412.907 zł i wyniósł 14.294.126 zł.
Zmian planowanych dochodów i wydatków w okresie sprawozdawczym dokonano uchwałami Rady Miejskiej, Zarządzeniami Burmistrza dotyczących zmian kwot dotacji celowych i przeniesień między paragrafami w obrębie działu oraz Zarządzeniami Burmistrza w sprawie rozdysponowania rezerwy ogólnej w wysokości 54.487 zł.
Realizacja budżetu w okresie sprawozdawczym przebiegła prawidłowo.
Dochody gminy za okres objęty realizacją zostały wykonane w kwocie 13.339.545 zł na planowane 13.528.026 zł, tj. w 98,6%. Wydatki gminy natomiast zostały wykonane w kwocie 13.702.715 zł na planowane 14.294.126 zł, co stanowi 96,%. Wobec powyższego okres sprawozdawczy zamknął się deficytem w wysokości 363.170 zł (wydatki wyższe od dochodów), a planowany deficyt na początek roku wynosił 1.838.866 zł.
Deficyt uległ zmniejszeniu z powodu korekty planu wydatków na inwestycje które miały być realizowane w ramach środków strukturalnych a z powodu przedłużających się procedur oceny złożonych wniosków zostały przesunięte na lata 2006-2007 tj. modernizacja oczyszczalni ścieków ,budowa hali sportowej w Zalewie, modernizacja kotłowni w Zalewie, budowa sieci wodociągowej Dobrzyki-Matyty -Jerzwałd .
ŹródÅ‚em pokrycia deficytu w wysokoÅ›ci 363.170 zÅ‚ i rozchodów dotyczÄ…cych spÅ‚at kredytu w wys. 508.237 zÅ‚ oraz pożyczki na prefinansowanie w wys. 203.851 zÅ‚ sÄ… przychody w wysokoÅ›ci 1.478.188 zÅ‚ w tym: z tytuÅ‚u: zaciÄ…gniÄ™tych kredytów w wysokoÅ›ci 1.050.000 zÅ‚, z tego: 500.000 zÅ‚ na spÅ‚atÄ™ kredytów wczeÅ›niej zaciÄ…gniÄ™tych, 450.000 zÅ‚ na modernizacjÄ™ budynku na biura UrzÄ™du Miejskiego, 100.000 zÅ‚ na budowÄ™ sieci wodociÄ…gowej Kupin –Mazanki, zaciÄ…gniÄ™tej pożyczki z budżetu paÅ„stwa na prefinansowanie budowy sieci wodociÄ…gowej Kupin –Mazanki w wys. 203.851 zÅ‚ oraz wolne Å›rodki z tytuÅ‚u rozliczenia kredytów z lat ubiegÅ‚ych w kwocie 224.337 zÅ‚.
Osiągnięte przychody są wyższe od deficytu, spłat kredytu i pożyczki o 402.930 zł i stanowić będą źródło pokrycia deficytu w budżecie gminy na 2006r.
Zobowiązania gminy na koniec okresu z tytułu zaciągniętych kredytów wynoszą 2.142.310 zł, co stanowi 16,1% wykonanych dochodów za 2005 r. zobowiązania z tytułu udzielonych poręczeń wynoszą 37.500 zł.
Zobowiązania gminy z tytułu dostaw towarów i usług ( r-ki za energię elektryczną ,opłaty telefoniczne za m-c grudzień a wpłynęły w m-cu styczniu 2006r. z terminem płatności w 2006 r.) oraz zobowiązania z tytułu naliczonego dodatkowego wynagrodzenia za 2005 r./trzynastka/ i pochodnych wynoszą 556.807 zł w tym: wymagalne to kwota 378 zł występują w ZGK.
Należności natomiast gminy na koniec roku wynoszą 1.670.264 zł z czego wymagalne to 1.659.994 zł, na które składają się należności z tytułu podatków i opłat 1.039.082 zł, naliczonych odsetek od zaległości podatkowych 593.924 zł oraz zaległości występujące w ZGK z tytułu dostaw towarów i usług w wysokości 26.988 zł.
Jak zaznaczono dochody ogółem wykonano w 98,6 % z tego: osiÄ…gniÄ™te dochody wÅ‚asne to kwota 4.276.993 zÅ‚ co stanowi 100,2 % planowanych i zajmujÄ… drugÄ… pozycje w budżecie gminy 32 %, główne pozycje zasilajÄ…ce dochody wÅ‚asne to: podatek od nieruchomoÅ›ci 1.666.352 zÅ‚ – 93,2% planowanych, podatek rolny 798.318 zÅ‚ -100,5 %, udziaÅ‚ w podatku dochodowym od osób fizycznych 792.967 zÅ‚, dochody z majÄ…tku gminy to 306.553 zÅ‚ – 107,7 % w tym: ze sprzedaży mienia komunalnego 184.720 zÅ‚ , podatek leÅ›ny 87.205 zÅ‚ , podatek od Å›rodków transportowych 77.900 zÅ‚. Subwencja ogólna to kwota 5.923.484 zÅ‚ i stanowi głównÄ… pozycjÄ™ w budżecie gminy 44,4 % ,dotacje celowe stanowiÄ… 21,8 % wykonanych dochodów i wynoszÄ… 2.904.915 zÅ‚. Pozyskane Å›rodki z funduszy strukturalnych to kwota 211.171 zÅ‚ .
W stosunku do roku ubiegłego zaległości ogółem z tytułu podatków i opłat zwiększyły się o 198.043 zł, głównie w podatku od nieruchomości od osób prawnych o 140.308 zł
Największe zaległości wystąpiły w:
- podatku rolnym – 489.615zÅ‚, tj. 61,3% zrealizowanych wpÅ‚ywów
- podatku od nieruchomoÅ›ci – 405.978zÅ‚, tj. 24,4% zrealizowanych wpÅ‚ywów
- dochodach z majÄ…tku gminy – 33.186 zÅ‚, tj. 10,8% zrealizowanych
wpływów.
Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych za okres objęty analizą to kwota 786.098 zł, w tym:
- podatek rolny 76.673 zł
- podatek od nieruchomości 651.780 zł
- podatek od środków transportowych 47.360 zł.
Skutki udzielonych przez gminę umorzeń i zwolnień to kwota 151.976 zł. w tym: umorzenia podatku rolnego i od nieruchomości od osób fizycznych 15.285 zł oraz zwolnienia w podatku od nieruchomości, środków transportowych i podatku od posiadania psów zastosowanych na podstawie uchwał Rady Miejskiej to kwota 136.691 zł.
Wydatki budżetowe zrealizowano w wysokości 13.702.715 zł, co stanowi 96,% planowanych na 2005 r.
W ogólnych wydatkach mieszczą się:
- wydatki bieżące, plan 12.866.430 zÅ‚, wykonanie 12.161.941 zÅ‚ – 94,5%,
- wydatki majÄ…tkowe, plan 1.567.764 zÅ‚, wykonanie 1.540.774 zÅ‚ – 98,3%.Wydatki bieżące zabezpieczyÅ‚y funkcjonowanie jednostek budżetowych, instytucji kultury , zakÅ‚adu budżetowego.
W roku sprawozdawczym przeznaczono znacznie wyższe kwoty w stosunku do roku ubiegłego na: infrastrukturę wodociągową wsi o 260 % , administrację publiczną o 43 %, pomoc społeczną o 31 % , działalność Ośrodka Kultury i Bibliotek o 43 % , na kulturę fizyczną i sport o 47 %.
Inwestycje realizowane były ze środków własnych w wysokości 666.100 zł, zaciągniętych kredytów w wysokości 550.000 zł, dotacji z samorządu województwa i budżetu państwa 79.503 zł oraz środków pochodzących z funduszy strukturalnych w kwocie 211.171 zł.
Z budżetu jednostek samorzÄ…du terytorialnego otrzymano dotacjÄ™ w wysokoÅ›ci 100.210 zÅ‚ w tym: z samorzÄ…du województwa 50.000 zÅ‚ na modernizacjÄ™ drogi MiÄ™dzychód –Surbajny, z powiatu 12.150 zÅ‚ na utrzymanie pomieszczeÅ„ LO dla dorosÅ‚ych w Zalewie oraz 38.060 zl na utrzymanie ulic powiatowych w mieÅ›cie.
Dotacja udzielona z budżetu gminy dla innych jednostek samorzÄ…du terytorialnego to kwota 36.182 zÅ‚ : w tym dla powiatu iÅ‚awskiego 29.800 zÅ‚ z tego 2.440 zÅ‚ na dofinansowanie do dokumentacji na rozbudowÄ™ infrastruktury szerokopasmowego dostÄ™pu do internetu na terenie gmin powiatu iÅ‚awskiego , 27.360 zÅ‚ na utrzymanie placówki „SÅ‚oneczko” w Zalewie, przekazano dotacjÄ™ dla gminy MorÄ…g w kwocie 3.502 zÅ‚ jako partycypacja w kosztach utrzymania pielÄ™gniarki Åšrodowiskowej w Stacji Socjalnej Joanitów, dla samorzÄ…du miejskiego w Ostródzie przekazano 2.880 zÅ‚ jako partycypacja w kosztach utrzymania schroniska dla psów.
W roku 2005 nie udzielono poręczeń i gwarancji innym podmiotom.
Wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w 2005 roku w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty.
1. Krzysztof Kiszkis
2. Jacek Kozakiewicz
3. Janina Raszkowska
4. Andrzej Małachowski
5. Bogusław Gurgielewicz
6. Bogumiła i Piotr Sasikowie
7. Anna Wieromiej
8. Andrzej Tolksdorf
9. Zygmunt Kawecki
10. Anna Bakaluk
11. Zdzisław Gal
12. Regina Adamska
13. Agnieszka Życka
14. Zofia i Adam Dmitruk
15. Jan Jerzyk
16. Jolanta FeliÅ›
17. Józef Balcerak
18. Iwona Sulecka
19. Andrzej Makar
20. Teresa Borowska
21. Benedykt Tolksdorf
22. Bolesława Nowak
23. Bożena Kąmpińska
24. Mirosław Szubiak
25. Andrzej Leniec
26. Marek Górka
27. Maria Miklikowska
28. Małgorzata i Jan Fryger
29. Lucyna Giżyńska
30. Bronisław Sabatowski
31. Daria Dolecka
32. Lidia Smagała
33. Maria Grodzka
34. Antoni Dziedzic
35. Eugeniusz Åšmiatacz
36. Andrzej Gałązka
37. Zbigniew Muryn
38. Sabina Palińska
39. WÅ‚odzimierz Chrunik
40. Leszek Skoczylas
41. Andrzej Studnicki
42. Stanisław Gołoś
43. Józef Wyszyński
44. Wiesława Stalewska
45. Eugeniusz Niemiec
46. Agnieszka Winnicka
47. Jan Pieńkowski
48. Albert Waluszko
49. Jan Balcewicz
50. Bożena Chojnacka
51. Ewa Borowska
52. Janusz Paluch
53. Franciszek Banach
54. Anna GÄ…siorowska
55. Józef Żłób
56. Bożena Sych
57. Ryszard Gutowski
58. Jacek Smagała
59. Danuta Chudzik
60. Eugeniusz Górczyński
61. Eugeniusz Pawłowski
62. Dariusz Piotrowski
63. Irena Staniszewska
64. Stefan Lichołat
65. Mieczysław Zambrzycki
66. Jadwiga Morańska
67. Bożena Bartosiewicz
68. Andrzej Kryszczuk
69. Artur Kozak
70. Zenon Białkowski
71. Robert Grodzki
72. Małgorzata i Mirosław Czyszek
73. Marek Pietrasik
74. Jan Kamiński
75. Zenon Sztokaliński
|